Gå til innhold

Vi som planlegger å kjøpe en 13,3-14,1" bærbar v08

picatta

Anbefalte innlegg

Etter å ha lett litt rundt på dette forumet, og lest ett dusin antall innlegg om hvilken "skole" pc som er best, foreslår jeg herved at vi som planlegger å kjøpe oss en ultra lett bærbar våren 2008 kan samles her og diskutere om forslag og erfaringer.

For å starte så ønsker jeg meg en Vista x64 kapabel pc med specs:

• 13,3" - 14,1" WXGA(+)
  • 2 - 4 GiB RAM
  • Vekt ~< 2 KG
  • Batterikapasitet bør være god, men har nå alltid tilgang til en kontakt her og der.
  • En stor bonus om designet er bra og inovativt
  • Pris: rundt 10.000 kr

Etter å ha lett rundt på diverse nettbutikker har jeg kommet fram til disse kandidatene:

Endret av picatta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en toppmoddellen av Dell XPS 1330 og er stor fornøyd.

Har 2,2GHZ prossesor, 3GB ram, 8400m GS skjermkort for å nevne noe.

Har 6cellers batteri noe som gjør at det blir 3t og 30min batteritid ca. Vis du kjøper et 9cellers skal vist det være 5-6timer.

Anbefales fra meg ;)

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig glemt en hel del bedriftsmodeller med den skjermstørrelsen der. En skole/student-PC skal ha kvalitet, og der vil alltid forbruker-PCer, eller annenrangs søppel som jeg kaller det, ligge bak bedriftsmodeller. Og da snakker jeg både om byggekvalitet, valg av komponenter samt serviceordninger. Ja, man må betale litt mer for en bedrifts-laptop i forhold til tilsvarende forbrukervariant, men jeg mener helt klart det er verdt det. Selv sitter jeg på en Dell Latitude D630 som jeg fikk fra jobben. Den har jeg vært ganske fornøyd med, og den tok over i sommer etter at jeg hadde hatt en Latitude D600 i over 3 år. Men den gamle sliteren lever i beste velgående enda. Foreldrene mine bruker den, og de har ikke høye krav. Med Ubuntu Linux er D600en fortsatt frisk og behagelig å bruke. Og den har vært i bruk i mange timer hver dag i over 3 år. Foreldrene mine er ganske fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Lenovo Thinkpad X300 som snart kommer må jo være ultimat 13.3". Den er tynn, og har wxga+ (1440*900) oppløsning.

Det høres rett og slett lekkert ut. Vekt?

Utdrag fra denne artikkelen på hw.no:

"Vekten er på kun 1,13 til 1,44 kg, sannsynligvis alt ettersom hvilket batteri som følger med."

Lenke til kommentar
Lenovo Thinkpad X300 som snart kommer må jo være ultimat 13.3". Den er tynn, og har wxga+ (1440*900) oppløsning.

Det høres rett og slett lekkert ut. Vekt?

Utdrag fra denne artikkelen på hw.no:

"Vekten er på kun 1,13 til 1,44 kg, sannsynligvis alt ettersom hvilket batteri som følger med."

Den virker utvilsomt som en drømmelaptop for meg (og antageligvis mange andre), bare ett "usikkert" moment, og det er prisen. Dessverre føler jeg meg ganske sikker på at den blir et godt stykke over 10 lapper som trådstarter nevner. Til sammenligning har vi Apple Air som er tynnere, cirka lik vekt, færre tilkoblingsmuligheter og dårligere skjerm, tror ikke den yter noe bedre og den koster vel 17 lapper cirka? Tar nok litt tid før denne type maskiner (13,3", WXGA+, lett!) blir vanlig og faller i pris :/

Lenke til kommentar

Har sett litt på følgende PC-er som er interessante:

Multicom Compal IFT00 14.1" White Silver Edition

• Mye pent om denne og heller mest mot den. Er litt bekymret for kvaliteten på hvordan den er bygd, samt støynivå. Lest litt om den, men få gode reviews av den. Noen som har denne, eller vært borte i den i hele tatt?

Dell Precision m2300 (14.1")

• Den er tynn og som selgeren hos Dell sa "dette er rolls royce modellen vår, så den koster litt". Eneste dumme bortsett fra pris er skjermkortet på den.

Dell XPS m1330

• Pen, men dyr. Den har kun to usb'er og ikke Intel Turbo saken riktignok.

Multicom Z37S 13.3"

• egentlig ikke sett meget på den, men 13.3" og Sett endel på 14.4" versjonen og liker den litt.

Fujitsu-Siemens Amilo Si2636

Sammenligner denne med Dell XPS 13.3", men med intel turbo tingen og 3 usb porter.

Budsjett: 10 000,-

Bruksområde: Surfing, skolesammenheng (AutoCAD, Office, etc.), muligheten for spill, men relativt siste prioritet av prioriteringene.

Andre krav: Helst 4 USB porter, 160GB HD (7200RPM, bråker disse mer enn 5400RPM?), 4MB Cache, robust (helst ikke "plastikkPC"), vekt under 30kg (helst mye mindre :p).

Noen andre som har synspunkter på de jeg har satt opp? Er åpen for forslag. Utseende på maskinen er ikke livsviktig og kunne vært tilbøyelig til en Thinkpad, men den er grusom å se på sånn på egentlig. Så på Zepto Znote (14.1 tommeren med Geforce 8600), men den blir fort dyrere enn budsjettet tillater.

Forøvrig tenkt tanken om å kjøpe Laptop med liten HD og Ram og deretter kjøpe RAM og HD løst og sette inn selv. Fornuftig ting å gjøre i enkelte tilfeller?

Endret av fiwel
Lenke til kommentar
Meiner å ha hørt at den "turbo saken" bare er oppskrytt jeg..? Har lest det her på forumet, men jeg finner ikke igjen den posten der det ble skrevet.. Men sikkert noen andre som bekrefte/avbekrefte det ;)

Har selv en XPS m1330, og er kjempe fornøyd med den ;)

Er den? Det er mulig. Når det står omtalt så er det ofte i form av "den såkalte Intel Turbo[...]", så det er mulig. Men har den virkelig ingen eller negativ verdi? Fint om noen vet noe om dette ja :)

Dell Precision m2300 (14.1")
  • Den er tynn og som selgeren hos Dell sa "dette er rolls royce modellen vår, så den koster litt". Eneste dumme bortsett fra pris er skjermkortet på den.

Hvorfor det? Quadro-kort gjør det like bra i spill som tilsvarende GeForce-kort. Og prisen var heller ikke så forferdelig avskrekkende.

Har ikke funnet så mye informasjon om skjermkortet, men på ett annet forum mener jeg at noen sa det var dårligere i spill enn tilsvarende GeForce kort. Men hvis dette er feil så er det ikke noe å nedsette på skjermkortet. Skal lese litt mer om det og se hva jeg finner ut. Om noen har noe lenker til tester på Quadrokort i forhold til spill så hadde det vært fint :)

Prisen på sin side er oppgitt uten Mva. slik at 8 000,- blir 10 000,-, så den blir fort dyrere enn budsjettet mitt klarer.

Lenke til kommentar

hwb.no hadde faktisk en test av profesjonelle skjermkort, hvor man tydelig så at Quadro-kort faktisk gjorde det ganske bra i spill i forhold til ATI sine FireGL-kort og 3DLabs Wildcat. Sistnevnte kort var på sin side totalt ubrukelige i spill. Ja, vet at prisen på Presicion er oppgitt uten mva, men jeg synes ikke prisen er avskrekkende. Man må nødvendigvis bla opp en del penger for en bra laptop hvis man skal bruke den hver eneste dag. Imidlertid går det an å ringe til Dell og høre om man kan få en ekstra god avtale. Det hjelper å si at man er student/elev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...