Kirikiri Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Jeg jobber i et konsulentfirma*, og vi er som alle andre i IT-bransjen på jakt etter folk. Om under 2 uker skal jeg være med til NTNU for å stå på stand under ITdagene der. Det jeg lurer på er: Hva ser egentlig studentene etter når det er sånne dager? Hva vil man egentlig vite noe om? Hva er det som får deg til å gå bort til en stand for et firma du kanskje ikke har hørt noe om? (Jeg jobber i et firma som er ganske ferskt i Norge, så "ingen" vet hvem vi er*.) Hva skal til for at du vil gi CV'en din til oss? Da jeg studerte, var ikke høgskolen jeg gikk på stor nok til å ha sånne dager hvor firmaer kom og hadde stands, det var mer at bedrifter kom og fortalte om seg selv og hva de så etter. Da ble det litt annerledes, enten hørte man på en presentasjon eller så gjorde man det ikke. Kirikiri * Jobber i Avanade, et internasjonalt IT-firma som eies av Microsoft og Accenture. Endret 31. januar 2008 av Kirikiri Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Noe forvirrende tittel, fordi man gjerne ved NTNU assossierer "bedpres" med at ett firma tar med studenter på gratis mat og forteller en vakker historie om seg og sitt. En stand blir noe anneledes. Bruker å være mye folk rundt på standene ved NTNU nermest uansett, men mange har gjerne trekninger av premier. Da gjerne lister man skriver seg på eller den populære "gjett hvor mange av gjenstand X vi har klart å trykke ned i en en krukke" leken. Kommer vel litt ann på hvor mye man har betalt hvor mye plass man har, men det er jo noen som stiller med diverse for å vise frem seg selv med skjermer eller annet. Selv hadde jeg egentlig tenkt å fiske visitkort for å søke om jobb, så da er det litt likegyldig hva som skjer ved standen, så lenge de leter etter sommerjobb! Så hvis du og dere stiller i finklær og med visitkortene klare så stikker jeg nok innom jeg Endret 31. januar 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Endret tittelen. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hei! Går selv ved NTNU (kommunikasjonsteknologi) og var med på å arrangere itDAGEN i fjor. Erfaringsmessig så kan du se frem til dagen da det er mange studenter som er ute og lusker etter både info om bedrift og job der. Som du er litt inne på så er det fort gjort å drukne litt i alle bedriftene om man ikke har noe spesielt som trekker studentene til deg. Ofte brukte triks er gratisting som godterier/kaffe/el., dingsebomser med firmalogo på, noe kule ting som bedriften jobber med å vise frem eller lignende. Av sistnevnte så er den som jeg husker best er Tanberg sine portable "laptoper" med konstant live-streaming av video/tale til arbeidslpassen til flere av arbeidsplassene til sine annsatte som satt på job. Det skapte en kul ting at man kunne like gjerne snakke med de som ikke var på stand som med de som var på stand. Et annet vel brukt hjelpemiddel er å ha en utlodding av noe kult. PS3, iPod, kamera el. med noe spørreskjema el. og et fast tidspunkt dere utroper vinneren. Det får studenter til å komme å levere inn svar til konkurransen og det kan være smart å ha spørsmål om bedriften som deres representanter vet svar på som gjør at de må snakke litt/lese litt i brosjyrer for å få svar på spørsmåla sine. En ting jeg tidvis har savnet litt er den konkrete informasjonen om sommerjobber (om dere skal ta inn dette). Det er mange studenter som kommer innom stands som ikke går sisteåret. Alt for mange bedrifter har svar som "Se på hjemmesidene våre. Skal være litt informasjon om det der" eller "Vi er litt usikre på hva vi skal ta inn." Et mye bedre svar her er "Vi skal ta inn X stykker til sommerjob. Noen av disse stillingene er fastsatt til å gjøre YYY, men vi er også interreserte i andre som vi kan skreddersy en job for ut ifra utdannelsen. Hva utdanningsløp holder du på med?" Det er også selvfølgelig ikke alle bedrifter som tar inn så mange til sommerjob eller som har mulighet til å ha flytende oppgaver til de på sommerjob. For å komme i kontakt med sisteårs-studenter som er ute etter job så er det flere ting en kan tenke på. For det første må man huske at studenter ved NTNU er bortskjemte når det gjelder bedrifter som kommer og selger segselv. Alle bedrifter, da spesielt innenfor konsulent-bransjen, har de standar positive tinga som bra sosialt miljø, kule fester, lønningspils, sportsaktiviteter, blir kastet ut i utfordringer fra starten av i tillegg til å ha god støtte i ryggen fra erfarne folk, videre opplæringsprogram, eget program for nyannsatte med kurs i Barcelona osv. Det er selvfølgelig lurt å nevne disse tinga, men det har de fleste hørt før og på en måte rekner med at finnes. (varierer selvfølgelig med størrelsen av bedriften) Punkt som de fleste studenter jeg kjenner setter pris på er god og oversiktlig informasjon om søknadsfrist, arbeidsoppgaver (mange studenter vil vite mer nøyaktig hvordan arbeidsdagen deres kommer til å se ut) og muligheter i bedriften (ikke nødvendigvis bare karrierestigen, men også mulighet til variasjon i arbeidsoppgaver. Siste punkt er det lurt at de som stiller på stand har litt mer info om arbeidsoppgaver utenom sin avdeling. Har ofte fått svar som "Ja. Jeg vet vi driver med noe sånt ja, men det er en annen avdeling som jeg ikke har vert noe borti." Ha enten litt informasjon med deg, en fra den avdelingen med deg eller mulighet til å gi ut kontaktinformasjon direkte til en i bedriften som jobber med dette. Som et siste punkt kan jeg nevne at det er lurt å finne et par ting som er bra for din bedrift som skiller deg fra andre bedrifter i samme område. Er man en liten bedrift så kan fokuset være på at man får følge produktet fra start til slutt. Er man en stor internasjonal bedrift har man selvfølgelig fordelen med mulighet for jobbing i andre internasjonale avdelinger (selv om den blir nevnt ganske mange ganger også). Kort og godt, vit hva som er spesielt med din bedrift i forhold til alle andre. Vil en jobbsøker bli annsatt i en hvilken-som-helst konsulentbedrift så er det litt lotto hvor han havner. Nevner dere en liten detalj som fanger oppmerksomheten til studenten som ingen andre har nevnt så er sjangsen stor for at han havner hos dere! Håper det gav deg litt informasjon uten å være for lang og lykke til på itDAGEN. Vi sees sikkert der! Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Glimrende innspill, både til Pekanorth og viCtim! Siden jeg postet har vi snakket mer om opplegget vårt, og det blir både utlodding og freebies. Så er det bare å spisse budskapet om hvor bra firmaet vårt er. Se etter oss i oransje jakker. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg jobber i et konsulentfirma*, og vi er som alle andre i IT-bransjen på jakt etter folk. Om under 2 uker skal jeg være med til NTNU for å stå på stand under ITdagene der. Det jeg lurer på er: Hva ser egentlig studentene etter når det er sånne dager? Hva vil man egentlig vite noe om? Hva er det som får deg til å gå bort til en stand for et firma du kanskje ikke har hørt noe om? (Jeg jobber i et firma som er ganske ferskt i Norge, så "ingen" vet hvem vi er*.) Hva skal til for at du vil gi CV'en din til oss? Da jeg studerte, var ikke høgskolen jeg gikk på stor nok til å ha sånne dager hvor firmaer kom og hadde stands, det var mer at bedrifter kom og fortalte om seg selv og hva de så etter. Da ble det litt annerledes, enten hørte man på en presentasjon eller så gjorde man det ikke. Kirikiri * Jobber i Avanade, et internasjonalt IT-firma som eies av Microsoft og Accenture. Er firmaet ditt interessert i å treffe masterstudenter ved informasjonsvitenskap ved UiB? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Var ikke tilgjengelig for å besøke standen selv, så i likhet med CruellaDeVille hadde jeg gjerne tatt imot litt informasjon om hvem som er HR ansvarlig, hvis dere har sommerjobber that is Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 viCtim: Vi kommer igjen! Jeg kommer til å være der på mandag. På onsdag var det andre fra Avanade der. På mandag skal vi ha en presentasjon, utlodding av xBox 360 og tar i mot cv'er og midlertidige karakterutskrifter. Vi har (dessverre) ikke sommerjobber, i hvertfall ikke denne sommeren. Men Accenture har, og så kan dere søke jobb hos oss etterpå. (Vi holder til i samme lokaler som Accenture.) Dere finner mer info om kontaktinfo til HR / rekruttering her. KK Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Tror det ble foretatt en feil under uttrekkningen... Jeg vant ikke Rett bokstav men feil tall... Sukk. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) det ungdom alltid ser etter vel: raske penger og det gode liv Prøv å presenter at det er en bedrift de kan føle seg hjemme i og trives i - en ung bedrift med interessante arbeidsoppgaver. Gjerne at det er et opplegg for studenter, ikke at man bare er ute etter unge muskler til rutineoppgaver - dette er jo spesielt viktig dersom faget høres noe tørt ut. Endret 11. februar 2008 av captain_obvious Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Ondkloss, så trist. Da må du ha vært sistemann inn i lokalet? Hva syntes du om presentasjonen? (Send evt. PM hvis du ikke har lyst å skrive public.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå