Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista installasjon BSOD

Anbefalte innlegg

Hei

Har postet om dette tidligere, men da fikk jeg ikke noe svar. Har testet mer nå, og har mer info. Derfor prøver jeg meg igjen.

Jeg har Vista business 64bit, og jeg har innstallert fra denne dvden uten problemer flere ganger tidligere. Men når jeg innstallerer nå hopper den over copying files, og går rett til expand. Her bruker den lang tid, men blir ferdig til slutt. Når pcen har rebootet begynner vista å loade, for å komme til innstallasjonen, men da får jeg enten bluescreen eller så bare restarter pcen. Jeg ser at det kun har blitt lagt over noen få filer til disken. Jeg har også testet å innstallere fra xp og laste ned oppdateringer til innstallasjonen. Da blir filene kopiert, men etter at pcen rebooter får jeg BSOD (bluescreen). Jeg har prøvd med felre hardisker, og med kun en minnebrikke i om gangen.

Jeg har også Vista 32-bit liggende, på 4 CD-er. Her kopieres filer normalt, men jeg får bluescreen når jeg bytter cd. Noen ganger mellom 1-2, andre ganger mellom 2-3 eller 3-4. Dette skjer både med og uten overklokk.

Jeg har prøvd begge innstallasjonene på både en raptor x HD, en 320gb IDE disk og en 74 gb SCSI disk, samme problem uansett. Jeg har også prøvd med de to førstenevnte diskene i en annen pc, men får samme problemet der med IDE disken. Raptoren dukker ikke opp i det hele tatt, selvom jeg ser gjennom "vinduet" på den at den spinner.

Jeg valgte derfor å innstallere xp igjen, siden det har virket hver gang. jeg valgte selvfølgelig å innstllere på raptoren. Kopiering og expanding av filer går greit, men etter reboot går det verre. Rett etter bios skjermen fryser pcen, og noe veldig rart skjer: Jeg får en grønn "w" et lilla tegn og et rosa smileyfjes på skjermen. Må inrømme at når dette kom kunne jeg ikke annet enn å le:-p, da var jeg greit oppgitt. Jeg prøvde så å innstallere på 320gb disken, og da funket det endelig (xp). Alle hardiskene mine synes på min datamaskin, og jeg kan bruke raptoren som normalt (dog uten windows installert på den:-()

Jeg har veldig lyst til å få til å innstallere vista, så har noen noen forslag til hva jeg kan gjøre? Noen som har opplevd eller lest om noe liknende? Er noe av hardwaret mitt ødelagt?

Alle windows versjonene mine er lovlige (kjøpt og betalt) hvis noen skulle lure...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor mye minne har du på den maskinen= Har du 4GB ville jeg prøvd å installere med bare 2GB.

2. Flash inn siste nyeste Bios versjon på HK.

3. Sjekk og dobbeltsjekk alle BIOS settinger. Slå av floppy osv om du ikke har det. Sjekk ram timings, spenninger osv.

4. Prøv å slipstream vista SP1 Beta på en egen Vista DVD, og installer. Krever litt tid, men kan være verdt det.

5. Jeg må nevne at WD disker, og spesielt Raptor har hatt sine feider med Vista, spesielt om du har et Nvidia 8800 grafikk kort også. Behøver ikke gjelde ditt system, men kan.

Lenke til kommentar

Jeg har 4gb ram, har prøvd å innstallere med kun 1gb men det hjalp ikke. Kan kanskje prøve å låne en minnebrikke av en kammerat og teste det.

Jeg har prøvd med en rekke forskjellige bioser, det har ikke hjulpet.

Skal gå gjennom biosen igjen og se om det hjelper. Har riktignok innstallert vista fra samme dvd på raptoren tidligere, og det med akkurat de innstillingene jeg bruker nå. Men jeg skal definitivt prøve!

Slipstream? Hehe, det må jeg inrømme at jeg ikke har hørt om... Må jeg ikke ha innstallert vista allerede for å kunne innstallere sp1? Dette kan jeg lite om, så fint hvis du haddde forklart litt.

Ja, mulig det er noe med raptoren og skjermkortet. Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke at jeg har innstallert 32-biten med det siste skjermkortet mitt (8800gt). Men jeg er i allefall 100% sikker på at jeg har hatt vista 64 bit innstallert med det skjermkortet, men da var det kun med 2 gb ram.

Tusen takk for svaret, her var det mye jeg kan prøve :-D

Lenke til kommentar

Ja ok. Jeg prøvde en siste gang desperat å innstallere vista fra xp. Innstallsjonen gikk greit, men etter andre reboot fikk jeg bluescreen hver gang. Jeg fjernet da alle minnebrikkene mine utenom 1, og da ordnet det seg faktisk. Jeg innstallerte ferdig, og satt inn de tre siste brikkene, da gikk maskinen fint en stund. Men så skulle ejg restarte igjen, og da fikk jeg bluescreen uansett. Nå har maskinene kjølt seg ned, og da starter den igjen. Tror dette tyder på at noe er gærent med rambrikkene mine. Skal teste en og en hvis jeg får bluescreen igjen.

Men uansett, tusen hjertelig takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...