BlueBench Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud. Om man først har bestemt at skildringene av Helvete skal leses allegorisk, hvorfor gjelder ikke da det samme for skildringene av Himmelen? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud. Om man først har bestemt at skildringene av Helvete skal leses allegorisk, hvorfor gjelder ikke da det samme for skildringene av Himmelen? BINGO!!! Det er vel fordi religionen har blitt "moderne", vi har menneske rettigheter også videre (noe som heller ikke er religionens skyld tydeligvis...) og da passer det seg ikke å true folk med slikt, selv ikke de som ikke tror. Det er ikke stuerent, eller kirke rent, lenger... Men å komme med deilige lovnader er uforandret ser jeg.. Ai ai ai, vi ser en modernisering av kirken dere!!! Endret 1. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Himmel uten helvete virker paradoksalt på meg uansett.. Hvem vil risikere å kjede livet av seg i milliarder av år, om alternativet er å opphøre å eksistere? Når alternativet er evig pinsel, i flammer svovel og et rent helvete(høhø), da vil man jo hige etter himmelen. Men paven sier seg forsåvidt enig med Jehovas Vitner her; om man bare ønsker å dø etter dette livet, og ikke være mer overhodet, så klarer man seg fryktelig greit uten Gud. For en forhenværende katolikk eller JV er det dermed ingen "what if's" å være redd for. For en forhenværende Westboro B. Church, derimot.. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud. Om man først har bestemt at skildringene av Helvete skal leses allegorisk, hvorfor gjelder ikke da det samme for skildringene av Himmelen? Himmelen finnes og skal på ingen måte forstås allegorisk. Hvor ellers tror du englene kommer fra? Og vi har jo kongelige bevis på at engler finnes. Seriøst: Kirken har mistet mye makt og nå må den i mye større grad enn før tilpasse seg samfunnet. En ild- og svovelpredikende kirke er ikke lenger så hipt. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 "...Ilden i helvete var kvalitativt forskjellig fra ilden på jorda fordi her konsumerer den og brenner opp materie. Hvis ilden i helvete var jordisk ville synderne bli brent opp, og da kunne ikke helvete være evig. Dermed måtte helvetesilden være av en annen karakter; den måtte påføre ulidelige smerter, men ikke brenne opp synderne. Smertehelvetet skulle være fysisk til evig tid. Det er denne forståelsen pave Johannes Paul 2. imøtegikk 28. juli 1999 da han sa at “Bildene av helvete som Den Hellige Skrift presenterer oss må tolkes korrekt. De viser den komplette frustrasjonen og tomheten i livet uten Gud. I motsetning til et sted, indikerer helvete tilstanden til de som frivillig og definitivt atskiller seg fra Gud, kilden til alt liv og glede […] Denne tilstanden av definitiv selvekskludering fra fellesskapet med Gud og de frelste kalles ‘helvete’.“Det er ikke en fysisk straff og pinsler i helvete. De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud." Vel? Oversatt: "De som ikke tror på det jeg tror på kan brenne". Ganske barnslig og latterlig. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Himmelen finnes og skal på ingen måte forstås allegorisk. Hvor ellers tror du englene kommer fra? Og vi har jo kongelige bevis på at engler finnes. Seriøst: Kirken har mistet mye makt og nå må den i mye større grad enn før tilpasse seg samfunnet. En ild- og svovelpredikende kirke er ikke lenger så hipt. Ja, særlig. Noe litt spesielt ved det du nevner her er at alle statskirkeprester avlegger et høytidelig løfte om å forkynne i overrensstemmmelse med bekjennelsesskrifter som anerkjenner helveteslæren. F.eks. i Den athanasianske trosbekjennelse står følgende: Når Jesus kommer tilbake, må alle mennesker stå legemlig opp igjen fra de døde og gjøre regnskap for hva de har gjort. De som har gjort godt, skal gå til det evige liv, men de som har gjort ondt, skal gå til den evige ild. [...] Dette er den rette tro. Den som ikke oppriktig og fast har denne troen, kan ikke bli frelst. (Om man likevel ikke skal holde et slikt løfte, så kan en spørre seg hvorfor praksisen i det hele tatt opprettholdes.) Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Himmelen finnes og skal på ingen måte forstås allegorisk. Hvor ellers tror du englene kommer fra? Og vi har jo kongelige bevis på at engler finnes. Seriøst: Kirken har mistet mye makt og nå må den i mye større grad enn før tilpasse seg samfunnet. En ild- og svovelpredikende kirke er ikke lenger så hipt. Ja, særlig. Noe litt spesielt ved det du nevner her er at alle statskirkeprester avlegger et høytidelig løfte om å forkynne i overrensstemmmelse med bekjennelsesskrifter som anerkjenner helveteslæren. F.eks. i Den athanasianske trosbekjennelse står følgende: Når Jesus kommer tilbake, må alle mennesker stå legemlig opp igjen fra de døde og gjøre regnskap for hva de har gjort. De som har gjort godt, skal gå til det evige liv, men de som har gjort ondt, skal gå til den evige ild. [...] Dette er den rette tro. Den som ikke oppriktig og fast har denne troen, kan ikke bli frelst. (Om man likevel ikke skal holde et slikt løfte, så kan en spørre seg hvorfor praksisen i det hele tatt opprettholdes.) Og dette betaler den norske stat for at de skal gjøre? Jøss, jeg meldte meg ut for sent!..... Og jeg er for å skille stat og kirke NÅ. Da går kanskje kirken konkurs... Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Himmelen finnes og skal på ingen måte forstås allegorisk. Hvor ellers tror du englene kommer fra? Og vi har jo kongelige bevis på at engler finnes. Seriøst: Kirken har mistet mye makt og nå må den i mye større grad enn før tilpasse seg samfunnet. En ild- og svovelpredikende kirke er ikke lenger så hipt. Ja, særlig. Noe litt spesielt ved det du nevner her er at alle statskirkeprester avlegger et høytidelig løfte om å forkynne i overrensstemmmelse med bekjennelsesskrifter som anerkjenner helveteslæren. F.eks. i Den athanasianske trosbekjennelse står følgende: Når Jesus kommer tilbake, må alle mennesker stå legemlig opp igjen fra de døde og gjøre regnskap for hva de har gjort. De som har gjort godt, skal gå til det evige liv, men de som har gjort ondt, skal gå til den evige ild. [...] Dette er den rette tro. Den som ikke oppriktig og fast har denne troen, kan ikke bli frelst. (Om man likevel ikke skal holde et slikt løfte, så kan en spørre seg hvorfor praksisen i det hele tatt opprettholdes.) Og dette betaler den norske stat for at de skal gjøre? Jøss, jeg meldte meg ut for sent!..... Og jeg er for å skille stat og kirke NÅ. Da går kanskje kirken konkurs... ...slik at andre syke religioner får bedre fotfeste? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Himmelen finnes og skal på ingen måte forstås allegorisk. Hvor ellers tror du englene kommer fra? Og vi har jo kongelige bevis på at engler finnes. Seriøst: Kirken har mistet mye makt og nå må den i mye større grad enn før tilpasse seg samfunnet. En ild- og svovelpredikende kirke er ikke lenger så hipt. Ja, særlig. Noe litt spesielt ved det du nevner her er at alle statskirkeprester avlegger et høytidelig løfte om å forkynne i overrensstemmmelse med bekjennelsesskrifter som anerkjenner helveteslæren. F.eks. i Den athanasianske trosbekjennelse står følgende: Når Jesus kommer tilbake, må alle mennesker stå legemlig opp igjen fra de døde og gjøre regnskap for hva de har gjort. De som har gjort godt, skal gå til det evige liv, men de som har gjort ondt, skal gå til den evige ild. [...] Dette er den rette tro. Den som ikke oppriktig og fast har denne troen, kan ikke bli frelst. (Om man likevel ikke skal holde et slikt løfte, så kan en spørre seg hvorfor praksisen i det hele tatt opprettholdes.) Og dette betaler den norske stat for at de skal gjøre? Jøss, jeg meldte meg ut for sent!..... Og jeg er for å skille stat og kirke NÅ. Da går kanskje kirken konkurs... ...slik at andre syke religioner får bedre fotfeste? He he, å nei du! Galt er GALT uansett min gode Zaran..... ...but nice try thu! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Kristendom > Islam/Jødedom lizzm. Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Skjevesland svarer: http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/04/525841.html Lenke til kommentar
freke Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 ...slik at andre syke religioner får bedre fotfeste? Virker det plausibelt at en ateist som står innmeldt i statskirken plutselig skulle bli muslim/jøde/whatever, hvis vedkommende fikk et brev i postkassa som fortalte av han var utmeldt av statskirken? Og statskirken driver vel ikke 'hellig krigføring' for å holde veksten av muslimer/jøder/whatever på et levelig nivå her i landet? Så hvorfor skulle muslimer/jøder/whatever få fotfeste her i landet om statskirken skulle gå over til å være kirke? Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
znicon Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hvem i all verden er det som tror på himmelen, helvete og gud i disse dager? Bibelen påstår at jorda er 6000 år gammel, og at den er flat. Bibelen innholder motsigelser, u-korrekte påstander og ikke minst absurde historier som noahs ark, jommfru fødselen og drager. Spar meg, det er ingen grunn til å tro på biblene, så hvorfor skal man da tro på gud? I Sverige er vel 85% av befolkningen ateister. Vet ikke hvor mange vi er i Norge, men blir skuffet hvis flertallet er troende. Evolusjonen motbeviser bibelen, og man skal være sta om man benekter den teorien? Evolusjonen er ikke engang en teori, men så og si fakta! Alle som har lest teorien om evolusjonen vet at de ikke kan krangle med den! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Vet ikke hvor mange vi er i Norge Her får du svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå