Gå til innhold

Ateister: Hvis dere måtte velge en religion...

Anbefalte innlegg

Hmm godt spørsmål. Hvis jeg måtte velge bklant de 5 største, hinduisme, buddhisme, jødedom , kristendom og islam, så tror jeg at jeg hadde gått for hinduisme, eller Buddhisme, de har liksom ikke gjort så mye drit opp gjennom historien i "guds navn" i forhold til de andre 3.

Hvis jeg kunne velge en relgion / tro utenfor de 5 store, hadde jeg valgt Norrøn mytologi. Selv om jeg ikke tror at lyn er når Tor slår med hammeren, så er det fremdeles morsome historier, og ikke minst kulturellt for nordmenn og nasjonalfølelse. Syntes faktisk vi heller burde hatt det som stats relgion hvis vi absolutt må ha noen, helt seriøst. kristendom får ikke meg til å tenke på noe typisk skandinavisk/norsk sånn som norønn mytologi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne jeg velge å tro på noe helt usannsynlig ville jeg valgt å tro på kristendommen. Ingen annen religion inneholder så mye jævelskap samtidig som den klarer å innbille verden at den ikke gjør det. Og så har den så mange innebygde forsvarsmekanismer.., som for eksempel denne fra 5. mosebok:

Det kan hende at din bror (…) eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» (…). Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham (…) Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud

Seriøst så vurderer jeg å aktivt gå ut å forskynne evangeliet til det flygende spagettimonsteret. Eneste problemet er at man må gå i full sjørøveruniform...

Budisme er for meg først og fremst en filosofi om hvordan man bør leve for å ha det bra, og er egentlig ikke noe vanskeligere å tro på enn vestlige, psykologiske teorier. Verden slik vi oppfatter den, ideer som selvbevissthet og fri vilje er i beste fall ting som kan gjøre deg ulykkelig, i verste fall en total illusjon. Slutt å tenke, bare eksister, det finnes ingen objektive sannheter, så hvorfor lete. Det er min budisme.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt det mer konkret: Alle religioner er i bunn og grunn oppskrifter for hvordan mennesker i grupper skal oppføre seg.

I dag er vi over 6,6 milliarder mennesker her på jorda, mens på Jesu tid var det mellom 170 og 400 millioner. Forskjellen er latterlig stor — bare tenk på det norske landskapet for 100 år siden. Klart man trengte hellige tekster for å huske hvordan man skulle omgås ukjente.

Lenke til kommentar
Jeg ville sagt det mer konkret: Alle religioner er i bunn og grunn oppskrifter for hvordan mennesker i grupper skal oppføre seg.

I dag er vi over 6,6 milliarder mennesker her på jorda, mens på Jesu tid var det mellom 170 og 400 millioner. Forskjellen er latterlig stor — bare tenk på det norske landskapet for 100 år siden. Klart man trengte hellige tekster for å huske hvordan man skulle omgås ukjente.

....i dag trenger du en ISP og en datamaskin og et par forums regler for å omgåes utkjente :p

Lenke til kommentar

alle relegioner er i bunn og grunn filosofier.

Alle religioner inneholder en filosofi, men en religion er mer enn det, og har ikke enerett på å filosofere. Religioner har heller ikke patent på etikk og moral, selv om man ofte kan få inntrykk av det sånn som de kristne argumenterer.

Lenke til kommentar

Om jeg absolutt skulle ha valgt meg en religion så hadde jeg nok endt opp som Scientolog. Hvor fantastisk må det ikke være å tro på toneskalaer, elektropsykometer, thetannivå og den galaktiske herskeren Xenu?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt Buddhismen, da den går mer på deg som person, hvordan du lever livet ditt osv, mer enn det å tro på en gud som kan fikse alt for deg bare du spør pent. Det går veldig mye mer ut på å utvikle deg selv, og å forstå verden og gi slipp på de tingene som gjør deg ulykkelig, og i det hele tatt oppnå en indre ro og harmoni. I det hele tatt så høres det veldig mye mer tiltalende ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det du velger er Hb på norsk. Og det ingen ren dur, på noen måte, men gøy er det. :)

Hoi, da har musikkopplæringen forandret seg mye siden jeg studerte musikk. Jeg hadde en jazzlærer som hele tiden snakket om "Bess-dur", fordi han synes det var urettferdig at man sa "gess-dur", "ass-dur", "dess-dur" (for ikke å snakke om "fess-dur"). :) (Forresten, tar du denne: K#maj Ab? ;))

Meget mulig, forsåvidt, at det heter B-dur på norsk — jeg bruker som regel Real Book eller andre amerikanske/amerikaniserte skjema når jeg spiller, og der står det, selvfølgelig, Bb. Hb-dur (hess-dur?) har jeg vel hørt som en spøk, men aldri i bruk, verken når jeg har spilt i korps, i storband, på musikkskole, folkehøgskole, i gardemusikken eller på konservatoriet.

Ellers er begrepet "ren dur" nytt for meg. Jeg vet at man snakker om "ren moll" (1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1, 1), og mente (og mener forsåvidt fortsatt) at "dur" kun er én ting, nemlig en 1, 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2-skala. Bb-dur/B-dur/Hb-dur er en av disse. Tenker du i forhold til tempererte/ikke-tempererte skalaer?

Lenke til kommentar

Av alle OT er overtoner de artigste!

Edit: Hvis man tenker på "dur" som alle skalaer med "dur-ters" (altså en ren ters — C-E, C#-E#, D-F# osv), vil man kunne ende opp med forskjellige typer dur, men dette er ikke, så vidt jeg vet, kurant terminologi. Man kaller det heller, på dårlig norsk, augmenterte skalaer; men dette peker i større grad til overtonerekka på en gitt forstørret eller alterert akkord enn til en spesifikk skala.

(Dette er en artigere diskusjon enn den evinnelige "Hva er egentlig en ateist?"-diskusjonen. :D)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...