Gå til innhold

Spørsmål ang forbehold om returrett


Anbefalte innlegg

Det gjelder en maskin som ble bestilt online, den hadde diverse problemer og dette ble meldt fra til selger. Ble også meldt fra i løpet av 14 dager at jeg ønsket å ta i bruk returretten om det ikke var mulig å løse problemene, selger har ikke svart og det har gått over 14 dager.

 

Er dette forbeholdet godt nok til at returretten kan gjøres gjeldende, dvs:

Om selger melder tilbake, etter 14 dager, at problemene ikke lar seg løse, vil returretten være gyldig iom at det ble tatt forbehold om dette innen 14 dager?

Endret av another_visitor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bland konseptene nå. Dersom du har meldt en FEIL, vil ikke leverandøren anse dette som en retur med tanke på angreretten.

 

Hvis du ønsker å benytte deg av ANGRERETTEN, må du benytte angreskjema og informere leverandøren om dette innen 14 dager. Sistnevnte har ingenting med utbedring av feil å gjøre, men at du angrer kjøpet i sin helhet.

Lenke til kommentar

Ja, men det kan virke som han har kommunisert at han ønsker å returnere produktet fordi det ikke virker - ikke at han ønsker å benytte seg av angreretten.

 

Hvis dette er tilfellet, vil jo kanskje leverandøren oppfatte dette som en reklamasjon/feilmelding.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

du sier til selger: "produktet jeg kjøpte innehar feil som gjør at den ikke fungerer skikkelig. hvis dette ikke kan ordnes vil jeg ta i bruk retur-retten min."

hvis ikke selgeren kunne utbedre problemet ditt så er det omlevering eller heving av kjøp som er neste skritt (hvis jeg husker riktig). hadde jeg vært selger hadde jeg forstått det slik. ikke at du ønsket å bruke angreretten som du her henviser til.

 

men ja det skal holde å melde innen 14 dager til selger at du ønsker å benytte deg av angrerretten (slik jeg har forstått det)

Lenke til kommentar

Angående angrerett: vær også obs på om dette gjelder et tilvirkningskjøp (om PCen blei bygd etter dine angitte spesifikasjoner). Dersom det gjelder slikt kjøp, kan du ha godtatt en avtale som sier at du må betale for utført arbeid og medgåtte materialer, jf. angrerettloven §16.

 

Dersom det er en mangel ved produktet kommer sjølsagt andre bestemmelers inn, jf. forbrukerkjøpsloven.

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Takker for tilbakmeldinger, de har kostnadsfri angrerett i 14 dager, det eneste man må dekke selv er returfrakten og det er helt fair.

Det er ikke snakk om reklamasjon her.

 

Jeg har gjort akkurat som stich-it sier, meldt fra innen 14 dager at jeg vil benytte angreretten - dersom feilen ikke lar seg rette.

Venter dermed på bekreftelse fra selger om feilen kan rettes eller ikke.

Enkelt sagt at jeg tatt forbehold om at jeg vil benytte angreretten dersom de bekreftet at feilen ikke kan rettes.

 

Dermed lurer jeg på, *om selger melder tilbake at feilen ikke kan rettes, riktignok etter 14 dager* - er et slikt forbehold tilstrekkelig for å benytte angretten?

 

Jeg vet at man ubegrunnet kan benytte angreretten innen 14 dager, men vil gjerne gi de en sjangse til å rette feilen istedet, derfor jeg tok et forbehold om benyttelse av angreretten.

Mange benytter angreretten umiddelbart istedetfor å risikere et reklamasjonsløp, jeg synes det kan være litt vel drøyt så vil gi de en option her om det er grunnlag for å gjøre det på denne måten.

Endret av another_visitor
Lenke til kommentar
Takker for tilbakmeldinger, de har kostnadsfri angrerett i 14 dager, det eneste man må dekke selv er returfrakten og det er helt fair.

Det er ikke snakk om reklamasjon her.

 

Jeg har gjort akkurat som stich-it sier, meldt fra innen 14 dager at jeg vil benytte angreretten - dersom feilen ikke lar seg rette.

Venter dermed på bekreftelse fra selger om feilen kan rettes eller ikke.

Enkelt sagt at jeg tatt forbehold om at jeg vil benytte angreretten dersom de bekreftet at feilen ikke kan rettes.

 

Dermed lurer jeg på, *om selger melder tilbake at feilen ikke kan rettes, riktignok etter 14 dager* - er et slikt forbehold tilstrekkelig for å benytte angretten?

 

Jeg vet at man ubegrunnet kan benytte angreretten innen 14 dager, men vil gjerne gi de en sjangse til å rette feilen istedet, derfor jeg tok et forbehold om benyttelse av angreretten.

Mange benytter angreretten umiddelbart istedetfor å risikere et reklamasjonsløp, jeg synes det kan være litt vel drøyt så vil gi de en option her om det er grunnlag for å gjøre det på denne måten.

det du egentlig sier her, er at du vil ha feilen fikset eller ha en omlevering av produktet? dvs samme produkt bare et som (forhåpentligvis :p) virker?

 

jeg leser hva du skriver og forstår hva du mener men må si at jeg tenker ikke angrerettsloven når jeg leser det. tenker mer reklamasjon da du sier: "kan du fikse det så gjør det hvis ikke hvil jeg ha nytt produkt(dvs omlevering)."

 

vanligvis når angrerett benyttes så angrer man kjøpet og får igjen pengene da det man har kjøpt ikke svarer til forventingene man har av produktet. men det står ingenting om at man ikke kan bruke angreretten på et defekt produkt så lenge du selv ikke er ansvarlig for tilstanden.

Lenke til kommentar

Det er nesten slik du beskriver det, men mer i retning "kan du fikse det så gjør det, hvis ikke vil jeg benytte angreretten" (pengene tilbake, kjøper så heller nytt produkt) for å si det enkelt :)

 

i bunn og grunn er spørsmålet om det er mulig å ta forbehold om at man vil benytte angreretten, slik jeg har gjort i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...