Gå til innhold

Vidvinkel med liten fokal


Anbefalte innlegg

Okey. Det har seg slik at jeg nok enngang skal ha meg ettobjektiv. Valget står mellom disse to. JEg vil helst kjøpe den dyreste slik at ejg vet at jeg har en utrolig bra en. Skal brukes tiol skikkelgie action bilder. Fant ut at 50mm med 1.8 ikke avr rba nokk. Jeg vil ha USM og i tillegg vil jeg ha vidvinkel. Skal goså ha en blitz men det er bestem. Jeg skal ha 430ex. Nå er det slik at trenger ejhg virkelig "L" objektivet til canon? Vi snakker om en pris på 6000 kr mer enn den uten. Er også en litt mindre fokal og en litt mindre/større? vidvinkel Dere får hjelepe meg. Skal ikke ha dette objektivet før i sommeferien men blitzen kjøper jeg om en kort tid.

 

Canon EF 28mm / 1,8 USM Objektiv

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10526

 

 

Canon EF 24mm f/1.4L USM

https://prisguiden.no/product.php?product...amp;view=prices

 

blitz

http://japanphoto.no/product/blits/canon/c...eedlite-430-ex/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags kamerahus har du? Ingen av disse vil gi deg noe særlig vidvinkel på 1.6x-crophusene til Canon (XX0D/X0D), de vil bli tilnærmet normal-objektiver (24mm vil bli litt videre, men ikke mye). Dersom det passer deg, er jo alt bra.

 

Begge disse er ganske bra (OK 24mm f/1.4L er bra!), 24mm f/1.4L utvilsomt best, men også dyrest. Førstnevnte sliter med kromatisk aberrasjon, sistnevnte er heller ikke feilfri.

 

Ville også kikket på 35mm f/1.4L dersom du ikke synes den blir for trang, det er rent optisk et bedre objektiv enn 24mm f/1.4L (kanskje et av de beste til Canon overhodet). Evt. 35mm f/2 som er mye billigere, og også et godt objektiv.

 

Hvis du ikke trenger lysstyrken, er også Canons 24-70 f/2.8L noe å kikke på.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Mye fleksibilitet, og jevnt over god ytelse, matcher de fleste fastobjektivene uten L på tilsvarende blendere.

Lenke til kommentar

Hmms. Jeg har en 400d men siden jeg kommer til å holde på med foto en stund så blir det ett mye bedre kamerahus. Men ikkke før om iværtfall ett halvt år, siden jeg ikke skal i lære før det. Men hmms. Er skikeklig usikker. JEg skal ha liten fokal. Så dety vlir en av de to.

Lenke til kommentar

Øh. For det første, hva i all verden mener du med "fokal"?

 

Brennvidde? Eller snakker du om blendertall?

 

Skal du ha skikkelig vidvinkel på en 400D så må du nok ha noe med kortere brennvidde (rundt 12-16 mm er ofte grei vidvinkel på APS-C-format). 24 og 28mm er som k-ryeng nevner heller normalobjektiver på den sensorstørrelsen.

Lenke til kommentar
Hmms. Jeg har en 400d men siden jeg kommer til å holde på med foto en stund så blir det ett mye bedre kamerahus. Men ikkke før om iværtfall ett halvt år, siden jeg ikke skal i lære før det. Men hmms. Er skikeklig usikker. JEg skal ha liten fokal. Så dety vlir en av de to.
Canon 24-70 vil gi deg samme brennvidde (focal length) som 24mm f/1.4L, du vil bare få mange flere på kjøpet. Skal du bruke den til action, vil jeg påstå at det kan være nyttig. Hvis du klarer deg med lavere lysstyrke da, det er selvfølgelig ikke dumt med f/1.4.
Lenke til kommentar

Har god erfaring med 24L, og kan trygt anbefale den dersom du liker utsnittet og ønsker å knipse på stor blenderåpning. Jeg ser at du samtidig skal skaffe deg en blitz, og tenker da automatisk på om du virkelig trenger så stor blender som f/1.4? 24L, og forsåvidt 35L, er ikke så mye bedre på mindre blendere til at det er verdt prisforskjellen. Kombiner disse objektivene med blitz og du får like bra bilder til en langt billigere penge (min mening såklart).

 

Kan du si noe mer om hvilke bilder du ønsker å ta, og under hvilke lysforhold? Ser ikke bortifra at en 10-22mm og blitzen du nevner er en minst like god kombinasjon hvis du er glad i utsnittet vidvinkel gir (spesielt siden du har 50mm F/1.8).

 

PS: Siden du kaller det liten fokal, vil jeg anbefale en fotobok i tillegg, f.eks Magnar Fjørtofts varmt anbefalte.

Lenke til kommentar

Har dårlige lysforhold om vinteren og sånne tidsperioder som det er nå. Om sommeren blir det ikke noe stress men jeg vil like greit ha f/1.4. Spesielt når jeg tar bilder i turnhallen hvor vi trener. Men hvilke andre anbefaler dere? JEg får tenke skikkelig ut på saken. Jeg har sett utrolig kule bilder hvor fisheye er blitt brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...