Gå til innhold

Ateister: Hvis dere måtte velge en religion...

Anbefalte innlegg

Det samme kan sies om islam, kristendom i alle dens mer eller mindre bisarre former og en hel haug andre religioner - om ikke alle, det hele dreier seg om tolkning ;)

Nei, det kan i grunnen ikke det, ihvertfall for islam og kristendom. Det går an å tolke dem som fredsreligioner hvis man vil, men man kan ikke si at det er kjernen. "Du må ikke slå ihjel" kommer f.eks. først på en 5.plass i de 10 bud, og bibelen er full av eksempler på når drap kan rettferdiggjøres (homofile++). I følge buddhisme er det ikke på noen måte mulig å rettferdiggjøre slikt.

Så bra at du har forstått at budene rangeres etter hva som er viktigst. Og det er flott at du forstår deg såpass på kristendommen at du kan si at drap kan rettferdigjøres. Veldig bra! 10 poeng!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er flott at du forstår deg såpass på kristendommen at du kan si at drap kan rettferdigjøres.

Og nå er vi på vei off topic igjen: Hvordan skal man ellers tolke Bibelen, enn som en bok som inneholder en masse drap som blir rettferdiggjort, enten om det er drap Gud selv står for (syndefloden, Jobs bok, Sodoma/Gomorra, Johannes Åpenbaring), eller om det er drap gjort på bestilling fra Gud (Kongebøkene, Dommernes bok, evangeliene osv)?

Til og med Jesus ble jo drept på bestilling av Gud.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Det at en kristen er i krig gjør ikke kristendommen til en religion som kun er for drap og lignende.

Like lite som det at mange prøver å bare legge vekt på fredstingene i bibelen når de argumenterer, og ser bort fra alle oppfordringene til drap, gjør kristendommen til en fredsreligion.

Lenke til kommentar

Forresten, les Rex Rudi i VG idag. Tatt på kornet ang. religion.

Nå er ikke jeg en av de som legger vekt på de fredlige tingene innenfor religion. Men religion er kun et skall, på samme måte som nasjonalisme. Norge vinner ikke fordi Thomas Aalsgård var en jævel på ski. Somalia taper ikke fordi tre somaliere var terrormistenkt.

Men dette er utenfor det originale emnet :)

Lenke til kommentar
Det at en kristen er i krig gjør ikke kristendommen til en religion som kun er for drap og lignende. Bra at man har litt kunnskap og ikke bare det media skriver om :yes:

Hvis det var rettet til meg; hva har det å si? Jeg snakker ikke om én person, men kriger og drap i Guds navn, som korstogene.. flere personer er drept i navnet til kristendommen enn noen annen sak

Endret av ExiliuM
Lenke til kommentar

Ville gått for den gode, gamle åsatrua.

Hvorfor?

Vel, jeg har alltid hatt en hang til Odin og Tor og gjengen, ofte bedd til Odin om visdom før en eksamen, Tor om styrke før jeg skal ut og gjøre noe fysisk påkjennende (springe 3000 metern, bære stein, bære ved etc), samt Frøya for fruktbarhet og kjærlighet og slikt.

Jeg "ber" aftenbønn til Odin hver kveld også, det er blitt som et eget lite rituale, får ikke sove om det ikke gjøres.

Så jeg ville nok gått tilbake til den (var åsatruer på barneskolen, så ble jeg ateist rundt konfirmasjonstiden, uvisst hvorfor, ble vel lei av å bli kalt hedning av lærerne går jeg ut i fra).

Lenke til kommentar
Det at en kristen er i krig gjør ikke kristendommen til en religion som kun er for drap og lignende. Bra at man har litt kunnskap og ikke bare det media skriver om :yes:

Hvis det var rettet til meg; hva har det å si? Jeg snakker ikke om én person, men kriger og drap i Guds navn, som korstogene.. flere personer er drept i navnet til kristendommen enn noen annen sak

I navnet kanskje.. Men mange overgår kristendommen hvis du ser litt nærmere på hva det i det hele tatt er rimelig å beskylde kristendommen for. http://www.abcnyheter.no/node/39576

Lenke til kommentar
I navnet kanskje.. Men mange overgår kristendommen hvis du ser litt nærmere på hva det i det hele tatt er rimelig å beskylde kristendommen for. http://www.abcnyheter.no/node/39576

Den har blitt tatt opp før, og problemet med den er at den bare gir kristendommen skylden der religion er brukt som hovedårsak til å krige, mens for andre religioner holder det at de som utførte den tilhørte den religionen. Gjør man det på samme måte for kristendom kan man regne med omtrent alle kriger som er utført av europeere de siste 1000 årene.

Lenke til kommentar

Den har blitt tatt opp før, og problemet med den er at den bare gir kristendommen skylden der religion er brukt som hovedårsak til å krige, mens for andre religioner holder det at de som utførte den tilhørte den religionen. Gjør man det på samme måte for kristendom kan man regne med omtrent alle kriger som er utført av europeere de siste 1000 årene.

Skjønner ikke helt hva du mener her? Davidssen trekker frem andre kriger/slaktere, ikke andre religioner under ett.. Klar over at den har vært tatt opp tidligere, det var nok meg den gangen også. Vil ikke forsvare kirkens drap, men synes det er dårlig å bruke kriger "i Guds navn" for å svartmale religion, hvertfall en fredelig religion (per i dag, og sannsynligvis fremover).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...