Gå til innhold

Noe å tjene på å oppgradere skjermkort?

DanFekar

Anbefalte innlegg

Sliter for tiden med et aldrende GeForce 3 Ti 200, og lurer på hvor mye det er å hente på å oppgradere til et nyere skjermkort. Resten av systemet er heller ikke av nyeste dato men har ikke umiddelbare planer om å oppgradere resten av hardwaren min på en stund ennå, derfor er det vel ikke noe sjakktrekk å investere i noe som nødvendigvis støtter 8x agp. Spørsmålet er vel om jeg har noe ekstra å hente i (dagens/kommende) spill ved å bytte til feks GeForce4 Ti4600/4800/4200 evt Radeon?

Tenker selvsagt også litt på den stakkars lommeboka, så noe 9700/9700pro er vel neppe aktuelt...

Mulige kandidater er:

1. Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR (hvis det kan moddes til 9700...)

2. Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR

3. Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR

4. ? ( andre forslag mottas med takk )

Resten av (relevant) hardware :

MSI KT3Ultra2

Athlon XP1900+

512 mb pc2700

Gainward GF3 Ti200 Jumbo Golden sample 128mb @ Ti500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville satset på gf4 4800 Det er ikke så dyrt og det er veldig bra..,

Koster sirka 2000kr

Men viss du vil ha ett billigere kort MÅ du kjøpe raedon 9500 128mb(ikke pro)

Det moddes til 9700 128mb Koster rundt 1500.

Da skulle dei fleste spill gå ganske bra med den pc du har...

Eg har p4 1700 og gf4 4200xp 8x 128 mb

Med 512 sdram!!! Eg er veldig fornøyd med mitt skjermkort som eg kjøpte for 2 veker siden...

Lenke til kommentar
Kortet ditt støtter jo bare 4x , så hvis du ikke skal bytte hovedkort hadde jeg kikket på gode kort med 4x støtte istedet. (men det er meg da)

Hum...ja som du kanskje (ikke) leste i posten min så trakk jeg fram akkurat det med 4x agp. Problemet er at det finnes færre og færre GeForce Ti kort med 4x å få tak i.

Men selv om jeg ikke på noen måte får utnyttet et 8x skjermkort, så er det vel ikke noen umiddelbar ulempe på et 4x hovedkort? (hvis man ser bort fra prisen da)

De kan vel kjøres på 4x såvel som 8x?

Lenke til kommentar

For det første, forskjellen på 8x og 4x er minimal - det er ikke noe mer å utnytte. Så ikke bry dere om hva kortene støtter og ikke støtter.

Du sier at Gainward 4800SE er et av alternativene dine. Dette koster 2400,- på Komplett.no. Et Sapphire Radeon 9700 får du faktisk for 2230,- i samme webshop. 9700-kortet er mye bedre enn 4800SE, det er faktisk bedre enn 4800 også. Hvor mye bedre finner du Her og Her

Særlig den siste testen, hvor AA og AF slås på, ser du hvor mye 9700 er bedre enn GF. 9700 er faktisk det nest beste kortet på markedet i dag, og du får det til en veldig god pris.

Og ja, du har mye å hente, du kan se hvor bra GF 3 ti200 scorer i samme tester.

Lenke til kommentar
Bestill R9500 128MB hos f.ex. www.pcmax.no - de er vel billigst tror jeg. Tror ikke det er noen som har på lager akkurat nå, men du vil ikke angre på å kjøpe det kortet! Jeg har selv Sapphire R9500@9700 softmod via drivere

Ja jeg lurer på om jeg rett & slett skal kjøpe dette kortet...

Men jeg har hørt endel rykter om at de versjonene som kommer nå ikke lar seg modde? Noen som kan bekrefte/ avkrefte dette?

Uansett om det kan moddes eller ikke så er det vel et bedre valg...

Takker mye for all respons

Lenke til kommentar

ville kjøpt et sapphire radeon 9700 hos komplett/pceksperten for ca 2200,-. radeon 9500 pro128mb for rundt 1700,- er også et bra kjøp.grunna til at jeg ikke anbefaler gf4 kort er at de suger på AF (anthiostopic filthering) som har mye å si for bildekvaliteten. radeon-kortene er ikke så mye tregere med dette påskrudd.

Lenke til kommentar
De med minnebrikkene over chippen kan ikke moddes til 9700 kun 9500pro. Tror ikke det er mulig og oppdrive kort med det gamle kortdesignet. (Minnebrikker med "L"form)  

Er fortsatt ett bra kort, lurer på og bestille ett selv.

Takker for svar.

Du har vel ikke en link eller noen bilder som viser det du beskriver her?

Lenke til kommentar

ikke gå for 8x agp, ingen av dagens kort er så raske at 4x agp blir for lite, 8x agp er pr stunt for å hype kortene.

geforce4 serien rangert ifra dårligst til venstre og best til høyre

gf4ti4200, gf4ti4400, gf4ti4800SE, gf4ti4600, gf4ti4800

8x agp er blitt testet her for ikke så lenge siden, ett par fps i forskjell var det.

gå for gf4ti4200 eller gf4ti4400, gainward sine golden sample kan overklokkes mye men gainward sin gf4ti4200 skal visst være ganske dårlig og buggete.

Lenke til kommentar

R9500 modden er ikke mulig på de nye kortene som kommer nå, og jeg tror det er vanskelig å få tak i de gamle. Så jeg vil anbefale R9500Pro eller et GF4Ti4x00 kort etter hva du selv foretrekker. Det er ikke vits i å kjøpe R9700, da prosessoren til vil være en flaskehals, og GF4 kortene faktisk skalerer bedre enn R9700 når du har en treg CPU. Så jeg vil si:

1) R9500Pro (ca 1600)

2) GF4Ti 4x00 (ca 1300++)

128mb såklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...