MoozeBlaster Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 For å gjøre det hele så kort og greit som mulig: -Jeg sendte ikke inn selvangivelsen for 2006 - Jeg tjente nesten ingenting i 2006. kanskje et sted mellom 10.000-20.000 - Nå har jeg fått brev fra skatteoppkreveren at jeg skylder 32.322 kr i restskatt for 2006 - At hvis jeg ikke betalter så blir det tvingsinnfordring (hva er det egentlig?). Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Dette kan da umulig være rett? Er det normalt å betalte mer i skatt enn man tjener? Jeg får snart dagpenger fra NAV. Men det er også alt jeg kommer til å ha som inntekt de neste 3-4 månedene.. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Har du selgt fond, eller tjent penger på noe annet slag det året? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Du får "straffeskatt" + skjønnslikning for å unnlate å sende inn selvangivelse. Derfor beløpet er såpass høyt (din egen feil) .Du har nok ikke noe annet valg enn å komme til en nedbetalingsordning med kemmneren. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Du får "straffeskatt" + skjønnslikning for å unnlate å sende inn selvangivelse. Derfor beløpet er såpass høyt (din egen feil) .Du har nok ikke noe annet valg enn å komme til en nedbetalingsordning med kemmneren. okay. Da er det vel ikke noe annet å gjøre enn å betale. kan man dele det opp i svært små avdrag i såfall? Og nei, jeg har ikke tjent penger på noe annet vis i 2006. i Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Har hatt "stor" restskatt selv ved flere anledninger. Det beste er å gripe tak i det selv , kontakt kemmneren og prøv å få til et møte hos de med saksbehandleren (før det går til aut.innkrevning og slikt , da påløpes også ekstra kostnader , og det er de som setter eventuelle avdrag uten at du har noen innvirkning) Endret 31. januar 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Har hatt "stor" restskatt selv ved flere anledninger.Det beste er å gripe tak i det selv , kontakt kemmneren og prøv å få til et møte hos de med saksbehandleren (før det går til aut.innkrevning og slikt , da påløpes også ekstra kostnader , og det er de som setter eventuelle avdrag uten at du har noen innvirkning) Okay. Prøvde å ringe, men de har sikkert stengt. Får ta kontakt i mårra. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Du kan jo også prøve med en klage , "med saklig begrunnelse" hvorfor du unnlot å levere inn selvaangivelse for det året. Det er verdt et forsøk. Men er mulig fristen er gått ut. Klagen skal isåfall behandles av ditt likningskontor. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Viss han har tjent 10000-20000 i det året, da går jo det under frigrensa. Altså ingen skatt? så må han betale 32000 i rettskatt virka ganske teit Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Problemet er at han ikke har levert selvangivelse. Lenke til kommentar
reor Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ikke sendt selvangivelse resulterer i straffeskatt på opptill 60% avhengig av om tilsvarende er gjort tidligere. Du må føst få i stand en nedbetalingsordning med Kemneren deretter må du klage på ligningen innen klagefristens utløp. Du bør i klagen fremlegge grunnen til at selvangivelse ikke ble levert.Har du blitt trukket litt i skatt gjennon året mens du egentlig skulle hatt frikort er dette argument som bør fremlegges i klagen. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 60% av 20.000 er fremdeles langt unna 32.000. Men trådstarter må også huske at f.eks. dagpenger teller som skattbar inntekt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 60% av 20.000 er fremdeles langt unna 32.000. Men trådstarter må også huske at f.eks. dagpenger teller som skattbar inntekt. Fordet så har det ikke blitt opplyst inntekt - fri grense eller ei. Det resulterer i skjønnlikning av årsinntekt + "opptil" 60% straffeskatt på toppen av dette. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Feil innlegg. Kan slettes. Endret 5. februar 2008 av Caze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå