storken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Da har jeg gått til innkjøp av en aerox som skal brukes til stunting. Planer: - Stuntbar - Trimming - Styling Trimmen: ...er innkjøpt! se lengre ned. Styling: Hebo Block og Hebo styre. Er ikke sikker på fargekombo, men tenker oransj og svart Høyglanspolering av de store flatene av variatordekselet samt lakke dem smådelene som er vanskelige å komme til svarte/oranskje. Footpeg på sidene Aerox er innkjøpt 13.10.07 Igår (12.10.07) var jeg innom finn.no og så en duganes 2002 modell blå aerox, sendte straks på ei melding og senere på kvelden var jeg påvei til lerkendal for å prøvekjøre dyret. Turen dit var en kald, våt drittur på en ganske så sprek gilera dna som nå skal selges. Det var (er) endel småplukk på den som at klistermerkene er ødelagte samt at underkåpa var falmet i lakken. I tillegg så må den kjøres på choke i ett minutt før den går rent . Men igår kveld så ble det avtalt kjøp og jeg dro idag (13.10.07) innover med buss og ut igjenn med min "nye" aerox. Greide selfølgelig å rote bort den ene hansken på vei innover til byen så starta ivei med hanske på en hånd (selfølgelig ikke gasshånda) men fant fort ut at det var KALDT! så måtte droppe innom KBS og kjøpe meg ett nytt par hansker. Iallefullefall, her er bilder(mobilkamera og mørkt så kvaliteten ble dårlig): Når jeg sier kaldt mener jeg JÆVLIG kaldt: Foran, klistermerkene er "sprøe" og det er nonen små skrammer: Siden, heldigvis er det ikke en ungdom som har mista halvparten av kåpeskruene, takk for det : Bak, negerleppa og rar ramme fortsatt intakt: Andre siden, bakdekslene er egentlig ganske fine, men underkåpa er falmet og det er endel striper framme: Trafikkulykke 3.11.07 Jepp, da var det min tur til å møte på en idiot i trafikken. Det hele starta med at jeg var påvei hjemover, etterhvert var det en mercedes som klistra seg like oppi ræva mi. Jeg flasher bremselyset 2 ganger for å få han til å holde litt avstand, han lystrer ikke. Så kommer vi til en U-sving og der begynner han å kjøre forbi, han greier jo ikke det men... Så retter veien seg ut og der kommer han opp på siden, men det kommer biler imot og han legger seg inn altfor tidlig og presser nesten meg i grøfta. Jeg tuter og gir han fingern og litt lengre ned i gaten legger han bilen ut til venstre og bråbremser. Jeg bråbremser og, men greier ikke stoppe før jeg treffer han. Jeg treffer han i sakte fart og scootern går i bakken men på en måte greier jeg å hoppe av å stå på beina. Så kommer han ut å begynner å kjefte på meg, jeg sier at vi skal flytte kjøretøyene inn på fortauet så kan vi snakke der, greit sier han. Så mens jeg flytter scooteren opp på fortauet stikker han av, fikk med meg 2 bokstaver og 2 tall fra registreringsnummeret dog. Vet hva han heter og hvor han bor, så trenger egentlig bare registreringsnummeret så er skademeldinga samt en anmeldelse påvei. Scootern greide seg ganske bra men fikk noen dype skrammer. Hadde noen bilder men de ble corrupta elns, legger opp senere når jeg får tatt. Trimmen mottatt 22.11.07 Idag mottok jeg pakken med trimmen fra Speedoptions.no Innholdet: -Hebo Manston Replica -Hebo langveiv m/spacer -Hebo Reed -Hebo block (styrehever) -Hebo stuntstyre -Hebo Boblevest -Hebo Oversize Variator -Hebo Street clutch -Hebo Stickersett -Yasuni Z -Tomaselli Gassgrep -Doppler luftfilter -19mm Dell'orto -Innsug 19mm Less talk more pics What's in tha box? Alt som var i eska. Alt ute av eskene sine. Sylindern, Hebo Manston Replica (min andre) Fet boblevest B) Hebo Block er svær! (kan sikkert drepe noen med den :S, tung som fy) Ja, det ble endel bilder Tusen takk til Speedoptions.no for spons! Høyglanspolert sylinder 08.12.07 Jadda jadda, i det siste har jeg da pussa litt på sylindern min. Den var ruglete å jævli så det hele var et slit Anyway, pics Før: Etter: Dumt at den egentlig ikke kommer til å vises... Oh shi* 10.12.07 Idag dro jeg og Lars bortover til hommelvik for å starte på mopeden min. Mopeden er ganske strippa nå, det mangler bare å få av hjulet og bremseklippern før den er ute, men så var det de hjulboltene da <_< Starta jo greit, helt til jeg så sylinderboltene. Etter 19k km så de _IKKE_ fine ut og det som en gang var skruer var mer som rustklumper nå. Etter å ha bygd opp farlig mye aggresjon ble all aggresjonen utløst på eksospotta. Også endel ekle kanter her og det, lett å spidde seg selv, eller stange i den svæære bærebjelken som er midt oppi kaoset. Lars stanga i den, helt borte etterpå Starta jo greit, helt til jeg så sylinderboltene. Etter 19k km så de _IKKE_ fine ut og det som en gang var skruer var mer som rustklumper nå. Etter å ha bygd opp farlig mye aggresjon ble all aggresjonen utløst på eksospotta. Så kom den hælvettes hjulbolten. Hva skal jeg gjøre for å få den løs? Meisel å hammer er beste forslag så langt... Hjulbolten er død 19.12.07 Jepp, idag tok jeg livet av den. Først borra jeg langt ned i strupen på'n før meisel og ett hammerslag knakk nakken på'n! Litt etterpå var og motoren tatt av Var greit nok vanskelig når man er alene. Brukte en returplast sekk og en bag til å ha motoren i. (Lars sitt variodeksel som ligger oppå) Baggen med motoren i var drittung! men det gikk da greit å komme seg til bussholdeplassen allikavell. Men etter ei stund så fant jeg ut at jeg skulle flytte baggen fordi den kanskje sto i veien. Vel, det gikk jo bra, inntil jeg glei på en isflekk og tryna nå innihælsike i bakken med motoren over begge låra og de edlere deler, FY faen det gjorde vondt, satt å var kvalm etterpå. Jeje, nå står motoren nede i kjellern, fortsatt med baggen rundt seg. Får jobbe litt på den imorra. Åpna sylindern 22.12.07 Jaja, da nærmer det seg jul B) Har egentlig ikke tid til å mekke før etter nyttårsaften, men jeg måtte se ut hvordan sylindern så ut etter 19 000km. Resultatet var greit nok, tror ikke den var værre enn lars sin som har gått 8k?, eller hva Lars? Bilder: Larven som blir til en sommerfugl? Kanskje ikke akkurat en sommerfugl nei.. Restene av det som en gang var et eksosanlegg Tennpluggen ute Ser jo lovende ut det her Sylindermutrene satt nå innforjævli, en av dem tok og med seg sylinderbolten Toppen ser grei ut Sylinderen og forsåvidt, noen striper men ingen dype. Det var sånn metallisk hviskelyd fra stempelringene som tyder på at dem er greit slitt Dette er nok det jeg rekker før det er jul hos pappa og etterpå tur opp til nord. Fortsetter etter nyttår. Feil tersj, syk, clutchfaen og støttedritt -.- 1.1.08 Jepp, da var det min tur til å ha dobbeltuflaks. I tillegg til å ha 39 grader i feber og generelt vondt i kroppen så viste det seg at svinghjulsavdragern (aka tersj) ikke passa, pluss at clutchen heller ikke ville løsne. Oj, det glemte jeg og å nevne, dobbeltstøtta vil heller ikke av. Siden det ble lite sosialt liv ikvell (joda, skøt jo opp non raketter med fam osv) så fortsatte jeg litt på motoren. Egentlig skal dette være plankekjøring, men flere ting gikk galt ikvell xD Første tingen som gikk galt var jo dobbeltstøtta. De som har prøvd aeroxen min vet at støtta mi fra før er passe ødelagt. Fjæra som holder den sammen var ett helvette å få av, men når den var av viste det seg at den bolten som går igjennom ikke rikka seg. Jeg prøvde med alt både hammer og øks men den rikka seg ikke. Noen som har tips til hvordan få denne jæveln ut? Jaja, siden dobbeltstøtta bare sitter fast i en blokkhalvdel tenkte jeg at jeg kunne splitte den uansett og ta støtta senere. Etter en helomvending og litt utskruing var svinghjulsdeksel, forgasser, sylinder og innsug av. Siden jeg ikke skal samle på denne veiva så brukte jeg jallametoden for å skru av mutteren. Men så viste det seg, at tersjen jeg har fått tilsendt fra speedoptions ikke passa, dem ordner nok opp, men kjipt allikavell -.- Variatoren brukte jeg samme metode på, og fikk av den lett. Her er kanskje grunnen til at den var så slapp, noen har virkelig herpa variatoren, drevet på med skrujærn eller noe sånt på ytre del av variatoren(litt vanskelig å se på bildet). Kanskje derfor toppfarta var så dårlig? Så, liksom bare for å toppe kransekaka var det clutchen. Muttern der ville faaaen ikke løsne. Brukte denne metoden, bruker å funke fett, men neida. Skal hente ei badass skralle fra pappa neste gang jeg er der, så får vi se hvem som ler sist. Starta året bra?, nei... Storken out! Høyglanspolering av svinghjulsdeksel, med en liten guide 10.01.08 Da var det svinghjulsdekselets tur Siden jeg har postet det i denne topicen så bare skriver jeg inn alt her. Siden jeg får endel spørsmål om hvordan jeg høyglanspolerer så har jeg skrevet en liten guide. "Forarbeid: - Finne noe som du kan høyglanspolere. Jeg har valgt ett svinghjulsdeksel. Det du skal høyglanspolere må være aluminium, jern går ikke, det er for hardt. Om du lurer på om en del er aluminium eller jern kan du bruke en magnet for å sjekke, eller bare kjenne på vekta. Jern er mye tyngre enn aluminium. - Utstyr: *Pussepapir 180 - 240 - 400 - 600 (- 800) - 1200 *Rondellsett for drill *Pussebits til Dremel, for å komme til i kriker og kroker. *Voks - Ta på deg klær som du ikke er redd for, 1200 papir pussestøvet setter seg fast til alt og slipper ikke. - Kondensfjerner eller en eller annen avfetting - Malingsfjerner for ekstra tykke lag med lakk. (Søk etter artnr: 36-018 på biltema.no) - Tolmodighet Jepp, det finnes ingen snarveier innen høyglanspolering. Jo mer tid du legger i forarbeidet, jo bedre blir resultatet. Hvis lakklaget er tykt annbefaler jeg å gå til innkjøp av en Malingsfjerner. Påfør, vent, skrap av. Og HUSK: Om du blir lei og ikke gidder mer og har en trang til å gå til neste nivå på pussepapiret så ta deg heller en pause og gjør ferdig skikkelig litt senere. Om du stresser blir resultatet deretter Siden lakklaget på dette svinghjulsdekselet er veldig tynt så valgte jeg å bruke sandpapir på hele greierne. Her er svinghjulsdekselet klart til pussing. Det kan være lurt å ha en fille under det du pusser slik at du bare rister ut støvet fra den istedenfor å stresse med støvsuger osv. Katta vår er for sosial, følger etter meg 24/7 Ferdig med 180 - 240. Dette steget tar definitivt lengst tid, men etter dette er det plankekjøring resten. Katta prøver seg igjenn, driver å stryker seg inntil armen min mens jeg pusser. Kozen :wub: Ferdig med 400 og 600. Siden jeg ikke hadde 800 eller 1000 papir hoppa jeg rett til 1200 papir. Det må brukes endel tid for å gjøre opp for de manglede stegene men det går bra. På 1200 pussingen bruker jeg vannpapir. HUSK: Ikke puss i vasken, de små metallstøvkornene kommer seg inn i alle små og bittesmå riper og setter seg fast der. En hvit vask kan bli full av striper hvis du pusser i den. Som igjenn gir deg en ikke fullt så glad mor. Tapp vann (varmt) på en zalo flaske eller lignende og finn deg en annen plass. TIPS: På dette steget kommer du til å bli jævlig svart på fingrene og det støvet sitter så hardt fast at du rett og slett ikke får det bort med vanlig såpe. Enten kan du bruke sånn håndvask som du får kjøpt på bensinstasjoner eller så kan du ta 3-4 dråper med hvilken som helst motorolje og smøre inn hendene i, det tar bort støvet. Slik ble det etter 1200 pussinga: Så er det over til rondellene, begynner med den store grove rondellen og brun voks. Etterhvert som du polerer legger rondellen igjenn voks som er vanskelig å fjerne på selve dekselet. Det er her kondensfjernern kommer inn i bildet. Ha på litt kondensfjerner på dorull eller ei fille og få det bort. Du kan egentlig bruke hvilkensomhelst avfetting for å få bort voksen (som whitesprit, rødsprit, teknisk sprit osv) men jeg foretrekker kondensfjerner siden den fordamper fort og ikke lukter lenge. Gjør dette ute, kondensfjerner lukter jævlig. Det blir ganske så blangt etter grovrondellen: Og så er det finrondellen og blåvoksen :wub: Det er nå resultatet virkelig kommer. Lar bildene tale for seg selv. Men, uten skikkelig forarbeid blir ikke resultatet bra. Etterarbeid: Hvis du ikke vil at glansen skal bli borte etter 3-4 uker så må du behandle delen med voks. Voksbehandlingen er relativt smertefri, påfør, vent, tørk av. Dette steget har jeg ikke gjort siden dere oppmerksomme av dere sikkert har sett at jeg ikke har polert skikkelig rundt skruehullene. Hvis dere vil finne ut hvorfor (det vil dere) kan dere ta en tur innom prosjektet mitt og finne ut hvorfor . " Så her er du altså. Jeg må innrømme at jeg ikke ble helt ferdig med vannpumpedekselet, update kommer såsnart lakken har herda litt mer Lakken som ble brukt, voks til høyre. Tegna opp: Maskert: Rubba og maskert: Grunna og lakka: Bilder sålangt: Alt i alt ble det ett lag grunning, 2 lag svart og 2 lag klarlakk. Skal ta av maskeringen når lakken har herda litt mer Ble kanskje litt rotete det her, men det får så være. Tror jeg lar lakken herde i en 3-4 dager slik at jeg ikke føkker opp alt når jeg drar av teipen. Storken out! Splitta, men...det er alltid ett men 11.01.08 Da har jeg endelig mottatt tersjen fra Speedoptions. Så jeg gikk rett ned og jobba litt på motoren. Pakken... Og innholdet. Endelig ^^ Var litt for mye sand inne her, skal ta en forsiktig opprensing. Av med tennplata, fy for ett gris det var her Alle skruene ute, tok dette for å memorere hvilke som går hvor. Viste seg etterpå at alle untatt en var like lange Og dette er det definitivt værste jeg har vært med på! Den jævelstanga der var dekka med asfaltstøv og det som værre er. Brukte 1,5t og en halv boks WD40 for å få den av. Og så var det bare å splitte da. Det ene lageret fulgte ut med veiva, det andre sitter i blokka. Hvordan får jeg dette ut? Etter at jeg har fått av clutchen skal jeg ta og høyttrykksspyle den og rense den skikkelig før det skal på med lakk. Men, jeg tror jeg feiger ut når det gjelder det å sette inn veiv sjæl. Noen som veit om noen i trondheim som tar på seg en sånn jobb for en billig penge? Gidder ikke betale 750kr timen til en eller annen verkstedsslask som bruker 2 timer på det. Endret 30. januar 2008 av storken Lenke til kommentar
storken Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Porta blokka 29.01.08 Mens jeg venter på sommeringene bestemte jeg meg for å porte blokka. Jeg brukte dremel med slipeskive (som jeg fikk av Flacid, takk!) til å porte. Har ikke porta så mye, men blokka følger skyllekanalene nå. Før svinghjulsside. Etter svinghjulsside. Variatorside før. Variatorside etter. Vanskelig å ta bilder, men dere skjønner sånn ca hvordan det ble. Bør jeg porte på noen andre enn disse stedene? Veivinnsetting 02.02.08 Starta med å pusse ned begge blokkene for lakkering, samt å fikse på portinga mi. Tenkte egentlig å høyglanspolere blokka, men den er laga av herda aluminium så det var som å pusse stål. Etter pussinga var det en tur i badekaret etterfulgt av tørking. Med hårføner og ei industrivifte varma jeg opp blokkhalvdelen, 5200w med varme gjorde blokka så varm at jeg ikke greide ta i den Tok på litt WD40 og slapp lageret rett ned, ikke behov for hammer eller dor. Temperaturforskjell på over 100 grader gjorde vel sitt for at det gikk så greit. Så var det den lille blokkhalvdelen. Klargjorde gummiklubbe, pakningsmasse og smurte skruene inn i litt varmebestandig lagerfett. Varma opp motoren på en litt uortodoks metode denne gangen, la den i en pappeske og hadde en hårføner til å blåse inn varmluft, lot det stå i 10 min og da var motoren skikkelig gjennomvarm. Så var det bare å mekke sammen hele greia. Mangla sånn pin, skal jeg ta den fra originalveiva? Veiva glei lett rundt Takk til: Speedoptions.no for større veiv, større sylinder, styre, styrehever og Hebovest Flacid for mye hjelp! Riverbank mc for verktøyutlån og sted å mekke Kom med innspill! Endret 2. februar 2008 av storken Lenke til kommentar
storken Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Ny update! Kanskje denne skal flyttes til MC delen? Kjempemye respons her... Veivinnsetting 02.02.08 Starta med å pusse ned begge blokkene for lakkering, samt å fikse på portinga mi. Tenkte egentlig å høyglanspolere blokka, men den er laga av herda aluminium så det var som å pusse stål. Etter pussinga var det en tur i badekaret etterfulgt av tørking. Med hårføner og ei industrivifte varma jeg opp blokkhalvdelen, 5200w med varme gjorde blokka så varm at jeg ikke greide ta i den Tok på litt WD40 og slapp lageret rett ned, ikke behov for hammer eller dor. Temperaturforskjell på over 100 grader gjorde vel sitt for at det gikk så greit. Så var det den lille blokkhalvdelen. Klargjorde gummiklubbe, pakningsmasse og smurte skruene inn i litt varmebestandig lagerfett. Varma opp motoren på en litt uortodoks metode denne gangen, la den i en pappeske og hadde en hårføner til å blåse inn varmluft, lot det stå i 10 min og da var motoren skikkelig gjennomvarm. Så var det bare å mekke sammen hele greia. Mangla sånn pin, skal jeg ta den fra originalveiva? Veiva glei lett rundt Lenke til kommentar
Raines Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Nice prosjekt. du har peiling på scooter. har du rekna på hva toppfarten kommer til å bli? Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Nice prosjekt. du har peiling på scooter. har du rekna på hva toppfarten kommer til å bli? Regner med en 100 kmt ekte fart, men rå akselerasjon er hovedfokus. Innenfor stunting er det jo om å ha god respons og akselerasjon. Slenger med en liten film fra en kjent svensk stunter, Lenke til kommentar
Raines Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Nice prosjekt. du har peiling på scooter. har du rekna på hva toppfarten kommer til å bli? Regner med en 100 kmt ekte fart, men rå akselerasjon er hovedfokus. Innenfor stunting er det jo om å ha god respons og akselerasjon. Slenger med en liten film fra en kjent svensk stunter, så her er det satsning på stunt og aks. hvor langt er det igjen til første prøvetur kan utføres? Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Nice prosjekt. du har peiling på scooter. har du rekna på hva toppfarten kommer til å bli? Regner med en 100 kmt ekte fart, men rå akselerasjon er hovedfokus. Innenfor stunting er det jo om å ha god respons og akselerasjon. Slenger med en liten film fra en kjent svensk stunter, så her er det satsning på stunt og aks. hvor langt er det igjen til første prøvetur kan utføres? Tipper 1-2 mnd Motoren er egentlig bare å smekke sammen, tenning - vario - clutch - omdreving går lett å sette inn. Felgene skal paint strippes og sendes til pulverlakkering. I motsetning til hva mange tror er det billig (200 pr felg) og kvaliteten er jo top notch. Pulverlakk er jo knallhardt og da. Tåler jo at du treffer kanter uten at den skrapes. Tenker og å pulverlakke motoren svart, men vet ikke om motoren er ren nok til det. Skal ringe imorra å høre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå