runett Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Er det noen mulighet i java for å sjekke et brukernavn/passord om dette er en gyldig windows bruker? Jeg har en web-applikasjon der jeg vil ha en innlogginsrutine som sjekker bruker mot windows/net login. :-) Lenke til kommentar
aC Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) environment varibler. Windows har en variabel som heter %USERNAME% i unix er det $USER ps. % og $ tegnene derefferer variablene prøv cmd.exe echo %USERNAME% Endret 31. januar 2008 av aC Lenke til kommentar
runett Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Takk, men på denne måten kan jeg vel ikke sjekke om en bruker+passord er gyldig kombinasjon. Jeg tenker en slags funksjonalitet i retning: if (validLogin("bruker", "passord")) { // Gyldig login, fortsett til hovedmeny... } else { // Ugyldig login, retur til loginbilde } Der "bruker" er en lokal bruker eller en bruker i domenet. Lenke til kommentar
runett Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Ja det er en database inne i bildet her. Serveren (JBoss) benytter et eget fast brukernavn/passord for å aksessere denne. I selve webapplikasjonen er det pr i dag ikke noe autentisering. Dvs at jeg kan via browser aksessere applikasjonen og dermed også lese data i databasen uten noen form for autentisering. Jeg kunne tenke meg her at applikasjonen kunne verifisere bruker/passord mot windows/domenet sine brukere. (Ikke mot databasebruker.) slik at jeg slipper å vedlikeholde et sett med egne brukere/passord i selve applikajonen. Lenke til kommentar
runett Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Som sagt JDBC mot AD? Benytter en jdbc kobling ja. Kan jdbc benyttes til autentisering mot ad? Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Kan jdbc benyttes til autentisering mot ad? Nei. Active Directory støtter(mer eller mindre) ldap (Lightweight Directory Access Protocol). Skaff deg et java ldap bibliotek. mvh Terje Lenke til kommentar
runett Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Kan jdbc benyttes til autentisering mot ad? Nei. Active Directory støtter(mer eller mindre) ldap (Lightweight Directory Access Protocol). Skaff deg et java ldap bibliotek. mvh Terje Takk, forsøker dette :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå