Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys


Badjoker

Anbefalte innlegg

Feil lysbruk belønnes med et forenklet forelegg pålydende 2000kr. Bruk av fjernlys i slike tilfeller er feil/unødvendig lysbruk. Noe å tenke på kanskje?

 

Hvis noen slår deg i trynet, slår du tilbake, eller smiler du og sier at det var vondt? :p

 

Ja, man burde bare ta for seg syndere i sitt eget nabolag, dem man vet kjører med 4-lanterner. Kjøp en boks med sort Tectyl og spray diskret litt på hvert tåkelys... He He...

 

Onkelen mitt fikk høre det i jula for å si det sånn :p Han kom på juleselskap med 4 tente lamper, han dro med 2 tente :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg når jeg ser folk med ulovlig bruk av tåkelys er at de har sånn "gi-faen" holding, som faktisk mange har. Selv om jeg skjønner at det faktisk er mange som ikke har peiling på at de bruker en ulovlig lyskombinasjon. Men kanskje de burde klare å sjekke opp det når folk blinker med lysene.

 

Og ellers så blinker jeg stort sett med fjernlys eller tåkelys når jeg møter personer med feil lyskombinasjon. Ser at det blir nevnt her at dette ikke er lov, men jeg klarer ikke å se hva som er galt i å gi møtende bilist "beskjed" om at det er noe galt med lysene hans. Det blir på samme måte om man møter en bil uten lys, og kanskje med bare et lys. Jeg synes selv det er greit å bli minnet på at jeg har glemt å slått på lys ved at de blinker til meg, eller at kanskje en pære har gått. Så om en pære har gått, eller om du har en pære eller 2 for mye, så må det være greit å få "beskjed" om at noe er galt.

 

Jeg kunne ha lagt ut i lange baner hva jeg synes om dette, og holdingen generelt i trafikken, men dere skal få slippe.

Lenke til kommentar

Er vel spesielt i mørket på våt asfalt, og over bakketopper de kan være skikkelig ille. Men det er også ofte ille å ha de oppi hekken.

 

Uansett, ulovlig bruk er ulovlig bruk, selv om mange "ikke skjønner problemet". Om du parkerer et sted der det er absolutt full stopp forbudt, så er det ikke sikkert du er til hinder for noen der og da, men det er fortsatt ikke lov. Osv.

 

Totalt unødvendig er det som oftes også.

Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke det er noe galt i å kjøre med 4 lys (6 med parklys)... blir ikke blendet av det.. men for eksempel en Audi Q7 (høy SUV) med Xenon-lys. er mer blendende...!

Ikke alle har likt syn, og noen av oss litt oppe i åra blir faktisk blendet av å møte biler med alle fire tent på kveldstid. Verst er det på våt, mørk vei da 4 blir til 8.

 

I tillegg er det bevist at det ikke gjør annet enn å hindre sikten for dem som bruker det, annet enn rett foran bilen, så det er en god grunn til at det er forbudt. Man må være sær, sta, jålete, uvitende eller en kombinasjon av disse for å kjøre med alle fire tent.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller være en "volvoråner" enn å være en uvitende, nedlatende, uopplyst og ensporet oslofis som er redd for å bli oppfattet som "harry" da han tror det vil ødelegge den sosiale statusen han har jobbet lenge med å bygge opp.

 

Jeg tror nok jeg er minst like sosialt komfortabel som deg, i og med at jeg faktisk tør å kjøre rundt i et skrap av en gammel volvo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...