Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys

Badjoker

Anbefalte innlegg

Tåkelysa lyser mest i grøfta og lite fremover, nærlysene lyser fremover. Aldri noen som har blinket på meg eller satt på tåkelysa etter jeg har kommet bak de. Jeg kjører ca så langt bak at nærlysa når bilen foran (40-50m)

Da ser jeg bedre på siden av veien, som dyr ol.

Selvfølgelig benytter jeg meg av lysa til han foran, men de lyser ikke i grøften på siden av bilen min.

Syntes ikke det gjør noe om bilen foran kjører med tåkelys jeg. Orker ikke irritere meg litt en gang :D

Så tåkelysa dine lyser lengre fremover på siden enn de gjør rett foran bilen? Da vil det jo i så fall blende møtende kjøretøy. Hvis tåkelysa dine bare lyser i grøfta og du syns det er bra fordi da oppdager du f.eks. dyr i veikanten har du jammen ikke god tid på å reagere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ligger alltid minst 3 sek bak før jeg kjører forbi.

Hehe.

Ærlig talt har jeg nesten aldri hatt tåkelysene på, hverken foran eller bak.

Jeg skjønner noen blir blendet, folks syn er forskjellig. En kamerat av meg, som er optiker fortalte meg at det er veldig stor forskjell hvordan folk reagerer på motlys.

Syntes bare det er så artig at det er så mange som blir så provosert av dette emnet :D

Lenke til kommentar

Tåkelysene mine står ufrivillig på bak hele tiden. Er en koblingsfeil eller noe, så får ikke skrudd det av :(

Irriterende i lengden når folk bak meg setter på langlysa og tuter for å signalisere at jeg skal skru dem av, noe som skjer ganske ofte.

Er ganske sterke røde lys, så skjønner egentlig hvis folk reagerer. Spesielt på kvelda :p

ps.

pendler til jobb, og bruker generelt bilen en del.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål? Blir man kul av å kjøre med tåkelys på? Er det derfor folk kjører med disse på?

Folk tror de ser bedre.

Faktumet er at de ser dårligere fordi de har lys næmere bilen som fører til at man flytter fokuset nærmere bilen og man mister faktisk oversikten. Man skal jo som sagt fokusere langt foran bilen, som da fører til at tåkelysene har nada effekt på vanlig kjøring, bortsett fra å flytte fokus.

Lenke til kommentar

Ser mye gamle folk som kjører med disse lysene på, sammen med nærlys. Kanskje for det man har dårligere nattsyn når man blir gammel?? Uansett er det ingen unnskyldning for å blende andre.

Heldigvis har politiet i Oslo begynt å gjøre noe med dette!

Klare regler

Tåkelys er tillatt bare i tett tåke eller meget sterk nedbør. Forklaringen er at tåkelyset bare lyser opp veien noen få meter - toppen rundt 20 meter foran bilen. Nærlyset opplyser veien og veikanten minst 50-60 meter og opptil 100 meter foran bilen.

– Mange bilister tror at mest mulig lys rett foran bilen er en fordel, med både tåkelys og nærlys tent samtidig. Det er imidlertid helt galt. Man blir sittende og se på veien nesten rett foran bilen. Det sier seg vel nesten selv at det er en farlig kombinasjon, mener Eide.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål? Blir man kul av å kjøre med tåkelys på? Er det derfor folk kjører med disse på?

Folk tror de ser bedre.

Faktumet er at de ser dårligere fordi de har lys næmere bilen som fører til at man flytter fokuset nærmere bilen og man mister faktisk oversikten. Man skal jo som sagt fokusere langt foran bilen, som da fører til at tåkelysene har nada effekt på vanlig kjøring, bortsett fra å flytte fokus.

Kjører man lovlig ser man ikke noe bedre med tåkelys enn nærlys. Enkelt og greit fordi man ikke har lov til å kjøre med tåkelys når det er mørkt (bortsett fra når det er ekstrem tåke)..

Lenke til kommentar
Enkelt og greit fordi man ikke har lov til å kjøre med tåkelys når det er mørkt (bortsett fra når det er ekstrem tåke)..

Du har ikke lov til å kjøre med de når det lyst heller (om du ikke bruker park that is).

Men ja, jeg er enig med deg. man ser ikke bedre, man "ser" faktisk dårligere, fordi man ufrivillig flytter fokuset nærmere bilen

Har oslo politiet begynt å gjøre noe med det?

Merkelig at hver fjerde bil jeg møter kjører ulovlig da. Hadde jeg stått på Statoil på Furuset i en time hadde jeg nok klart å dra inn nok penger i bøter til å dekke hele julebordet til Oslopolitiet kun på 2000,- bøter til folk med feil lysbruk.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
De har begynt, men er tydeligvis ikke ferdige. Og det var vel kun Østkanten de hadde aksjonert på, så vest for Ullevål er det nok mye "4-eyed SUV's". Gi dem en "dusj" med fjernlyset spør du meg...

Jeg gjør alltid det.

.......Fungerer aldri dog, for problemet blir bare større..........

Folk tror tydeligvis at de kan gjøre som de selv vil. Hvor er ydmykheten?

Lenke til kommentar
De har begynt, men er tydeligvis ikke ferdige. Og det var vel kun Østkanten de hadde aksjonert på, så vest for Ullevål er det nok mye "4-eyed SUV's". Gi dem en "dusj" med fjernlyset spør du meg...

SUVs er de værste, tåkelysene sitter så høyt at det blir som å møte en med fulltlys.

Bra de har startet. Det trengs.

Lenke til kommentar
Gi dem en "dusj" med fjernlyset spør du meg...

Jeg gjør alltid det.

.......Fungerer aldri dog, for problemet blir bare større..........

Folk tror tydeligvis at de kan gjøre som de selv vil. Hvor er ydmykheten?

Feil lysbruk belønnes med et forenklet forelegg pålydende 2000kr. Bruk av fjernlys i slike tilfeller er feil/unødvendig lysbruk. Noe å tenke på kanskje?
Lenke til kommentar

Noen synes sikkert det er kult, og noen kjører med det uten å være klar over det.

I mine øyne viser tåpene med alle 4 tent at de er alt annet enn kule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...