Gå til innhold

[Løst] Kjøp av objektiv med klassifisering BGN fra keh.com?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på utkikk etter en Nikkor 105/2.5 AI eller AIs til en hyggelig pris, og nå har det dukket opp et par med klassifisering BGN hos keh.com.

Er det noen som har erfaring med denne kvaliteten derfra, og kan si om det er greit nok?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hørt at "BGN" fra Keh i de fleste tilfeller gir en gledelig overraskelse. Fint om du gir en tilbakemelding når du får objektivet, jeg venter på en 80mm f1.9 "BGN" fra Keh og prisen var halvparten av det de skulle ha for "EX"-klassifiseringen. Lurte også på en shiftlinse som var merket "UG", men den hjelpsomme selgeren jeg var i kontakt med opplyste om at den hadde riper i frontelementet og sopp innvendig, så den ville han ikke anbefale.

Lenke til kommentar

Det synes å være en brå overgang mellom BGN og UG - BGN er "helt fint", og UG tilsynelatende "kun som reservedeler". Mon tro om man kan være uheldig å få en BGN som er i grenselandet til UG...

Min ordre er av en eller annen grunn fortsatt "pending", så den er ikke sendt ennå. I tillegg skulle de ha $80 for å sende med UPS, så det blir vanlig post - regner mao. med at det tar litt tid, så det kan vel godt være at det blir du som gir meg tilbakemelding... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringte posten og den har visst kommet til landet. Blir vel en uke eller to i tollbehandling *sukk*. F3'en har jeg hverken sett eller hørt noe til, 8 uker siden den ble sendt... Har sett kopier av sendekvittering så jeg vet i det minste at den er på vei.

Og Mamiyaen da, det kom som lyn fra klar himmel. Blir nok til at jeg sender den til importøren for et prisoverslag. Vurderte å ta en titt selv, men det var før jeg så dette bildet!

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Fikk faktisk pakka mi i går. Unnskyldning går ut til postverket.

Objektivet, som var merket BGN, var meget pent. Det er en ørliten ripe i frontelementet, men kan ikke se for meg at det skal kunne påvirke bildekvaliteten. Enkelte steder er lakken noe slitt, og fokusringen har litt ujevnt motstand. Men alt i alt er jeg godt fornøyd.

Kjøpte også en sjaktsøker i "EX" condition, den var som ventet helt strøken. Kan nesten ikke se at den var brukt.

Til info så betalte jeg varen den 25 januar, og fikk hentelappen i går. Fraktmåte var Federal Express Mail Service til $20. Fortolling betalte jeg ved utlevering (150,- i gebyr).

Skal sende inn kamera til importøren i dag, får håpe det kan reddes til en akseptabel pris.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Det er nesten utenkelig at en ripe i frontelementet har noen særlig effekt på bildekvaliteten, så det går nok bra ja. :)

Jeg ligger en liten uke bak deg i løypa - bestilte 31. med samme forsendelsesmåte. Med litt flaks har jeg den altså i løpet av en uke eller to - gleder meg mer enn litt.

Lykke til med rep. på Mamiyaen! Må si at mellomformat frister en del på sikt.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt noen saker fra KEH (Nikon 300mm f4.5AI, PK-13 extension tube) i BGN grade, og ble positivt overrasket over hvor bra det ser ut.Det jeg leser rundt om på nett understreker også dette, at KEH sin BGN grade er ganske bra stand.Har faktisk også kjøpte en Nikon TC-14B telekonverter i UGLY grade. Denne så litt verre ut og hadde vel noen riper i glasset, men fungerer OK. Har iallfall ingen problemer med å kjøpe BGN saker igjen derfra :)

Lenke til kommentar
Jeg merker meg at du bruker haugevis av AI-optikk på en D70, Sissel. Hvordan syns du det fungerer?

Jeg kan jo kanskje svare også, jeg bruker min kjære gamle MF Micro Nikkor 105mm 2.8 en del på min D70s, det går ganske greit ved å ta noen prøvebilder med preview/historgram til man er innenfor, i tillegg til å bruke raw slik at jeg har litt å gå på.

Litt tungvindt, men fungerer både til portrett og macro.

Det er et nydelig objektiv, og den nye er så dyr, så det går fint å bruke det man har.

Har nesten mer problemer med en gammel AF 35mm 2.0, autofokusen er bråkete, treg og unøyaktig, så jeg får heller fokusere manuellt. Der virker i hvert fall lysmåleren...

Lenke til kommentar
Jeg merker meg at du bruker haugevis av AI-optikk på en D70, Sissel. Hvordan syns du det fungerer?

Jeg bruker en DK-21M(?)eyepiece for å forstørre søkerbildet litt. Synes egentlig det fungere ganske greit. Iallfall hvis du får motivene til å stå stille. Instilling av blender og lukker manuelt, går veldig greit, da jeg allerede før jeg kjøpte disse hadde vent meg til å kjøre kamera nesten bare på M. Foreløpig har jeg prøvd manuell opptikk både på makro, portrett, natur og flora og på fugler og synes det går ganske greit. Strever likeså mye med å treffe fokus med AF-objektivene mine ;-)

Lenke til kommentar

I dag kom objektivet, og wow for en kvalitet! Glasset er perfekt - ikke så mye som en antydning til et merke. Blenderringen er fast og fin. I mine øyne hadde dette vært mint om det ikke var for noen bittesmå merker i malingen her og der. Hvilke kriterer som gjør denne til BGN og ikke EX aner jeg ikke...

Utrolig valuta for pengene, selv om jeg måtte ut med 50% av kjøpsprisen i avgifter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
I dag kom objektivet, og wow for en kvalitet! Glasset er perfekt - ikke så mye som en antydning til et merke. Blenderringen er fast og fin. I mine øyne hadde dette vært mint om det ikke var for noen bittesmå merker i malingen her og der. Hvilke kriterer som gjør denne til BGN og ikke EX aner jeg ikke...

Utrolig valuta for pengene, selv om jeg måtte ut med 50% av kjøpsprisen i avgifter.

Nikon 105mm f2.5 AI(s) er ett sinnsykt deilig portrettobjektiv med en sinnsykt deilig bokeh :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...