Espen_jobb Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) I forbindelse med mellomtider i en konkurranse så har jeg en kolonne med ulike tider (hh:mm:ss) som jeg ønsker å rangere (ikke sortere), dvs at hver tid gis en 'plassering' utfra hvor mange av de andre tidene i kolonnen som er 'bedre'. Slik er det mulig å se hvordan den enkelte løper har prestert mellom to målestasjoner. Har funnet ut at jeg kan bruke funksjonen RANK. Problemet er imidlertid at når jeg skal kopiere funksjonen nedover i kolonnen, så 'flytter' Excel referanseområdet også. Dette kan selvsagt skrives inn manuelt, men det er snakk om 5000 tider... Vanligvis i en slik funksjonskopiering kan kontrolltasten holdes nede og utvalget blir låst, men her funker det ikke... Typisk så har jeg en kolonne med mellomtider og definerer et ARRAY, f.eks. B2:B5000. Bruker jeg RANK funksjonen for tallet i B2, og definerer et ARRAY (B2:B5000), så blir det når jeg kopierer funksjonen til tallet i B3 typisk bli ARRAY (B3:B5001), mens jeg fortsatt skulle hatt ARRAY(B2:B5000)....., dvs referansen flyttes nedover etetrsom jeg kopierer funksjonen nedover... Hvorledes kan jeg 'låse' ARRAY-referansen? Endret 31. januar 2008 av Espen_jobb Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Du skriver et dollartegn rett foran det som ikke skal endre seg, gjelder både tall og bokstav. Typisk rangeringsfunksjon: =RANK(B2;$B$2:$B$5000) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Espen_jobb Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Du skriver et dollartegn rett foran det som ikke skal endre seg, gjelder både tall og bokstav. Typisk rangeringsfunksjon:=RANK(B2;$B$2:$B$5000) HTH. Beste hilsen Harald FLOTT - FUNKET SUPERT!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå