Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys

Badjoker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ganske lei av å blink på folk som ikke forstår hvordan de skal bruke TÅKElysene sine.

Kjører du med lys som under får du 2000,- i bot dersom du blir stoppet. Skal du bruke tåkelys må det ironisk nok være TÅKE! Eneste unntak er dersom det er dagtid og du bruker det i sammenheng med parklys, du kan derimot IKKE bruke kun parklys, da indikerer du at du står stille og det kan bli rimelig farlig.

Jeg er LITT lei av folk som bruker tåkelys ulovlig og måtte bare få dette lettet fra mitt bryst.

Illustrasjon av ULOVLIG bruk:

xenon3.jpg

Utklipp av loven:

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). §15.5:

"Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. "

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor irriterer det deg at folk bruker tåkelys ulovelig?

blir du plaget\forstyrret i trafikken pga det?

Sjønner ikke hvorfor det skal være så strenge regler på noen små lys fremme på bilen, så lenge dem ikke blender eller forvirrer folk.

Utrolig mange biler, spesielt SUV og biler med større hyøde har tåkelys som sitter så høyt oppe i fronten at det blir som å møte en bil med fjernlys. Så det er faktisk veldig mange biler som både blender og forstyrrer meg, ja.

Mange av de er langt i fra små. Og når de er i sammenheng emd xenon lys oppe blir det utrolig mye lys som blender altfor mye.

Det værste er kanskje at mange bilprodusenter selger biler det tåkelysene faktisk ikke kan slåes helt av. De selger jo faktisk biler som bryter med trafikkloven.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Det værste er kanskje at mange bilprodusenter selger biler det tåkelysene faktisk ikke kan slåes helt av. De selger jo faktisk biler som bryter med trafikkloven.

Dette har jeg aldri hørt om. Hva slags biler gjelder dette? Kan føye til at du er noe uheldig med illustrasjonsbildet ditt. Tåkelysene der blender ikke i det hele tatt :)

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Dette har jeg aldri hørt om. Hva slags biler gjelder dette? Kan føye til at du er noe uheldig med illustrasjonsbildet ditt. Tåkelysene der blender ikke i det hele tatt :)

Skoda Roomster b.la. Den skrur nemlig på tåkelysene når du svinger, riktig nok svinges lysene i samme retning som bilen, men de er fortsatt ulovlige selvom de i dette tilfelle ikke blender.

Mercedes har vel så vidt jeg vet også en del modeller der tåkelysene ikke kan overstyres slik at de er 100% avslått. (dvs bilen bestemmer når den finner det for godt å bruke lysene)

Illustrasjonbildet var det første jeg fant på google og blender ikke veldig mye men men

Jeg har også blitt stoppet av en politibil (ford mondeo) hvor jeg bemerket det ovenfor sjåføren at han hadde på tåkelys, han mente de ikke gikk ann å skru av. Uvist om dette stemmer eller om det var en dårlig unnskyldning

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Skoda Roomster b.la. Den skrur nemlig på tåkelysene når du svinger, riktig nok svinges lysene i samme retning som bilen, men de er fortsatt ulovlige selvom de i dette tilfelle ikke blender.

Mercedes har vel så vidt jeg vet også en del modeller der tåkelysene ikke kan overstyres slik at de er 100% avslått. (dvs bilen bestemmer når den finner det for godt å bruke lysene)

Illustrasjonbildet var det første jeg fant på google og blender ikke veldig mye men men

Så du mener det er ulovlig med "hjørnelys" som kommer på når du svinger? Det er jo rart at ikke myndighetene mener det samme da.

Lenke til kommentar
Så du mener det er ulovlig med "hjørnelys" som kommer på når du svinger? Det er jo rart at ikke myndighetene mener det samme da.

Tåkelysene skal ikke benyttes i sammenheng med nærlys, så ja. Det mener jeg

Vel, du får mene hva du vil, men det er ikke ulovlig med tåkelys som kommer på automatisk i svinger. Hvor i landet er du fra forresten?

Lenke til kommentar

Jeg kjører normalt kun med parklys + tåkelys, men ble stoppet av onkel her en dag (MC purk). Han mente jeg MÅTTE bruke vanlige nærlys, så etter dette har jeg ikke benyttet tåkelysene mine :thumbdown: Han mente det ikke var forsvarlig å kjøre med tåkelys på dagtid, pga det er så mange tunneller her, og da ville ikke tåkelysene gi tilstrekkelig med lys.... OMG?

Måtte nesten punge ut med 2000 kr, men kranglet som f..... Så slapp heldigvis unna....

Lenke til kommentar
Vel, du får mene hva du vil, men det er ikke ulovlig med tåkelys som kommer på automatisk i svinger. Hvor i landet er du fra forresten?

Kan du vise til det unntaket i loven? I den store lystråden linket til ovenfor står det da ganske vitterlig det samme som jeg mener, tåkelys skal kun benyttes når det er vær som tilsier at de skal brukes eller i sammenheng med parklys på dagtid.

Jeg er fra Oslo-ish

Edit. leif

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Kan du vise til det unntaket i loven? I den store lystråden linket til ovenfor står det da ganske vitterlig det samme som jeg mener, tåkelys skal kun benyttes når det er vær som tilsier at de skal brukes eller i sammenheng med parklys på dagtid.

Jeg er fra Oslo-ish

Edit. leif

"Den store lystråden" er ikke noen fasit på hva som er rett eller galt. Jeg vet at det ikke er ulovlig med adaptive kjørelys / ett tåkelys som går på i sving, jeg gidder ikke bruke tid på å overbevise deg om det. Du kan ta en tlf. til vegvesenet hvis du ikke tror meg, samtidig kan du jo spørre om halvparten av Oslos taxier (Mercedes) er ulovlige å bruke og hvorfor disse er godkjente i Norge med "ulovlige lys".

Siden du bor i Oslo / i nærheten av Oslo skjønner jeg ikke helt hva du griner over. Her er det så og si bare opplyste veier så at det skal være så stort problem å møte noen biler med tåkelysene på er bare en stor, stor overdrivelse.

Fortell meg en ting: Hva vil du helst møte i mørket, en bil med tåkelys på eller en tulling som blinker på deg midt i ansiktet med fjernlys?

Lenke til kommentar
Fortell meg en ting: Hva vil du helst møte i mørket, en bil med tåkelys på eller en tulling som blinker på deg midt i ansiktet med fjernlys?

Det bør ikke være et valg, fordi begge er unødvendige.

Jeg bor i utkanten av Oslo og det er faktisk er utrolig stort problem, spesielt med SUV og høye biler som jeg nevnte i stad.

Jeg har også lagt merke til Oslo Taxi og tåkelysene der, har allerede sendt forespørsel til flere steder for å få klarhet i dette med "hjørnelys" eller hva du vil kalle det. Dersom det viser seg at dette er ulovlig slik jeg mener kan vel mercedes belage seg på å trekke tilbake ganske mange biler..

Lenke til kommentar

Det bør ikke være et valg, fordi begge er unødvendige.

Jeg bor i utkanten av Oslo og det er faktisk er utrolig stort problem, spesielt med SUV og høye biler som jeg nevnte i stad.

Jeg har også lagt merke til Oslo Taxi og tåkelysene der, har allerede sendt forespørsel til flere steder for å få klarhet i dette med "hjørnelys" eller hva du vil kalle det. Dersom det viser seg at dette er ulovlig slik jeg mener kan vel mercedes belage seg på å trekke tilbake ganske mange biler..

Hvis du mener at det er unødvendig at du blender folk i ansiktet med fjernlysene dine, hvorfor gjør du det da? Du er vel klar over at du skaper mye mer fare ved å blunke (her kommer jo lysene dine helt uventet midt i trynet på en intetanende person)? Jeg synes du bør feie for din egen dør før du begynner å grine over andre. Sjansen for at det skjer noe farlig når en person helt uventet blir blendet av kraftige fjernlys er nok mye, mye større enn at det skjer noe når man møter en bil som har på tåkelys sammen med hovedlys.

Videre synes jeg du høres som en veldig sær person som faktisk gidder å bry deg så mye om et så lite problem at du faktisk prøver å ta affære. Jeg kan love deg en ting, min gode mann: Du får aldri Mercedes til å kalle tilbake biler som har denne lysfunksjonen. Aldri.

Lykke til, det trenger du :)

Lenke til kommentar

Jeg blinker ikke med fjernlysene, men med mine egne tåkelys for å indikere hva motparten gjør galt. De fleste svarer med å blunke med fjernlysene tilbake fordi de ikke forstår hva jeg mener. Det er hele poenget med denne tråden. At stadig fler og fler kjører med ulovlige lys rett og slett fordi de ikke er klar over at det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Jeg kjører normalt kun med parklys + tåkelys, men ble stoppet av onkel her en dag (MC purk). Han mente jeg MÅTTE bruke vanlige nærlys, så etter dette har jeg ikke benyttet tåkelysene mine :thumbdown: Han mente det ikke var forsvarlig å kjøre med tåkelys på dagtid, pga det er så mange tunneller her, og da ville ikke tåkelysene gi tilstrekkelig med lys.... OMG?

Måtte nesten punge ut med 2000 kr, men kranglet som f..... Så slapp heldigvis unna....

Kravet er vel at du skal kjøre rundt med TILSTREKKELIG lys, eller noe slikt. Så lenge du ikke kjører i tunellene med bare tåke + park så skulle alt være greit. I en tunell kan det derimot kanskje argumenteres med at det ikke er tilstrekkelig, men det blir jo en vurderingssak, og antagelig skikkelig vanskelig / dyrt å krangle på i retten.

Lenke til kommentar
Jeg blinker ikke med fjernlysene, men med mine egne tåkelys for å indikere hva motparten gjør galt. De fleste svarer med å blunke med fjernlysene tilbake fordi de ikke forstår hva jeg mener. Det er hele poenget med denne tråden. At stadig fler og fler kjører med ulovlige lys rett og slett fordi de ikke er klar over at det er ulovlig.

Aha, sånn å forstå. Uansett synes jeg dette er en fillesak. Bli politi så kan du håndheve hjertesaken din.

Lenke til kommentar
... Uansett synes jeg dette er en fillesak...

Synd at det å bli blendet av noen som bryter trafikkloven har blitt en fillesak.. Mulig du ikke er plaget av dette, men det kan ha noe med bilen du kjører og hvor du eventuelt kjører.

Jeg kjører en relativt lav sedan og er veldig plaget med dette.

Jeg skulle gjerne blitt politi jeg, hadde det ikke vært for det faktumet at jeg tjener mer i min nåværende jobb uten høyere utdanning enn jeg ville gjort som Politi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...