perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Nå sier jeg også bull. De er jo kun redd for pengene sine som ventet. Blir litt som historien om bukken og havresekken. At kjente merker få en konkuransevridning mot mindre kjente merker bryr vel Sylvia Brustad midt i ryggen, det var vel ikke det hun tenkte på, men heller helsegevinsten. Men det kan jo gjøres så enkelt for norgesgruppen at de slutter å selge tobakk, det koster dem 0 i ombygging. Tenk heller på det før dere roper ut hundrevis av milioner i ombygging av lokaler. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) :!: Første jeg tenkte.. Sylvia Brustad og tror du ikke det var det første jeg så etter å ha trykka på linket. Dette forslaget er nok en klassiker som ikke har noe for seg, tenker på hva Brustadbua oppnådde.. Endret 31. januar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 tror dere virkelig noe som er SÅ enkelt, vil redusere antall røykere? Det å være mye strengere på ikke selge tobakk til folk under 18, tror jeg vil være mye mer effektivt. Mennesket er et lett påvirkelig dyr, og jo mer reklame og propaganda vi blir utsatt for, jo mer kjøper vi. Bullshit. For et meget utfyllende, seriøst og godt motargument. Nå har du overbevist meg, og forandret livet mitt. Det som kan påstås uten beviser, kan avfeies uten beviser. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Tenk heller på det før dere roper ut hundrevis av milioner i ombygging av lokaler. En halv milliard på noe som ikke har en bevist effekt? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Alle med hjerne skjønner at det vil ha en effekt. Jo mer tilgjengelig en vare er, jo mer vil den brukes. Og om ikke røyketaperne slutter, så vil færre begynne. Endret 31. januar 2008 av Boomerang Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Tenk heller på det før dere roper ut hundrevis av milioner i ombygging av lokaler. En halv milliard på noe som ikke har en bevist effekt? Vel det er jo bare å tømme tobakshyllene et års tid, virker i allefal mye billigere og sist men ikke minst reversibelt om det ikke skulle ha noen effekt what so ever. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 To tråder om det samme emnet har blitt flettet sammen. Vennligst ikke kommenter dette innlegget i tråden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 :!: Første jeg tenkte.. Sylvia Brustad og tror du ikke det var det første jeg så etter å ha trykka på linket. Dette forslaget er nok en klassiker som ikke har noe for seg, tenker på hva Brustadbua oppnådde.. Vel brustabua blei vel et kompromiss hvor man egentlig ikke ville ha sønndagsåpne butikker men kunne la små lokaler ha åpent. Det er ikke så fristende å dra til brustabua å handle om søndagene, det er dårlig utvalg, trangt om plassen med alle de andre kundene og det er de minste og dyreste forpakningene som selges i bua, så jeg tror nok Sylvia Brustad er fornøyd med det stuntet. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Åååååja, så løsningen var bare å gjemme røyken og tvinge skoler til røykestopp ja! Hvorfor tenkte vi ikke på dette før? Brustad må jo være den aller smarteste dama på jord,,, vi kan jo bare nekte folk i å gjøre som de vil, så slutter de nok! Stående applaus til helseministeren.. Her til lands forbyr vi hasjrøyking, mindreårige som røyker og drikker, men dette skjer daglig over hele landet, overalt! Nytter ikke gjemme en så omfattende ting som dette og forvente at folk bare skal "glemme" det eller ikke bli fristet! og jo, det kommer til å koste flesk.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Tror ikke vi skal avfeie initiativet sånn umiddelbar for over tid vil det med stor sansynlighet ha effekt. Hvor mange unge røyker nå sammenlignet med for 20 år siden? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 «Betydelig nedgang i røyking blant unge i alderen 16-24 år I 2007 røykte rundt 16 prosent av unge i alderen 16-24 år daglig. I tillegg var det rundt 15 prosent som sa at de røykte av og til. I 2006 var det 20 prosent som røykte daglig i aldersgruppa, men nedgangen er ikke signifikant (med 95 prosent konfidensintervall). Imidlertid er endringen signifikant fra 2005 til 2007, med nedgang fra 24 til 16 prosent. Utvalget er relativt lite, og egner seg dermed best til å se på langsiktige trender, heller enn endringer fra år til år. Langt færre unge begynner å røyke nå enn på 1970-tallet. Den store reduksjonen man så fram til slutten av 1980-tallet uteble i en del år, samtidig som andelen som røyker av og til økte betydelig på 1990-tallet. Imidlertid ser det ut til at utviklingen igjen peker i positiv retning, og den totale andelen unge røykere er tydelig på vei nedover.» Statistisk Sentralbyrå. Nesten en halvering fra 1997 til 2007 i aldersgruppen 16-24. Mer her. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvor mange snuser nå istedet for 20 år siden? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Edit: Noen kom først. Jeg syns det er positivt med tiltak mot røyk, røyk er en egoistisk greie som koster både helse og penger. Endret 31. januar 2008 av Juliess Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvor mange snuser nå istedet for 20 år siden? Omfanget av skadene ved snusing vet vi ikke men en ting som er sikkert er at snusing er en mye mere effektiv måte å tilføre kroppen nikotin en det røyking er. Men får heller ikke kohls av snusing, samtidig med at det ikke finnes noe sånt som passiv snusing slik det er med røyking, så selv der ligger en skadereduksjon. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvor mange snuser nå istedet for 20 år siden? Her er ivertfall en liten oversikt over snus i dag (fra Swedish Match) Mer enn 300 000 nordmenn bruker snus Ifølge en undersøkelse som ble gjennomført av MMI i 2006 (se nedenfor) på oppdrag fra Swedish Match, er det om lag 309 000 nordmenn som snuser daglig eller av og til. Da inngår også de som bare snuser et fåtall ganger i løpet av et år. Antallet som snuser daglig, er 172 000. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ikke godt nok tiltak. Røyk burde forys totalt. Å selge stoff i butikk er jo skandaløst i seg selv. Da hadde mange statlige tiltak gått konk. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Omfanget av skadene ved snusing vet vi ikke men en ting som er sikkert er at snusing er en mye mere effektiv måte å tilføre kroppen nikotin en det røyking er.Men får heller ikke kohls av snusing, samtidig med at det ikke finnes noe sånt som passiv snusing slik det er med røyking, så selv der ligger en skadereduksjon. Det er vel ingen hemmelighet at nikotin ikke er særlig bra for kroppen, eller? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Nikotin er ikke bra men selve røyken er det som skader mest. Så derfor er det bedre med et mere effektivt leveringssystem for nikotinen en det røyking er. Endret 31. januar 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Røyking er faen meg det dummeste man kan gjøre, både mot seg selv og andre.. men det nytter ikke gjemme vekk problemet, man må skjønne og ville selv at man skal slutte.. Butikkene kan ikke gjøre jobben for deg.. Akkurat som at man skulle gjemt alt godteriet i butikkene for å ikke friste overvektige folk, men man må innse selv at man må holde seg unna, og også ville det.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Røyking er jo også et større problem for omgivelsene enn hva snus er. Det er lite jeg bryr meg om hva andre gjør for å koble av eller kose seg, selv om det forkorter liv og senker livskvaliteten deres. Problemer blir det først når jeg risikerer å lide av det selv, som har valgt å ikke røyke. Men uansett, jeg synes det virker utrolig naivt å gjemme bort sigarettene, og tro at det kommer til å gjøre store forskjeller. Er noe veldig norsk over det hele, at vi heller iverksetter forbud og pålegg for å kvitte oss med problemer, i stedet for å fokusere mer på holdninger. Skulle gjerne sett mer av kampanjen som gikk som viste hva som skjedde med kroppen når du røyket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå