Gå til innhold

Noen som vet hvordan man kan snakke viking ?

Gjest Slettet+981287349

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349

Skal lage en spillefilm på skolen, vi skal ha med en viking i filmen, vi har funnet mye, men er det noen der ute som vet litt om vikinger og hvordan de snakker ?

post det her da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

I filmen Pathfinder skal det visstnok være mye viking så skal skjekke den, vet ikke om dverger i ringenes herre og slikt er veldig likt, men skal skjekke det også.

Lenke til kommentar

vikingetiden.

da hadde Norge og island samme talemåte.

vis du ser filmen Beowulf. så prater "monsteret" i den filmen akkurat på den måten en viking gjorde..

det er ikke vanskelig å lære seg. du trenger et alfabet fra den tiden, og noen som kan måten man uttaler de forskjellige bokstavene på.

kult språk i grunn. :)

Lenke til kommentar
Les vår kjære Håvamål, så får du en idé om hvordan det høres ut.
Ser ut, mener du.
Hvis han leser det høyt, så hører han det.

Han vil få høre sin egen uttale, og ikke hvordan norrønt hørtes ut.

Støtter Thendrup her. Gi en norsk tekst til f.eks. en spanjol som aldri har hørt norsk, og hør ham lese teksten. Tror du det vil høres veldig norsk ut? Tviler sterkt. Selv spanjoler som har lært en del norsk har ofte store problemer med uttalen. På samme måten vet vi ikke hvordan norrønt egentlig hørtes ut, og kan aldri vite om vi uttaler det riktig eller ikke når vi leser det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta fryktelig feil her så skal ikke utale meg for bombastisk. Da håvamål ble skrevet, som for øvrig var en stund etter vikingetiden, fantes det ikke regler for grammatikk og rettskriving. Forfatterne skrev derfor ut fra hvordan folk snakket. Vil ikke vår viten om hvordan norrønt hørtes ut i stor grad basere seg på disse verkene? Jeg vil tro noe kunnskap kommer av å se på naturlig språkutvikling, men tatt i betraktning av at datidens forfattere skrev tett opp mot slik folk snakket, vil vel håvamål være et greit eksempel på hvordan folk snakket? Kanskje bortsett fra at de på 1200-tallet hadde sett en språkmessig utvikling i forhold til vikingetiden, om jeg ikke husker feil fra videregående. Eddadiktene vil kanskje være mer egnet sånn sett.

Lenke til kommentar
Les vår kjære Håvamål, så får du en idé om hvordan det høres ut.
Ser ut, mener du.
Hvis han leser det høyt, så hører han det.

Han vil få høre sin egen uttale, og ikke hvordan norrønt hørtes ut.

Støtter Thendrup her. Gi en norsk tekst til f.eks. en spanjol som aldri har hørt norsk, og hør ham lese teksten. Tror du det vil høres veldig norsk ut? Tviler sterkt. Selv spanjoler som har lært en del norsk har ofte store problemer med uttalen. På samme måten vet vi ikke hvordan norrønt egentlig hørtes ut, og kan aldri vite om vi uttaler det riktig eller ikke når vi leser det.

Norsklæreren min (vgs) var glad i å lese norrønt for oss. Ikke at han var så veldig flink da, men det gjorde da ingenting. Mannen rensket halsen og klinte til. "Haudargurdur fardur haldir datt batt". Haha, haha..det hørtes så genialt ut. Norrønt med Oslouttale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...