Gå til innhold

Si nei til Dåvøy


Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg personlig syntes at GTA var et elendig spill, og jeg kommer av den grunn sannsynligvis aldri til å gidde å sløse tid på GTA3.

 

Når det er sagt, er jeg helt og holdent mot et _forbud_ av spillet, selv om jeg synes den type spill er totalt hodeløse og ikke det spor morsomme.

 

Anyways, jeg har en kommentar til Hauge & co: Du/dere mener at gamer.no "dikterer lesernes meninger"? Vel... La meg da også anta at du har veldig mye mot de utallige underskriftskampanjer for diverse veldedige og humanitære saker som hvert år foregår her til lands...

 

Ja, jeg snakker om de underskriftskampanjene der inspirerte sjeler står på torget og prøver å overtale enhver som passerer dem om å skrive navnet sitt på et ark (altså mye mer utagerende og pågående enn gamer.no sitt initiativ).

 

Ja, jeg snakker om kampanjer der de engasjerte OFTE ikke engang forlanger at underskriverne LESER GJENNOM det de skriver under på (i motsetning til gamer.no, som _gjerne_ ser at leserne formulerer sine egne brev).

 

Ja, jeg snakker om opprop til støtte for de eldre, de uføre og de vanskeligstilte i landet (som vel er en sak som er viktig å få orden på).

 

Ja, jeg snakker om opprop mot andre lands diktaturer, der menneskerettighets-forkjempere blir frarøvet f.eks. sin frihet (som vel udiskutabelt er en god ting?).

 

Jeg kunne fortsatt...

 

Jeg antar at du er mot alt slikt, for det er jo bare innholdet som er forskjellen? Eller kan jeg driste meg til å anta at du bare synes gamer.no sitt initiativ er latterlig fordi du er PERSONLIG UENIG med dem i denne saken?

 

(Forøvrig tar det lengre tid for folk å sende mail til Dåvøy, enn det tar å skrive under på tradisjonelle kampanjer. Det tyder vel på at de som sender mail faktisk mener det de sender?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GomiBushi-

 

(Quote)

"For å være saklig og ikke la følelser snakke (noe du kunne prøve kanskje) kan jeg si hva du _faktisk_ er: ignorant, overtroisk, usaklig, desillusjonert, uproffesjonell, intolerant, barnslig, en feilskjøtter, en frihetsberøver... vel, vi lar det ligge med det, jeg tror det illustrerer poenget mitt godt nok."

(/Quote)

 

Overtroisk? Desillusjonert? Barnslig?

Et tips: Hvis du på en intelligent måte vil påvirke en politiker, er neppe usaklig "random-flame-mode" veien å gå. :smile: Håper ikke alt for mange fyrer av med tilsvarende mail, det virker mot sin hensikt.

 

Selvfølgelig er det kjipt at KrF-folk kommer med sånne utspill, men jeg er iallfall lei av at de angripes som f.eks. "overtroiske" på grunnlag av troen deres. Problemet er ikke at de er kristne, problemet er at de har et kjipt gammeldags sett med verdier. "Reaksjonær" er et mer passende skjellsord hvis du først skal kjefte på dem.

Lenke til kommentar

detta her skreiv jeg til den røya av ei kjerring. bare fordi hu tok barnebarnet i å spille "voldelige" spill så må hun forby alle å spille!! skulle sendt en gjeng med arabere etter a :wink:

 

 

 

"Spillet "Grand Theft Auto 3" er merket "18 år" dvs. at ingen under 18 kan spille det... Akkurat samme typen vold blir brukt i flere andre spill. Dette er ikke noe nytt! Jeg har til og med sett verre enn dette spillet, fks. "Soldier of Fortune", her finner man mye mer vold!

 

Det er ikke riktig at du skal ødelegge spilleres interesser! Dette spillet har blitt etttertrakted lenge, det går ikke ann å forby på denne måten. Spillet har allerede blitt godkjent av Norges offentlig "sjekkere"..."

Lenke til kommentar

Knut 23:

quote: "Sett 18 år aldersgrense da å bli ferdig med det, )ellers øker jo bare pirat-kopiering av allerede solgte spill.)"

 

Ehhh...tror du har misforstått her, hvis du setter aldersgrensa høyere vil det resultere i at de som ikke er gamle nok skaffer seg spillet på andre måter, hvor piratkopiering er den "letteste" utveien.

 

 

 

Tilbake til tema,

Synes det er rart at ingen enda har nevnt hva som skjedde når Quake 2 blei forbudt i tyskland(derfor nevner jeg det nå til alle dere som ikke har hørt om det), da hadde de "store hodede" i tyskland bestemt at man ikke kunne selge dette spillet på grunn av innholdet. Selvførgelig hadde alle tyske barn/ungdom sett fram til dette spillet og blei veldig skuffet når forbudet kom. Dette resulterte i at de måtte gå den ulovlige veien for å få dette fantastiske spillet installert på sin pc. Og det gjorde folk, så og si alle gjorde det. Så kom det da en dag(en god stund etter, husker ikke helt men kansje noen år etter) at det "store hodene" i tyskalnd var så snille at de opphevde forbudetmot dette spillet da det tydligvis ikke var så ille lengre. Og butikkene kjøpe inn store mengder av dette spillet som "alle" hadde vente så lenge på, og butikkene forventer og tene fett. Men hva skjedde...ingen kom og kjøpte...hvorfor skulle de kjøpe det orginalt når de allerede hadde en eksakt kopi liggende vedsidenav pc'n hjemme? Ungdommmen idag har ingen problemer med å finne det de vil ha, og et slikt forbud vil bare gjører at de som lager spilla vil tape penger på grunn av piratkopiering(og det er ingen tent med).

 

Jeg tar igjenn og anbefaler alle og se på tabloid på webtv(på tv2.no) hvis de ikke så det nå om tirsdagen, hør hva eksperten sier; det er ofte barn som har problemer fra før av som blir inspirert av voldelige dataspill(ikke ordrett sitert). De snille barna som kjøper spilla sine i butikken er sansyndligvis ikke de som er mest forskrudd i hodet, det er det vel heller de som "diiler" på piratmarkedet som er.

Lenke til kommentar

GomiBushi:

 

For å ta et eksempel, mener du det hadde vært OK hvis Dagbladet gikk ut å oppfordret sine lesere, til å skrive protest mail til Bush mot krigen i Afghanistan?

Jeg mener gamer.no burde skrevet en objektiv artikkel om saken, for deretter å oppfordre leserene til å si DERES mening. Gamer.no legger ordene i munnen på leserene og påvirker dem i en rettning gjennom hele 'artikkelen'.

Lenke til kommentar

Eksemplet med bush og krigen mot terror er lite relevant. Dette er ikke en hendelse hvor 3500 mennesker mister livet, men et spill hvor vold er mer fremtredende enn andre spill....

 

Gamer.no har skal som navnet tilsier representere gamerne....da tror jeg ikke det hadde vært noen særlig med en "kristen" (no offence) vinkling på problemet

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-09 22:32, Thaxx skrev:

Eksemplet med bush og krigen mot terror er lite relevant. Dette er ikke en hendelse hvor 3500 mennesker mister livet, men et spill hvor vold er mer fremtredende enn andre spill....

Gamer.no har skal som navnet tilsier representere gamerne....da tror jeg ikke det hadde vært noen særlig med en "kristen" (no offence) vinkling på problemet


Poenget med mitt eksempel var at Dagbladet aldri ville ha gått ut å oppfordre til noe slikt. Jeg mener gamer.no ikke burde prøve å påvirke leserene på den måten de gjør.

Har veldig hardt for å tro at det kun er kristne folk som har noe i mot voldelige dataspill, bare så det er sagt. Dessuten kan gamer.no fint skrive om saken uten at de støtter den ene siden mer enn den andre....

Lenke til kommentar

Quote:

Poenget med mitt eksempel var at Dagbladet aldri ville ha gått ut å oppfordre til noe slikt.


Dagbladet er en tabloidavis. Det hadde ikke overrasket meg om fx Klassekampen hadde gjort noe sånt som representanter for venstresiden, og det overrasker meg heller ikke at gamer.no gjør det, som representanter for gamere.

Gleder meg til GTA3 for PC:)

Lenke til kommentar

On 2002-01-09 11:08, Hauge skrev:

 

 

[Det er helt greit at dere oppfordrer leserene til å si sin mening, men da skal de si sin mening, ikke deres! Det er helt unødvendig å legge ut en mail med deres mening og så oppfordre leserene til å sende denne inn. Dessuten, hva vet dere om hva den allmenne gamer mener?

 

Når det er snakk om å finne lovhjemmel for å forby dette spillet, regner jeg med det bryter med en eller annen lov.. Tror du ikke det.. ?]

 

 

 

teksten som gamer.no har lagt ut, (som jeg selvfølgelig har sendt til Laila Dåvøy) sier min akkuratt hva jeg mener, (bare litt sensurert) og jeg betrakter meg selv som en 'allmenn gamer'. hvis noen gamere ikke er enige i det gamer.no har skrevet der, kan de jo bare la vær å sende det til henne!

 

bryter noen lov? om jeg tror det? niks og nei.

jeg leste en plass (mulig itavisen.no) at det ikke var noen lov mot det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-10 20:29, Kenny000 skrev:

Til dere på Gamer.no : Har dere noen oversikt over hvor mange som har sendt mail ang GTA3?


Har dere fått tilbakemelding fra henne?


Skjer det noe ?
:lol:


Vi har ingen oversikt over hvor mange som sender mails, hvordan i all verden skulle vi vite det? :smile:

 

Ingen tilbakemelding fra henne heller, men vi får håpe dette nytter uansett.

Lenke til kommentar

Overtroisk og Desillusjonert

Ja, jeg mener hun er overtroisk. Ikke pga at hun tror på Gud (og hvem vet hva annet sykt oppspinn). Jeg mener hun er overtroisk pga at hun tror på at "vold i spill" = "vold i virkeligheten" eller "forurensing av VOKSNE folks sinn". Husk, det er 18 års aldersgrense her.

 

Derimot er den siste referansen av overtroisk (i den siste paragrafen)i mailen et spark i den åndelige ræva hennes :smile:

 

Barnslig

Ja! Så du henne på TV? Hvis ikke er du unnskyldt, men Jebus, den dama var jo rabiat!

Quote:


Et tips: Hvis du på en intelligent måte vil påvirke en politiker, er neppe usaklig "random-flame-mode" veien å gå. :smile: Håper ikke alt for mange fyrer av med tilsvarende mail, det virker mot sin hensikt.


Jeg prøver ikke å angripe henne på en spesielt intelligent måte. Jeg sier min mening, som ikke nødvendigvis er 100% rasjonell. Hvis du mener mailen min var skrevet i "usaklig random-flame-mode"... vel, da har jeg ikke noe mer å si til deg. (Jeg skjønner forsåvidt hva du mener :smile: )

 

Quote:


Selvfølgelig er det kjipt at KrF-folk kommer med sånne utspill, men jeg er iallfall lei av at de angripes som f.eks. "overtroiske" på grunnlag av troen deres. Problemet er ikke at de er kristne, problemet er at de har et kjipt gammeldags sett med verdier. "Reaksjonær" er et mer passende skjellsord hvis du først skal kjefte på dem.


Okelidokeli! Jeg gjorde det ufattelig klart at jeg misliker kristne, nettopp slik at jeg skulle slippe misforståelser av denne typen. Jeg er betalende medlem av hedningesamfunnet (www.hedning.no/hedning), og tar når som helst en diskusjon over hvilke som helst filosofiske eller teologiske temaer, her prøvde jeg derimot å unngå problemstillingen. Men siden du tar det opp: Problemet med kristne er ikke bare at de har gamle verdier. Det er hovedsaklig at de ikke tenker selv. De velger å tro på noe som er så usannsynlig og enkelt å forklare på andre måter at de må være enten veldig påvirket som barn(da det er forståelig), eller rett og slett irrasjonelle og ulogiske, ja rett og slett dumme(sic).

 

Ellers tror jeg ikke vi er så uenige.

 

[ Denne Melding var redigert av: GomiBushi på 2002-01-11 14:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Men siden du tar det opp: Problemet med kristne er ikke
bare
at de har gamle verdier. Det er hovedsaklig at de ikke tenker selv. De velger å tro på noe som er så usannsynlig og enkelt å forklare på andre måter at de må være enten veldig påvirket som barn(da det er forståelig), eller rett og slett irrasjonelle og ulogiske, ja rett og slett dumme(sic).


 

1) Kristne har gamle verdier...javel? kanskje jeg ikke fulgte godt nok med, men budskapet om nestekjærlighet er et av biblens viktigste....gammel? kanskje, men er det noe galt i det?

 

2) Det de velger å tro på er fortsatt ikke motbevist, og det finnes faktisk en del historiskegeologiske fakta som underbygger bibelske hendelser. Du kan enkelt si jorda ble skapt av big bang, men hva skapte big bang?

 

Må bare legge til at jeg ikke selv er kristen, men kjenner mange kristne, gode, logisk tenkende mennesker og føler jeg må stå litt opp for dem...

Lenke til kommentar

(Quote)

Problemet med kristne er ikke bare at de har gamle verdier. Det er hovedsaklig at de ikke tenker selv. De velger å tro på noe som er så usannsynlig og enkelt å forklare på andre måter at de må være enten veldig påvirket som barn(da det er forståelig), eller rett og slett irrasjonelle og ulogiske, ja rett og slett dumme(sic).

(/Quote)

 

 

Det er å skjære alle troende over en kam. F.eks: Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å være (rasjonell og respektert) forsker og å være kristen. Har du hørt sitatet "God does not play dice?" :smile:

 

Jeg er heller ikke kristen, men kicket også litt på det du skrev. Men bevares- jeg satt og bannet til TV'n da jeg fikk med meg Dåvøy.. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at denne diskusjonen skle litt ut, jeg trodde det var hovedsaklig GTA3 som var tingen her, ikke religion.

 

Jeg ser ikke den helt store sannheten i noen av de utsagnene her, det at hvis det blir forbudt så fører det til piratkopiering er jo bare piss. Hvor mange der ute er det som faktisk kopierer spill til PS2 (som såvidt jeg vet er den eneste plattformen GTA3 er sluppet på enda). Jeg vet ikke om så mange under 18 som har økonomi til DVD-brennere og modchips til flere høvdinger.

 

De fleste under 18 år har vel stort sett også med seg foreldrene til å betale når de kjøper spill, ihvertfall de som tar mest "skade" av slike spill.

 

At et spill avler vold. Tøys og tull.

De som spiller GTA3 er stort sett de samme som liker å se splatterfilmer, som har en litt mer utviklet sans for humor enn de som kanskje føler seg litt vill og gal og tar en runde tetris før sengetid.

 

Å forby et spill er vel det som er det morsomste med hele greia. Dette burde jo vår kjære politiker forstå er den beste PR som det kunne fått. Hadde Carmageddon blitt solgt i mer enn 10-15 eksemplarer om det ikke hadde fått overskrifter på grunn av vold? Neppe.

 

Hvem var det forresten som viste spillet til denne ministeren? En journalist, eller noen som er ansatt av importøren av spillet?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hater den BITCHA fra KRF!!! Den stygge dama skal bare hute seg til den plassen hvor det er 500 grader celsius. Leste akkurat i vg hvor hun sa: Jeg ville ikke latt mine barn spille dette spillet.

Har hun barn?? Hun som er så STØGG og trangsynt! Barna hennes må i såfall gå gjennom et HELVE***!!

 

Har jeg lov til å lage en side hvor jeg skriver om hvor mye jeg hater den bitcha fra KRF? Bryter jeg noen lover? Har ikke turt å publisere den før jeg er heeeeeelt sikker

 

La GTA3 bli i hyllene, og kast Laila Dåvøy på en øde øy

Lenke til kommentar

kim: Ja, ikke sant. :smile:

 

Hauge: Det virket som om spørsmålet ditt ("mener du det hadde vært OK hvis Dagbladet gikk ut å oppfordret sine lesere, til å skrive protest mail til Bush mot krigen i Afghanistan?") var rettet mot mitt innlegg, selv om du adresserte det til GomiBushi...

 

I alle fall mener jeg at en underskriftskampanje/oppfording til å sende ferdigskrevet mail, osv, er et helt ok virkemiddel i utgangspunktet.

 

Det betyr imidlertid _ikke_ at jeg er enig med innholdet i enhver kampanje/oppfordring, men at jeg ikke vil synes noe dumt om de som tok initiativ til en slik oppfordring bare fordi jeg var uenig med innholdet. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-12 23:41, Bl4de skrev:

Laila Dåvøy er nok et par år for seint ute... Hva med mange av de andre voldelige spillene?? Carmageddon og Soldier of Fortune for å nevne noen...


Hun er vel ikke for sent ute, hun var tross alt ikke barne- og familieminister dengang. Godt er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...