toth Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 "...Ilden i helvete var kvalitativt forskjellig fra ilden på jorda fordi her konsumerer den og brenner opp materie. Hvis ilden i helvete var jordisk ville synderne bli brent opp, og da kunne ikke helvete være evig. Dermed måtte helvetesilden være av en annen karakter; den måtte påføre ulidelige smerter, men ikke brenne opp synderne. Smertehelvetet skulle være fysisk til evig tid. Det er denne forståelsen pave Johannes Paul 2. imøtegikk 28. juli 1999 da han sa at “Bildene av helvete som Den Hellige Skrift presenterer oss må tolkes korrekt. De viser den komplette frustrasjonen og tomheten i livet uten Gud. I motsetning til et sted, indikerer helvete tilstanden til de som frivillig og definitivt atskiller seg fra Gud, kilden til alt liv og glede […] Denne tilstanden av definitiv selvekskludering fra fellesskapet med Gud og de frelste kalles ‘helvete’.“Det er ikke en fysisk straff og pinsler i helvete. De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud." Vel? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ja gjerne for meg, men for dypt kristne personer så er fravær av gud faktisk utenkelig og fra et slikt ståsted kan jeg godt forstå uttalelsen fra (skryte) paven. Lenke til kommentar
Hoel Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Han om det. Finnes nok av folk som har det bra uten noen religion så han tok nok feil. Men at folk som kan tro på nisser, guder, drager, alver eller nøkken kan ha et bedre liv en folk som ikke tror på sånn kan vel tyde på at folk som tar ting for god fisk uansett kanskje har de bedre en de som er litt mer kritiske til det som blir fortatlt? ;-) Tviler på at det var en sånn vinkling paven ville ha på det men. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Helvete = Ateistisk livsførsel? Nei, for jeg tror ikke på det. Jeg er derimot overbevist at jeg kun har dette livet og at jeg derfor ikke har et liv etter jeg er "jordisk" død. Ei heller tror jeg på et liv i evig herlighet eller helvettes pinsler. Dette er en overtro religiøse er overbevist om og ikke ateister og gjeder da ikke for meg. Så må jo mange mene at dette kommer også til ateister når "regnskapet" skal gjøres opp, men igjen, det tror ikke jeg Men mens jeg "har" deg her: Hva mener du med ateistisk livsførsel? Hvordan lever jeg som ateist? Som en gris som stjeler, voldtar og plyndrer eller en som følger norges lover og kardemomme loven sombest han kan? Hva tror du Toth? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Helvete er altså fravær av Gud. Hm. Ingenting å bekymre seg for, altså. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Helvete er altså fravær av Gud. Hm. Ingenting å bekymre seg for, altså. He he. Ser ikke slik ut nei Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Pavens tolkning er ikke noe mer verdt en min tolkning. Koranen og bibelen bruker ord som ild og svovel -- og gud har hatt en viss brennende busk som ikke brant ned. Desuten er det lite trolig at den bibelske gud IKKE torturerer de ikke-troende, så sadistisk som han er. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Desuten er det lite trolig at den bibelske gud IKKE torturerer de ikke-troende, så sadistisk som han er. Tja. Moten forandrer seg, vet du. "Den bibelske gud" er ikke hva han var. Takk for sist, Andre1983! :-) Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Men mens jeg "har" deg her: Hva mener du med ateistisk livsførsel? Hvordan lever jeg som ateist? Som en gris som stjeler, voldtar og plyndrer eller en som følger norges lover og kardemomme loven sombest han kan? Hva tror du Toth? "livsførsel" var det beste jeg kom på i farten, innser at livssyn ville vært en bedre beskrivelse. Jeg aner ikke hvorfor du tror den holdningen om (ateisme=tyveri/voldekt/ondskap) kan tillegges meg. Jeg er ikke å anse som kristen selv, så det ville være fullstendig unaturlig å ha en slik holdning. Jeg mener hele pavens utsagn er et paradoks. En ateist tror ikke på noen gud, og kan dermed ikke savne ham, enda mindre "brenne invendig" i mangelen av noe man er overbevist om ikke eksisterer? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 "...Ilden i helvete var kvalitativt forskjellig fra ilden på jorda fordi her konsumerer den og brenner opp materie. Hvis ilden i helvete var jordisk ville synderne bli brent opp, og da kunne ikke helvete være evig. Dermed måtte helvetesilden være av en annen karakter; den måtte påføre ulidelige smerter, men ikke brenne opp synderne. Smertehelvetet skulle være fysisk til evig tid. Det er denne forståelsen pave Johannes Paul 2. imøtegikk 28. juli 1999 da han sa at “Bildene av helvete som Den Hellige Skrift presenterer oss må tolkes korrekt. De viser den komplette frustrasjonen og tomheten i livet uten Gud. I motsetning til et sted, indikerer helvete tilstanden til de som frivillig og definitivt atskiller seg fra Gud, kilden til alt liv og glede […] Denne tilstanden av definitiv selvekskludering fra fellesskapet med Gud og de frelste kalles ‘helvete’.“Det er ikke en fysisk straff og pinsler i helvete. De få beskrivelsene i Bibelen om ild skal forstås billedlig som den åndelige smerten det er å ikke ta del i Guds kjærlighet. Helvete er altså fravær av Gud." Vel? Bytt ut begrepet "Gud" med ordet: Bevissthet ...!? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) "livsførsel" var det beste jeg kom på i farten, innser at livssyn ville vært en bedre beskrivelse. Verdensbilde er ordet du er ute etter... Endret 31. januar 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Bytt ut begrepet "Gud" med ordet: Bevissthet ...!? Jeg skjønner hvor du vil, men det funker liksom ikke, det heller; fordi "Bildene av helvete (...) viser den komplette frustrasjonen og tomheten i livet uten Gud." Og frustrasjon og tomhet bør man være rimelig fri for om man ikke har bevissthet ... "I motsetning til et sted, indikerer helvete tilstanden til de som frivillig og definitivt atskiller seg fra Gud, kilden til alt liv og glede" osv. handler helt klart om en bevisst handling. Er du ikke enig? Endret 31. januar 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Viss helvete er ateistisk oppførsle så ønsker eg jeg helvete velkommen! Viss jeg kommer til helvete skal jeg ta noen alvorsord med Djevelen, om hvorfor han taperen er Guds slave som er under befaling i å torturere de som ikke tror på Gud. Latterlig av Djevelen å oppføre seg slik! Dessuten viss lidelsene blir for store er det alltid en mulighet for selvmord.. ^^, Lenke til kommentar
DNA Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hadde ikke hatt noe imot å komme til helvette hvis det er som i South Park Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Slik jeg ser på det så må alle gå gjennom skjærsilden (daat) før en kommer til himmelen, men de som vil kan stå ved sin tro. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 "I motsetning til et sted, indikerer helvete tilstanden til de som frivillig og definitivt atskiller seg fra Gud, kilden til alt liv og glede" osv. handler helt klart om en bevisst handling. Er du ikke enig? Jeg er enig, problemet er at en bevisst handling som beskrevet der, ser mer ut til å gjelde gudsfornektere, noen som vet Gud eksisterer, men bevisst velger å avstå fra å tjene ham. Og da er det ikke snakk om ateisme.. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Så Helvete er virkelig ikke relevant for oss ateister. Betryggende! Lenke til kommentar
316 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Men fraver fra Gud, (helvete), starter vel ikke før Jesus kommer tilbake og skiller troende fra ikke troende (dommedag). Så denne påstanden til paven har vel ingenting med dette livet å gjøre, men eventuelt et etterliv. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Nei, 316.. Les igjen. Paven "opphever" helvete som et etterliv, og redefinerer det til å være en "indre brann" i det verdslige liv, forårsaket av gudsmangel i hjertet. Lenke til kommentar
316 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ja, det stemmer det når jeg leser det om igjen. Hm:) artig fyr han der paven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå