tacomodo Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ser på to så og si identiske gitarer. Den ene har alder topp, den andre har maple. Prisforskjellen er 4.000kr (!). Er det mye forskjell i lyd på de to treslagene? Er det noen grunn til at jeg burde ta maple til 4.000kr mer? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det skal være en ekstremt fin flammelønn i toppen før den er verd 4000 ekstra kroner. Lydmessig har lønn en skarpere klang enn or. (Maple = lønn, alder = or, på norsk.) Hvor mye det betyr avhenger av tykkelsen på toppen i forhold til resten. Og selvsagt av hva slags treslag resten av gitaren er (er kroppen ellers i or?), halsen og først og fremst pickupene. Men du skal ha et skarpt øre før du velger toppen på en gitar av lydmessige årsaker. Og or er strålende saker, med en god og balansert lyd. Fender bruker primært or i våre dager, og det låter fett nok. Flammelønn er primært til pynt. Or er et meget godt (og billig) treslag til elgitarkropper, så om utseendet ikke er så viktig så ville jeg brukt de 4000 på noe annet. Sier han som nettopp fikk laget en hel gitar i flammelønn... Geir Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Godt å høre! Det står mellom en (Esp) LTD EC-500 eller EC-1000 og såvidt jeg kan se er det bare lønntoppen som er forskjell. Gitaren skal være black cherry, så det er vel begrenset hvor mye finesser i treverket man ser også. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Så vidt jeg kan se er det andre forskjeller på de to også da. EC1000 har Schaller locking tuners og TonePro locking bridge og tailpiece, mens EC500 har Grover tunere og en standard Tune-o-matic. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå