War Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Noen som har erfaring i å flislegge tak? Har kun sett dette i et dataspill... Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 nei, jeg har ingen erfaring, men noen tanker jeg tror det er veldig upraktisk. fliser brukes vel mest fordi det er et hardt materiale som er lett å holde rent og som tåler forholdsvis mye. Dersom man skulle finne på å legge fliser i taket vil dette være en svært grisete operasjon tror jeg. i tillegg må man regne med å bruke tørt flislim slik at ikke flisene løsner helt eller delvis mens man venter på at flislimet tørker, og med tørt flislim kan man ikke regne med å legge så mange fliser av gangen. i tillegg tror jeg dette vil gi en svært slitsom romakustikk. det fins baderomsplater som ser svært ut som fliser som består av mdf-plater e.l. som er lakkerte. dette må være mye enklere å sette opp hvis man ønsker denne looken. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Skal være på server rommet. En 10m² betongbule uten vindu. Kanskje det vil være lettere å montere en ramme av tre og legge baderomsplater ja. Male taket hvitt ruglete som det er blir kjipt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det er fult mulig å flislegge taket. Flislim er sterkt nok til å holde flisa på plass til den er tørr. Det har med viskositet å gjøre og så lenge flislimet ligger tett mot underlaget blir det som å dra en sugekoff fra windusruta. Har aldri prøvd selv men dette er hva flisleggere forteller. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Om man legger flis med trevegger bak, vil det da hindre brann til en viss grad? Nenvnte for kona at jeg kanskje ville flislegge taket svart, så spurte hu hvorfor jeg ikke skulle gjøre det selv... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Vil ikke anbefale å legge flis direkte på trevegg om det var det du mente. Da vil flisene dette av etterhvert som treverket beveger seg i forbindelse med endring i fukt og temperatur. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Ikke rett på tre nei Men brennbare matrialer bak flisene. Om serveren skulle tatt fyr eller det elektriske men jeg var 4 uker borte på ferie så hadde det vært digg om rommet ble utbrendt og ikke huset. Har kun flislagt en bad og en gang + kjøkken før. Endret 31. januar 2008 av War Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gips er et fint å ha bak fliser, og dødt og totalt umulig å brenne. Så bruker du gips og flis som blir tett og fint blir rommet på en måte ganske brannsikkert om en pc skulle ta fyr. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 å gjøre et rom brannsikkert er vel mer enn bare å stappe gips bakom flisene. dersom trådstarters ideal om at romme skal stå å brenne i fred i bortimot 4 uker uten at resten av huset skades fordrer litt mer beskyttelse. for det første er det spørsmålet om dør, karmer og listverk. deretter er vel det mest vanlige scenarioet ved en brann i et lite rom at brannen har liten tilgang på oksygen og det blir en underernært brann. dette fører til at det utvikles branngasser som er svært varme (over 1000 grader c) - dersom disse kommer ut i andre rom eller får varmet opp bjelkelag kan det fort spre brannen. gass er som kjent flyktig og kommer seg frem de fleste steder. dette er også en av grunnene til at det ikke er lov å ha tremateriale tett inntil brannmur og pipe. ved en pipebrann kan branngasser (bl.a. CO, ved delvis forbrenning) trenge gjennom pussen på pipa og varme opp dette treverket uten at man oppdager det i rimelig tid. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Nå var det mer å motstå en liten brann eller lignende i en pc. Ikke at rommet i seg selv skulle tåle å brenne i ukes vis. En pc som tar fyr vil brenne opp svært fort det som evnt vil ta fyr. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Vanligvis skal ikke pcer brenne opp men siden jeg har eid en Q-tec psu og denne tok fyr da sikkringen ikke virket og pcen tok fyr sammen med tapeten så er kona litt skeptisk til min nye 2,2 meter høye rackskap som jeg har fortalt at skal stå på 24/7 -52 /100 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Og det er sånne småbranner en vegg med gips + fliser vil motstå. Åpne flammer vil ikke ta tak i veggen pga lettantennlig tapet eller panel. Og ja QTEC er livsfarlig. Lenke til kommentar
karlle Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Det er ikke noe problem å legge fliser i taket. Vi har lagt det i alle tak i utleie leiligheten vår. Se bilder av taket her. http://www.bmtbygg.no/Album1/index.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå