LysDiode Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Hei. Jeg har lyst til å lære meg litt programmering på fritiden. Tidligere har jeg holdt på med/driver med websideutvikling. Oppbygning av websiders infrastruktur etc. Men jeg tenkte å bevege meg over på det litt mer avanserte feltet innen programmering, altså programmering av små programmer. Er det noen her som vet om noen guider/tutorials etc der det er mulig å lære seg de mest grunnleggende trekkene? Har drevet med veldig enkel *.bat programmering i cmd.. Enkle autostart filer for cd etc.. Men, som sagt, noen forslag til hvor jeg kan begynne? Tar gjerne enkelsk/tysk guide/turtorals, om det finnes noe verdt å nevne da =/ Endret 31. januar 2008 av diskusjonsgjest Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ta en titt på ene sticky tråden om hvilket språk du skal starte med, og ta så en titt på det relevant forumet. Ligger mye informasjon om tutorials mm. her... Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Takk </quit> Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Men, som sagt, noen forslag til hvor jeg kan begynne? Åssen "web språk" har du hold på med tidligere? Endret 1. februar 2008 av Giddion Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det er kjekt å kunne litt om programmering, ikke bare fordi du vil kunne lage din egen programvare men fordi du vil forstå data bedre. Jeg vil bare anbefale deg en god tykk bok om programmering, samme hvilket språk og samme hvilken bok. Også vil jeg anbefale deg linux, spesielt Arch. Det handler om å lære?! Du lærer utrolig mye! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 html Html er vel strengt tatt ikke direkte programmering, det er webdesign. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Tja... det kan vel diskuteres Du skriver jo inn kommandoer for å få ting til å fungere hehe.. men.. back to topic: Noen som vet hvordan jeg kan starte ett BAT-program via en knapp i ett annet program laget i vb ? På forhånd takk (omg de 3 ordene har jeg sagt mange ganger...) =D Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 HTML er ikke programmering, du lager ikke instruksjoner til et program, men forer et program med data. Det ville blitt som å si at Paint er programmering, noe som er å dra begrepet programmering litt langt. For å kjøre et batch script i VB kan du prøve Shell funksjonen. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 HTML er ikke programmering, du lager ikke instruksjoner til et program, men forer et program med data.Det ville blitt som å si at Paint er programmering, noe som er å dra begrepet programmering litt langt. Ok da =D For å kjøre batch script i VB kan du prøve Shell funksjonen. Som jeg sa, jeg er veldig nybegynner innen "porgrammutvikling". Kan du forklare meg nærmere hvordan jeg setter inn Shell funksjonen. Og hvordan jeg får det til å virke sammen med batch filen. Husk at bat programmet er ferdig og fungerer, det er bare det at jeg skal starte det via en knapp i vb. Høres merkelig ut, men det er faktisk mer praktisk =D Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 HVorvidt det er mer praktisk er vel en diskusjonssak... Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 HVorvidt det er mer praktisk er vel en diskusjonssak... Det er som å høre meg selv, men du skjønner: Jeg vil at programmet skal bli "installert" til datamaskinen, ikke at man må drive å flytte filer rundt omkring på PC-en for å få ting til å fungere.. DERFOR er det mer praktisk at bat programmet startes via ett annet program jeg lager i vb. Jeg har hørt du er negativ til vb, Manfred. Hvorfor? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Shell([Programbane]) f.eks. Shell("C:\Minbatfil.bat") eller Shell("C:\minexefil.exe") Er dette VB.NET eller VB6? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 vb 2008 express edt... =/ Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det går mye på smakssak, men for å sitere en annen deltager i tråden her: VB.NET har ingen fordeler fremfor C#, ikke på noen områder. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Også må man ligge til at det vil alltid være en fordel om kunnskapsnivået er høyere i VB.NET framfor C#, det vil ta lengere tid å lære seg C# for å så implementere noe. Så erfaring er vel ganske vitalt. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Tje, jeg vil bare understreke at jeg ikke har skole utdannelse innenfor noen form for programmering. Men har jo hørt om mange som har lært seg dette selv, med hjelp fra internett.. Jeg klarer ikke en gang å finne ut hvordan jeg lager en "Cancel" knapp =/ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Joda, jeg har heller ingen skole. Koser meg med gcc og makefiles. Det tar tid å lære programmering, stortsett fordi alt relaterer til alt. Hele læringsprosessen er veldig abstrakt helt du til plutselig når et punkt hvor du kan nok til å endten vite hva du skal søke på for å finne svaret eller hvilken bok du må slå opp i. Det tar tid, og det går treigt. Spesielt i begynnelsen, men det er verdt det hvis du holder ut. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Jeg har heller ingen skole ø.. vel ikke før jeg var kommet godt igang. Så det er fullt mulig, men som data_jepp sier så går det tregt i starten, men det er bare å holde ut og spøre folk eller på forum når det stopper opp. Lykke til Endret 2. februar 2008 av Giddion Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Begynner på skole nå til høsten. Jeg har nå tatt forkurs for ingeniør utdanning, og jeg må si at jeg har lært veldig mye nyttig matematikk dette (foreløpig) halvåret. Det handler bare om å ha litt tålmodighet, du kommer til å få mye syntax error og slikt til å begynne med, men du må bare krangle med compileren og lese dokumentasjon til du finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå