Gå til innhold

Beste tele til Canon, max 9000kr f4 m/ IS eller bedre

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av et nytt superteleobjektiv til studentforeningen min.

Objektivet skal for det meste brukes på konserter/revyer/andre sceneevenementer fra en plassering på galleriet bakerst i aulaen på skolen.

Sannsynligvis blir kameraet montert på stativ.

I salen vil det være mørkt, mens scenen vil være opplyst av lyskastere som på andre vanlige konserter.

I utgangspunktet kunne vi tenkt oss et objektiv som både kunne ta oversiktsbilder av hele scenen, men samtidig zoome inn og få gode close-ups av artistene.

Eventuelt kan en mellomting være OK for å få bedre optisk ytelse fra en fast brennvidde.

God lysstyrke er nok en stor fordel.

Objektivet vil bli brukt på enten en 30D eller en 40D.

Anbefalinger?

Står mellom 2stk blitser og et objektiv til 5500kr eller 1 stk blits og et objektiv til ca 8000kr.

EDIT:

Behovet er følgende:

Blir brukt mest mellom 100 og 250mm

Må ha bedre lysstyrke enn f4 gjennom hele brennviddeområdet evt f4 med IS

Makspris 9000kr

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal gå til innkjøp av et nytt superteleobjektiv til studentforeningen min.

Objektivet skal for det meste brukes på konserter/revyer/andre sceneevenementer fra en plassering på galleriet bakerst i aulaen på skolen.

Sannsynligvis blir kameraet montert på stativ.

I salen vil det være mørkt, mens scenen vil være opplyst av lyskastere som på andre vanlige konserter.

I utgangspunktet kunne vi tenkt oss et objektiv som både kunne ta oversiktsbilder av hele scenen, men samtidig zoome inn og få gode close-ups av artistene.

Eventuelt kan en mellomting være OK for å få bedre optisk ytelse fra en fast brennvidde.

God lysstyrke er nok en stor fordel.

Objektivet vil bli brukt på enten en 30D eller en 40D.

Anbefalinger?

Står mellom 2stk blitser og et objektiv til 5500kr eller 1 stk blits og et objektiv til ca 8000kr.

Sigma 50-150 f/2,8?

Lenke til kommentar

Superteler blir vel stort sett kun brukt om 400mm +, men det er nå så.

Du er på et stramt budsjett i det segmentet, men du har da noen alternativ.

-Brukt EF 300mm f/4L (uten IS) får du i den prisklassen. Suverent bra.

-Sigma 100-300/4. Optisk meget bra og med samme lysstyrke som Canonen + zoom.

-Sigma 70-200/2.8 + converter vil også duge, evt en EF 70-200/2.8L om du finner en brukt til rundt 6k. Men da kommer converter i tillegg.

På 40D er nok 1600 og 3200 full brukbart, så da vil nok f/4 være tilstrekkelig for en opplyst scene antar jeg.

Lenke til kommentar

50-150mm blir nok alt for lite, ja.

Er snakk om 200-400mm regner jeg med (ikke testet hvilke brennvidder som hadde vært perfekte enda, men skal prøve å få til dette idag)

Har sett på en 70-200/2.8 og med converter så blir dette en 5.6 eller hva?

Brukte objektiver kommer vi nok ikke til å se på da vi ønsker 2 års reklamasjonstid (bedriftskjøp) og lite hassle om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Den blir nok litt for dyr altså og sannsynligvis heller ikke lyssterk nok. Hadde den enda vært 200-500 og dermed hatt bedre lysåpning.

Fins det noe som f.eks 200-400?

Blender bør være 4 eller bedre (kan jeg se for meg). Er det IS er dette en fordel, men blender kan ikke være dårligere allikevel (pga action på scenen)

Lenke til kommentar

Ser fine ut de også, men så var det prisen da.

Vi fikk innvilget en 5D i høst, men kjøpet har latt vente på seg.

Nå har vi bestemt oss for å hoppe over 5D, kjøpe en 40D istedet, en Sigma EF-500 Super blits (eller to) og et teleobjektiv.

Tror vi har ca 20.000kr ink mva å handle for (det 5D kostet i sommer da vi søkte), men ikke en krone mer enn den innvilgede rammen.

Hva med den her:

https://prisguiden.no/product.php?productId=48334

Lenke til kommentar
Hadde valgt sigmaen personlig jeg da. Og kjøpt den fra statene.

Siden den skal kjøpes gjennom skolen burde dere mist mva og da har dere jo litt ekstra å gå på :)

De 20.000 er ink mva

Vi har dermed ikke noe mer å kjøpe for når mva taes ut av beregninga. Da har vi nemlig mindre å kjøpe for.

Har sjekket brennvidder nå.

Det jeg regner med kommer til å bli brukt mest er områdene mellom 100 og 250mm.

Objektivet MÅ ha lysstyrke bedre enn f4, helst over hele brennviddeområdet.

Et 70-300mm f2.8 hadde vært konge, om noe slikt finnes.

Brennvidder over 300 kommer nok ikke til å være nyttig for oss. Dermed er det liten vits i en Sigma 50-500mm selv om denne gir stor fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Det jeg regner med kommer til å bli brukt mest er områdene mellom 100 og 250mm.

Et 70-300mm f2.8 hadde vært konge, om noe slikt finnes.

Brennvidder over 300 kommer nok ikke til å være nyttig for oss. Dermed er det liten vits i en Sigma 50-500mm selv om denne gir stor fleksibilitet.

Det du ønsker finnes ikke, det nærmeste er en Sigma 120-300mm F/2.8 EX APO HSM IF som koster 18500 kr i Norge. Jeg tror dere er best tjent med en Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM til ca 7500 kr, evt. med telekonverter.

Lenke til kommentar
Bedre enn, eller lik?

Skal du ha bedre enn, sitter du jo igjen med alternativer som Sigma 120-300 f/2.8.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Klarer du deg med lik, er nok Sigma 100-300 f/4 det beste valget, så kan du evt. supplere med f.eks. Canon 200 mm f/2.8L dersom du trenger bedre lysstyrke spesielt på den brennvidden.

Jeg tror dere er best tjent med en Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM til ca 7500 kr, evt. med telekonverter.
Også en meget god løsning. Tillater budsjettet det, kan man jo avansere til Canons variant, evt. med IS...
Lenke til kommentar

Hvordan er 1,4-converteren til Sigma?

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM for Canon + Sigma 1.4 X EX DG APO Tele-converter for Canon

= ca 7500 + ca 1600 = ca 9100,-

Da vil du jo også få fleksibiliteten av å bruke 70-200 på f2.8 der 200 holder.

Med converter vil du vel få en 98 - 280 på f4.

Lagde en handlekurv på dette som kom på 20023,-: (23 kr over...)

Alternativer til 5D v2.

(Edit: Trykket Post for tidlig... + Lagt til handlekurv)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...