Pricks Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg. Har ingen mening for en ateist. 2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Har heller ingen mening for en ateist. Når det gjelder banning så skjønner jeg ikke hvorfor folk tar så på vei for visse ord. 3 Du skal holde hviledagen hellig. Greit med to fridager i uken, men når man først slipper å gå på jobb så må man få gjøre hva pokker man vil ellers. 4 Du skal ære din far og din mor. Det er ikke noen automatikk i det. Personlig synes jeg det har noe for seg, men det er jo fordi jeg er glad i dem og fordi de har vært viktige i livet mitt. 5 Du skal ikke slå i hjel. Å drepe andre mennesker er uakseptabelt, med mindre det er helt nødvendig for å forsvare seg selv. Når det gjelder å drepe dyr så er det helt greit så lenge det er din egen eiendom og det skjer "humant". Å drepe andres dyr er fullstendig uakseptabelt, da jeg ikke har rett til å gjøre slikt med andres eiendom. 6 Du skal ikke bryte ekteskapet. Jeg anerkjenner egentlig ikke ekteskapet, i allefall ikke i religiøs forstand... Jeg synes at dersom to personer ikke klarer eller ønsker å leve sammen, så er det null problem at de går fra hverandre. 7 Du skal ikke stjele. Enig. Respekt for eiendomsretten er grunnleggende. 8 Du skal ikke tale usant om din neste. Lyve? Alle lyver stadig vekk. Hvite løgner, utelater informasjon, osv. Men generelt bør man prøve å være så ærlig som mulig. 9 Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Uenig. Jeg ser null problem i å ønske meg noe som andre har. Det blir bare et problem hvis jeg faktisk prøver å ta det fra dem. 10 Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Igjen, uenig. Jeg kan lite for hvem eller hva jeg tenner på. Jeg kan selvsagt holde det for meg selv for å unngå pinlige episoder, men ellers er det lite man kan gjøre med begjær. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg. 2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. 3 Du skal holde hviledagen hellig. 4 Du skal ære din far og din mor. 5 Du skal ikke slå i hjel. 6 Du skal ikke bryte ekteskapet. 7 Du skal ikke stjele. 8 Du skal ikke tale usant om din neste. 9 Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10 Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Så enig jer jeg: 1. 0 % enig. Dette er jo bare skremsel. 2. 50 % enig. Ikke av hensyn til Gud, men av hensyn til at en del av disse navnene er ansett som stygge ord som ikke sømmer seg i alle sammenhenger. Men stort sett går det greit å bruke disse ordene. 3. 0 % enig. Samfunnet ville brutt sammen. Ser heller ingen god grunn til at man skal holde seg i ro på hviledagen. 4. 50 % enig. Man skal hedre dem om de fortjener det, men det er ikke sikkert de har gjort seg fortjent til det. 5. 100 % enig. 6. 25 % enig. I mange tilfeller kan ekteskapsoppløsning være en god idé, andre ganger går det ut over barna. Så lengde det ikke er barn involvert, er det ingen grunn til å fortsette et dødfødt ekteskap. 7. 100 % enig. 8. 100 % enig. 9. 0 % enig. Begjær og lyst er jo selve grunnpilarene i samfunnet vårt. 10. 0 % enig. Samme som 9. Total enighetsprosent: 425 % / 10 = 42,5 % Hmmm, dette er vell katekismebudene. I følge Norsk kristenekstremist side skal de såkalte 10 bud lyder slik: 1. bud Du skal ikke ha andre guder foruten meg. 2. bud Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker meg og holder mine bud. 3. bud Du skal ikke misbruke Herrens, din Guds navn; for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn. 4. bud Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud; da skal du intet arbeid gjøre, hverken du eller din sønn eller din datter, din tjener eller din tjenestepike eller ditt fe eller den fremmende som er hos deg innen dine porter. For i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt som i dem er, og han hvilte på den syvende dag; derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den. 5. bud Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir deg. 6. bud Du skal ikke slå ihjel. 7. bud Du skal ikke drive hor. 8. bud Du skal ikke stjele. 9. bud Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste. 10. bud Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru eller hans tjener eller hans tjenestepike eller hans okse eller hans asen eller noe som hører din neste til. http://www.endtime.net/norsk/sondag.htm By the way, Søndag er ikke en kristen "helligdag" "Den falske hviledagen- søndagen - ble lovfestet av den Romerske keiseren, som et økumenisk tiltak for å gjøre soltilbedernes vei til kristentroen lettere. Soldagen ble også et verktøy for å lage avstand til jødene, som selvfølgelig ikke ville hå noe å gjøre med en hedensk dag viet avguder. " http://www.mensviventer.no/mvv15/soldag.htm Nå er heller ikke de 10 bud noe hverken jøder eller kristne kan ta kredit for, men det blir en annen sak. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851720 Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg. - Bare vissvass. 0% 2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. - Enda mer pølsevev. 0 % 3 Du skal holde hviledagen hellig. - Nei, det skal jeg vitterlig ikke. 0 % 4 Du skal ære din far og din mor. - Det får man jo gjøre om foreldrene fortjener det, noe de langt ifra alltid gjør. I mange tilfeller er det slemt å sette et barn til verden uten å ha nok midler til å ta seg av det, så det er ingenting noen burde være pålagt. Men man skal uten tvil ha respekt for dem, de ga deg tross alt livet. 50 %. 5 Du skal ikke slå i hjel. - 100 % enig. 6 Du skal ikke bryte ekteskapet. - Jeg tror ikke på ekteskap, men skilsmisse for de som allerede er gift, er absolutt greit. Viser bare hvor teit ekteskap er. 0 %. 7 Du skal ikke stjele. - 100 % enig. 8 Du skal ikke tale usant om din neste. - 100 % enig. 9 Du skal ikke begjære din nestes eiendom. - Ser ingen grunn til at man ikke skal kunne ha lyst på noe andre har. 0 %. 10 Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. - Samme som ovenfor. 0 % I alt: 350 %/10 = 35 %. De te reglene jeg er 100 % enige i, sier seg jo nogenlunde selv. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Bibelen er 100% uenig med de ti bud. Her er en mer ærlig variant: 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.... med mindre det er Jesus eller den hellige ånd. 2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.... med mindre du skriver Bibelen. ... 1. De er vel alle den samme. 2. Det regnes vel ikke som misbruk hvis det står i bibelen? Uansett, nok pirk. Er ateist så her er min versjon av dette: 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. 3 Du skal holde hviledagen hellig. 4 Du skal ære din far og din mor. 5 Du skal ikke slå i hjel. 6 Du skal ikke bryte ekteskapet. 7 Du skal ikke stjele. 8 Du skal ikke tale usant om din neste. 9 Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10 Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. 1. 0% enig. Nå har ikke jeg noen andre guder enn han, og ikke han heller. 2. 0% enig. F*ck this. Er det ikke synd at pga. religion kan ikke jeg vite om å skrive det usensurert vil føre til en advarsel? Sensur er en uting. 3. 0% enig. Ingen får fortelle meg når jeg skal hvile. 4. 50% enig. Jeg ærer dem som gjør seg fortjent til det. Foreldrene mine har jeg stor respekt for, men andre kan ha foreldre som langt ifra fortjener respekt. 5. 100% enig. Kanskje i selvforsvar, men det blir en unntaksituasjon. 6. 25% enig. Om jeg kan? Ja. Om jeg bør? Kanskje. Er ikke gift enda så jeg kan ikke vite. 7. 100% enig. Min eiendom er min eiendom. 8. 50% enig. Du bør ikke, men det kan være nødvendig, eller nyttig, av og til. 9. 15% enig. Begjære = misunne? Du bør ikke, det kommer ikke så mye godt ut av det. Men ingen kan bestemme om du får misunne noe. 10. Samme som 9. Lenke til kommentar
316 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nei, du får ikke lov, fordi jeg er glad i deg! Høres det kjent ut? Har du hørt det før? Har din mamma eller pappa kommet med sånne utsagn iblant? Forbud og påbud med begrunnelsen "det er bare fordi vi er så glad i deg". For eksempel at du måtte komme hjem for å legge deg lenge før alle de andre vennene dine, eller at du ikke fikk lov å dra på diskoteket som alle andre skulle på, eller at du ikke kunne dra på Danmarkstur med vennene dine? Jeg må ærlig innrømme at jeg lenge trodde mine foreldre sa disse tingene fordi de var gammeldagse, hadde null tillit til meg og bare ville vise at de hadde makten... Gud har også bud. Egentlig bare to: "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og din neste som deg selv" (Matteus 22,37). Men senere ramses jo masse ting opp som man skal forholde seg til. For eksempel lyving, stjeling og baksnakking. I 1. Kor 10,24 står det at "ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste". Det er jo så mye, er Gud seriøs? Er det virkelig av kjærlighet han sier disse tingene? Mener han at dette er veien til det gode liv? Man kan jammen bli litt sliten, og tenke at Gud ikke bør komme her og fortelle meg hvordan jeg skal leve! Men Jesus virker samtidig så gjennomført og god når vi leser om hvordan han møter mennesker. Nådig, uten fordømmelse, forståelsesfull, tålmodig, mild og kjærlig. Og jeg har selv opplevd at han har møtt meg slik, så lite kravstor når alt kommer til alt. Kanskje litt oppgitt, som mamma og pappa også var når jeg trosset dem, men likevel med en visshet om at han vet best og står på det, igjen som mamma og pappa. Og på grunn av det, og fordi jeg ser at denne verden er så ødelagt, klarer jeg ikke å la være å tenke: Tenk hvis alle levde etter Guds ord? Tenk hvis folk tok hensyn til hverandre mer enn til seg selv? Tenk hvis folk ikke tok fra hverandre, men delte. Ikke løy, men var ærlige. Talte godt om hverandre og løftet hverandre opp, ikke gorde vonde ting som såret en selv og andre. Tenk hvis...? Ville ikke det vært optimalt? For en Gud... For en utrolig kjærlig Gud som ser deg, og som bryr seg om deg, så mye at han ber andre tenke seg om to ganger før de gjør ting som kan såre deg, ting som kan føre deg bort fra ham. Det er kjærlighet det. Snakker ikke om en sånn enorm forelskelsesfølelse, men om det å ta valg som er gode for dem rundt oss. Valg som stemmer med Guds ord. Og nei, det er ikke alltid lett. Heller sjelden. Men Ordet ble menneske, Jesus. Det fullkomne forbildet som viser oss hvordan vi kan leve dette livet. Vi kan nemlig ikke "ta oss sammen" for å få det til. Men vi kan velge å fylle oss med Guds ord, og holde oss nær til Jesus. På den måten vil han vokse i oss, leve gjennom oss og til å leve til Guds ære - ved at vi elsker ham og vår neste. Dette er tatt fra Loved andaktsbok for ungdom. Hadde en andakt om dette emnet på skolen i går, og jeg synes dette med krav og bud i bibelen er et interessant emne. Det er lett å bli forvirret av 3. mosebok og andre ekstreme bud fra GT kontra NT, hvor alt handler kun om å tro. For skal man være kristen, må man i bunn og grunn bare tro. Men det blir på en måte som depositumet man betaler før man leier noe. Det er det eneste man MÅ gjøre, men alt andre er ikke er ikke avgjørende for om man kommer til himmelen eller ikke, men blir en følge av troen. Som kristen skal man ha jesus som forbilde, og prøve å være mer som han. Leser man i bibelen, kanskje foreksempel Matteus evangeliet, finner man dette i kapittel 22: 34 Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. 35 Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» Det siste verset er det mest avgjørende, fordi det forklarer hvorfor disse to budene er viktigere en alle andre som står i bibelen, og at selve fundamentet til en kristen person skal hvile på dette. Alle andre bud i NT er kun følger av disse to. Sånn. Nok kristenpjatt. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Skal først sies at jeg er selv ateist, så de eneste budene som ser akseptable ut for meg er: 4, 5, 7 og 8. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå