lokeland Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Jeg har som den impulsive personen jeg er bestemt meg for å gjennomføre det prosjektet jeg har tenkt på i hele to år faktisk, nemlig å bygge min egen vannkjøling, ghetto-style. Planen er å lage kjøleblokker for CPU, grafikkort (heldekkende), Chipset (eventuelt bare bruke kobberbunnen til en jeg har allerede), RAM og MOSFET. Skal også lage vanntank. Dette er første gang jeg kaster meg uti et sånt prosjekt, så derfor er det ganske naturlig at jeg har en del spørsmål, så jeg får bare begynne. 1. Hvilke kjøleblokkdesign er greie å lage uten mye verktøy (har ikke tilgang til CNC-maskin, eller noe sånt, men om det ikke koster alt for mye å få gjort dette profft så kanskje jeg vurderer det)? 2. Har designet til vanntanken noe å si på flow og temp? 3. Hvilke fordeler er det ved å bruke stor dimensjon på slanger? Skisse til loopen: 4. Virker loopen min realistisk, og trenger jeg en 2x120mm eller 3x120mm radiator i tillegg til den andre? 5. Er det noen som kan poste litt god inspirasjon? Det er verdt å nevne igjen at dette blir nok et ghetto-prosjekt ettersom lommeboka mi ikke er veldig svær. Har 2500kr tilgjengelig, men får forhåpentligvis mer inn på kontoen etterhvert. Endret 31. januar 2008 av Glisevask Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Enda mer radiatorer er jo bare overkill i mine øyne. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Hva mener du? Har et inntrykk av at det kreves så for å få gode temp? Jeg har en 1x120mm allerede, men sikler på en TermoChill til. Lenke til kommentar
etoel Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hva mener du? Har et inntrykk av at det kreves så for å få gode temp?Jeg har en 1x120mm allerede, men sikler på en TermoChill til. Han mener nok at ennå mer (utover de to du har med) ikke er nødvendig. 1 + 2(3) er det mange her some benytter med stort hell virker det som. Sløyfen din virker bra. Stå på! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Korrekt, etoel. 3x120mm pleier å holde for de fleste bruk, med mindre man skal drive ekstremoverklokking av ekstreme prosessorer. NB/SB og MOSFET genererer ikke så mange wattene, selv om de blir varme ellers... Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Da går jeg for å bruke den 1x120mm radiatoren jeg har allerede (Black Ice) og en (forhåpentligvis) TermoChill 2x120mm radiator, om lommeboka rekker! Fant et sted som tydligvis kunne utføre CNC-milling av kobber, men før jeg eventuell sender en mail til de lurer jeg på om noen her vet en ca.-pris på dette? Er det veldig dyrt? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Da går jeg for å bruke den 1x120mm radiatoren jeg har allerede (Black Ice) og en (forhåpentligvis) TermoChill 2x120mm radiator, om lommeboka rekker!Fant et sted som tydligvis kunne utføre CNC-milling av kobber, men før jeg eventuell sender en mail til de lurer jeg på om noen her vet en ca.-pris på dette? Er det veldig dyrt? Det enkleste er kanskje om du har tilgang på en søyleboremaskin med skikkelig feste for blokkene du skal lage. Da kan du stille inn borret hvor langt ned du skal gå, samt at det er enkelt å få ting riktig og beint. Til nød kan du kanskje bruke en fastmontert kraftig drill, men ikke fullt like bra. Kobber er ganske mykt, så om du kjøper noen gode metallborer så kommer du nok langt. For inspirasjon av hvordan du skal utforme blokkene, så se på det som kommer fra leverandørene. Det vanlige nå er en veldig rifla bunn, eller lignende. Så kanskje en måte å lage ei god og enkel blokk er å la bunnen være hakkete og riflete sånn at det skapes turbulens og litt bevegelse? Vil tro at å lage heldekkende blokk til skjermkort er vanskelig og skal du ikke blodoverklokke det stakkars kortet, holder det med noen gode ribber og litt luftsirkulasjon i kabinettet. Finner du en lett måte å lage ei god blokk på prosessor, kan du bruke samme tankegang på skjermkort og kanskje hovedkort også. Husk også på hvordan du vil feste nipler og slangene du skal bruke. Det finnes ett par arbeidslogger her som viser hvordan folk har lagd seg hjemmesnekra vannkjøling før så søk litt i forumet. dobbel radiator er fint, trippel enda bedre, men større tror jeg nok blir overkill. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg skal kjøpe et borestativ (koster jo bare litt under 200kr på Biltema) og bruke boremaskinen til modern, tenkte jeg. Eventuelt baufil, kommer ann på designet. Angående grafikkortkjølern, så er jeg enig med at det er litt overkill med heldekkende blokk. Har sett de fleste arbeidslogger rundt emnet, men vil gjerne prøve et nytt design! Har heller ikke tilgang til noe særlig "tung" lodding og sveising, så derfor får blokkene helt enkle plexitopper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå