Gå til innhold

Hvor kan jeg lære med enkel programmering?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg får ta tolvmodigheten til råd (eller hva det nå heter..). Men det største problemet mitt er nok at den meste av informasjonen på nettet, er beregnet på langt mer erfarne programmøere. Ett av problemene mine er at jeg prøver å lage en fungerende Progressbar i nettlesern min..

Nede på en sånn linje ting jeg satte inn, er det noe som heter Progress[ett eller annet]Bar. Jeg vil at den skal vise hvor mange prosent websden jeg prøver å åpne, har kommet. Problemet er løst.

Også vil jeg at det skal gå ann å trykke ENTER istedet for "Go" knappen. Noen som kan hjelpe meg med disse to spørsmålene?

(Vet det finnes tråder der dette er besvart, men jeg får enten syntax error eller ingen effekt når jeg bruker kodene. Dette gjelder det ENTER problemet...

Endret av diskusjonsgjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ALDRI forvente at noen her kommer noensinne til å skrive kode som du bare kan lime inn i programmet ditt.

1. Koden er ikke skrevet med din kode i tankene, de vet rett og slett ikke hvordan ditt program fungerer.

2. Ingen liker copy/paste "programmering"

Les gjennom koden, hvis det er noe du ikke forstår, så spør eller søk på google. Du lærer ingenting av å kopiere kode.

Lenke til kommentar

Her er koden for hele programmet:

Public Class Form1

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
	WebBrowser1.Navigate(TextBox1.Text)
End Sub

Private Sub LinkLabel1_LinkClicked(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.LinkLabelLinkClickedEventArgs) Handles LinkLabel1.LinkClicked
	System.Diagnostics.Process.Start("*")
End Sub

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
End Sub

Private Sub cmdBack_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdBack.Click
	' Går tilbake til forrige side
	WebBrowser1.GoBack()
End Sub

Private Sub LinkLabel2_LinkClicked(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.LinkLabelLinkClickedEventArgs) Handles LinkLabel2.LinkClicked
	'LinkLabel til manual.
End Sub

Private Sub ToolStripProgressBar1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ToolStripProgressBar1.Click
	'Se under
End Sub
Private Sub WebBrowser2_ProgressChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.WebBrowserProgressChangedEventArgs) Handles WebBrowser1.ProgressChanged
	ToolStripProgressBar1.Maximum = CInt(e.MaximumProgress)
	ToolStripProgressBar1.Value = CInt(e.CurrentProgress)
	'Viser framgang i loading av sider
End Sub

Private Sub ToolStripSplitButton1_ButtonClick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)
	'Denne greia er fjernet..
End Sub
Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox1.KeyDown
	'ENTER istedet for "Go" button
	If e.KeyCode = Keys.Enter Then
		'Denne koden fungerer ikke
	End If
End Sub

Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged

End Sub

Private Sub LinkLabel3_LinkClicked(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.LinkLabelLinkClickedEventArgs) Handles LinkLabel3.LinkClicked
End Sub
End Class

Og her er koden som skal gjøre slik at man kan trykke ENTER istedet for på bruke pila på "go"-knappen.

Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox1.KeyDown
	'ENTER istedet for "Go" knapp
	If e.KeyCode = Keys.Enter Then
		'"Gjør noe fornuftig her"
	End If
End Sub

Oppbygningen av koden er laget an Manfred, mens moskus konverterte den til vb.

Kommentaren "Gjør noe fornuftig her" har jeg tatt fra Manfred sin C# kode, der han skrev "Do something". Tenkte kanskje det var noe som måtte gjøres der.. jeg vet altså ikke..

Jeg har skjekket følgene:

Error, warnings. (Det var ingen)

At navnene er riktige.

Prøvd programmet.. så klart..

Søkt på google.

Søkt i den MSDN greia.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har sett jonas rundt her!

velkommen tilbake :D

Anyways, du kan bruke KeyPress istedet for keydown på textboksen og bruk Chr(13) (som er det samme som enter) anbefaler også at du gir kontrollene dine fornuftige navn, da blir det lettere å holde styr på dem etterhvert som det kommer flere kontroller i browseren din.

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg har sett jonas rundt her!

velkommen tilbake :D

Anyways, du kan bruke KeyPress istedet for keydown på textboksen og bruk Chr(13) (som er det samme som enter) anbefaler også at du gir kontrollene dine fornuftige navn, da blir det lettere å holde styr på dem etterhvert som det kommer flere kontroller i browseren din.

Velkommen tilbake, ja :)

Hva, GeirGrusom? Nummererer du ikke alle variablene dine? Det som gjør det så enkelt. Det er da ensbetydende hva funksjonen Button23_Click gjør :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...