JKJK Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Ligger på rixhospitalet og har just fått ny nyre (horray). En fordel med å ligge her er at man sparer mye penger (helt til kommunale avgifter og veiavgifta kommer). Det store håpet er å kunne kjøpe pc når jeg slipper ut om ca dryge 2 mdn, men kan hende jeg må vente noe lenger hvis pengene ikke strekker til (pusser opp bil samtidig som jeg ligger her også). Derfor så vil jeg begynne å planlegge allerede nå, men, som sagt så kan det drøye litt ut før jeg kjøper. Anyway... Er ikke helt sikker på sum enda, men satser på mellom 9-15000 kr (stort sprik, ja, men vet ikke hva jeg får råd til enda). Skal bruke PC-en til alt mulig fra litt videoredigering til spill, men det blir mye multitaskin. Tenker i utgangspunktet å kjøre vista ultimate, så jeg kan bruke den som kombinert arbeidsstasjon og mediacenter. Vil ha: 4-kjerne Minst 4GB minne GODT lydkort (er dritlei creative) Et mye for pengene skjermkort, 2DVI + HDMI. Må takle native oppløsningen til min Tatung V32MCHK. LCD Skjerm (har blinka ut samsung 24", men kan vurdere hakket mindre) Kan evt kjøpes senere. Har fra før: - Corsair 630W PSU (hvis denne holder) - Kabinett (Image&Shapetek serverkabinett) som jeg i utgangspunktet har tenkt å beholde... får se. - 2x dvd-brennere (benq 1640 eller noe sånt.. husker ikke) - Hauppauge PVR-250 tvkort (droppes??... får NTE-fiber til sommeren) - En god del disker av ymse slag Handlevognen ser foreløbig sånn ut... "Billig"versjon hvis budsjettet ikke skulle strekke til. Er veldig usikker på hovedkort og minne. Vil ha et GODT hovedkort. Har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke, men man vet aldri. Vurderer mer minne og Vista64bit, men er litt skeptisk til spesielt driverproblematikk og noe kompabilitet. Er også litt i tvil ang lydkortet, men har ikke klart å spore opp noen gode stereolydkort (har ikke digital inngang på forsterker). Blir det mye penger over til overs på budsjettet når bestillingsdato kommer, vurderes andre sofistikerte løsninger i tillegg, som hd dvd/Blu-ray, SSD disk, osv. Er det noen som kan hjelpe meg med noen forslag? Endret 27. februar 2008 av JKJK Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Håper det står bra til på sykehuset og at nyren funker som den skal Jeg skal ikke være "gledesdreper" ang å se seg om etter ny pc, men 2-3 mnd før tiden er relativt lenge i dataverden vet du, både med tanke på nye ting som dukker opp og priser som synker på dagens varer. Det beste vil i mine øyne bare være å holde seg oppdatert fremover, følge med på anmeldelser og priser og gjøre seg kjent med hva som kommer og når det kommer. Jeg tør nesten garantere at en eventuell handlevogn du setter opp i dag vil bli veldig annerledes når du er klar til å kjøpe, men jeg kan nå sette opp noen forslag til deg som du kan se litt på. Ang hovedkort så er det jo veldig mye bra å velge i, og de finnes i langt rimeligere utgaver enn disse jeg linker til her, uten at du nødvendigvis vil miste veldig mye i verken ytelse eller funksjoner. Men når du er klar til å handle, så er nok også disse noen hundrelapper rimeligere. Asus Maximus Formula, X38 Asus P5E, X38 RAM til disse to kortene. Her har du to kort til SLI, hvis det er aktuelt; XFX nForce 680i LT SLI XFX nForce 780i SLI RAM til disse to kortene. Strømforsyningen din skal holde bra. Hvis du velger SLI så bør du ha fra 700-750 for å være sikker. Dette er en bra en. Skjerm og lydkort har jeg ikke sett på. Kabinettet ditt kjenner jeg heller ikke til så der må jeg melde pass. Men du finner mange gode til rundt tusenlappen. Antec Nine Hundred f.eks. Ang Vista 64bit så må jeg bare si som jeg alltid sier; hvis du vil være 100% sikker på å unngå kompatible problemer av noe slag, så velger du 32bit. Har du noen favorittprogrammer som du vil fortsette å bruke, så sjekk opp om de har støtte i 64bit før du bestemmer deg. Håper det hjalp litt og fortsatt god bedring Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Er fullt klar over at det er long shot å planlegge et kjøp nå som kommer til å skje om tidligst et par mnd... men hva skal man ellers bruke tiden til Må jo ha noe å glede seg til Hovedpoenget er vel å begynne å tenke på grunnoppsett, også evt bytte ut etter hvert som det kan bli aktuelt. Noen som har erfaring med lydkortet foresten? Er ikke opphengt i akurat DET lydkortet, men vil ha et lydkort som gir GOD (highend?) stereolyd. Klart, har det mulighet for surround i tillegg så kan det også vurderes, men er i utgangspunktet et godt stereokort jeg er ute etter. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Håkay. Har satt opp et litt mer fremtidsrettet oppsett (tror jeg) med tanke på at det er en liten stund til bestilling enda (men ikke så lenge som antatt... straks jeg kommer ut herfra!!!) Noen justeringer kan det enda bli med hensyn til økonomi (f.eks. disk-konfig), får se. Handlevognen ser ialle fall slik ut pr. dags dato. Er veldig usikker på minnevalg. Kortet støtter vel bare DDR3? Og det er vel dyrt... men har prøvd å plukke fram billigste 4GB "pakke" jeg kan finne som stemmer med CPU. Har hatt NM i budsjettoverskridelse, spesielt med tanke på at jeg muligens må ha vista ultimate og støydepingsmatter til kabinettet mitt i tillegg, men tror det skal gå sånn noen lunde likevell, kanskje med noen få justeringer. Er det noe jeg har oversett/misforstått/feilkonfigurert? Noe som BØR/MÅ endres? Endret 11. februar 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 ikke? Hm. da får man bare være tolmodig og se prisen an da. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Har kommet så langt at jeg innser at jeg må kutte ned på prisen. Har derfor byttet ut hovedkort og minne, og skal kanskje kutte på disk, men skal prøve å unngå det. Har nå valgt: Asus Rampage Formula (x48, DDR2) Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB x2 ...og har fortsatt Intel Core 2 Quad Q9450 som CPU valg. Vil dette funke sammen? Er usikker på hva slags minne jeg trenger! Skal ikke klokke, men vil jo "matche" cpu. Handlevogn Endret 23. februar 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 jessjess... i ettermiddag blir PC-en bestilt fra amentio. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67263 Gleder meg Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Grattis! Håper du blir fornøyd med pcen, ser bra ut den Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Da var nyriggen oppe å går! Funker som bare juling! Fikk ca. 13002 poeng i 3Dmark 06. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) 13000 poeng er bra resultat det Men må nesten skryte litt av det jeg fikk, ihvertfall i forhold til prisen Fikk 11500 poeng på en pc til 7000,- uten noen form for klokking, absolutt alt kjører på stockspeed Pcen jeg kjøpte: Asus P5E X38 Intel Core2 Duo E8500 3 Ghz Corsair 2x2 GB DDR2 @ 800 Mhz XFX GeForce 8800GT 600M 512 MB Endret 20. juni 2008 av malmern Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Nice Men kjørte feil test, så fikk vel 13600 eller noe sånt uten klokking. Har ikke prøv med klokking enda. Uklokket ligger den på 7k tror jeg på 3dmark vantage pro (husker ikke nøyaktig tall). Men ser at til og med 3dmark vantage ikke tar ibruk 4kjerne for fullt, så benchmarkmessig tror jeg man tjener mest på dualcore enda. Nå skal det saktens sies at jeg svidde av 2000,- på lydkort og noen ekstra kroner på disker og støydempingsmatter, så hvis man er ute etter ren gaming, så får man mye mer for pengene hvis man vil. Men nå var det ikke gamingrigg jeg var ute etter. Jeg skulle ha alt. Gaming, media center (vistalisens til 1300spenn), workstation, osv. osv. Endret 21. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå