Gå til innhold

Er utdannelse mye viktigere enn arbeidserfaring?

Anbefalte innlegg

Computerworld.no skriver:

http://www.computerworld.no/index.cfm?fuse...7BA58B3F087026D

Jeg er ingen seniorkonsulent i bransjen, men jeg er ganske sikker på at jeg har lært mer om programmering i jobben, enn jeg gjorde på skolen. Og skulle jeg lest meg til i et år hva jeg vil lære som profesjonell i ti, tror jeg jeg ville gått enhver jusstudent en høy gang hva antall timer på lesesalen angår.

Hva syntes dere?

Smeg out...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste bare de første linjene, og gadd ikke mer... (artikelen).

Lite troverdig...

Jeg tar selv høyere utdanning, og det er jo gått å høre at etter 5 års utdanning så har jeg skaffet meg 50 års med erfaring...! :woot:

Men seriøst, det man lærer av programmering selv på universitetsnivå er "light"... mye basis... det kommer jo seff. av når man begynner på uni/høyskole så trenger man ikke noe bakgrunnskunnskap i programmering, dermed må de beygnne fra scratch igjen.

Hadde det vært sånn at man må kunne så så mye for å begynne, så hadde nivået vært bedre...

Etter et semester med IT-grunnkurs, og ca 1 halv semester med JAva programmering kan jeg endelig lage et "bittelite" spill... (noe jeg kunne fra før av med Basic selvlært).

Tror man kan lære programmering mye bedre selv enn å ta de vekttallene, men jaja, man må jo bevise at man kan det også...

Lenke til kommentar
Men seriøst, det man lærer av programmering selv på universitetsnivå er "light"... mye basis... det kommer jo seff. av når man begynner på uni/høyskole så trenger man ikke noe bakgrunnskunnskap i programmering, dermed må de beygnne fra scratch igjen.

Det er snakk om to forskjellige ting slik jeg ser det, det er ikke universitetets jobb å lære deg å bli god i et språk, de skal legge fundamentet i form av hvordan man må tenke, numerikk osv. Man trenger såklart begge deler, men sånn jeg ser det stenger du en del mulige veier ved å ikke ha "bra nok" utdannelse.

AtW

Lenke til kommentar

Som folk er inne på over her så legg du eit ganske bredt grunnlag ved å ta utdanning.

Dersom du skulle gå rett i jobb så er mange av arbeidsoppgavene spesifikke, og du lærer ein del om akkurat den tingen, men kanskje ikkje så mykje om dei store trekka / prinsippa som ligg bak.

Start bredt, deretter kan du spisse (i god pyramide-tradisjon).

Lenke til kommentar

Hva som er best av erfaring og utdanning, dette spørs jo hva som skjer, skal du bli ansatt så er det best og ha utdanning.

Men når man har jobb er erfaring best i forhold til om du skal bli sparket eller ikke. Men det er jo en grense her, man kan ikke ha 1 år på IT-akademiet og stille på lik linje med en som har 25 år med arbeidserfaring som IT-sjef i IBM men ingen erfaring :wink: (litt usansynlig da men men)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med utdanning, men dagens problem er at det blir lagt alt for mye vekt på teori, i stedet for praksis i denne utdanningen. Helt idiotisk etter min mening! Nå er det riktignok mange typer utdannelser hvor forskjellen i mellom teori og praksis er svært liten, så ha det i minne. Men jeg tenker spesielt på det vi vanligvis forbinder med litt "praktiske" yrker.

Denne fokuseringen på teori gjennspeiler seg også i hva arbeidsgiveren må akseptere.

Hvorfor det har blitt slik vet jeg ikke, men jeg tipper det er fordi det er veldig lettvint for skolevesenet og karaktersette teori kunnskaper hos en elev i forhold til praktiske kunnskaper. Skjekk hvor mange rette svar det er på prøvene - voila :roll: Om denne personen likevel mangler alle andre former for andre viktige egenskaper i arbeidslivet, er det arbeidsgiverene som må finne ut...

Lenke til kommentar
Det er ikke noe galt med utdanning, men dagens problem er at det blir lagt alt for mye vekt på teori, i stedet for praksis i denne utdanningen.

Eg veit ikkje nok om reform 94 og konsekvensane av denne, og det kan godt vere du har rett, men på den andre sida så kan eg tenke meg eit scenario der eg har leigd inn handverkar og spør vedkommande om kvifor eit eller anna blir gjort slik i staden for slik. Da er eg interessert i eit svar av typen "For å unngå skjev belastning på bla. bla." og ikkje eit svar av typen "Nei det veit oss ikkje, men det ha oss gjort i æille år".

Frå synspunktet til meg som kunde har dette med tillit å gjere. Tillit til at fagfolk veit kvifor dei gjer ting, og som ein konsekvens kan tilpasse løysinga til spesifikke krav, ikkje berre gjere det på ein bestemt måte som dei lærte på den første praksistimen sin.

Lenke til kommentar
Eg veit ikkje nok om reform 94 og konsekvensane av denne, og det kan godt vere du har rett, men på den andre sida så kan eg tenke meg eit scenario der eg har leigd inn handverkar og spør vedkommande om kvifor eit eller anna blir gjort slik i staden for slik. Da er eg interessert i eit svar av typen "For å unngå skjev belastning på bla. bla." og ikkje eit svar av typen "Nei det veit oss ikkje, men det ha oss gjort i æille år".

Joda, skjønner hva du mener. Men tillit for ikke jeg til en håndverker for hva han sier, men for arbeidet han utfører. Det er altid det som teller! Jeg driter i om fyren som kommer både er stum og blind. Pointet er at han utfører jobben sin, verken mer eller mindre. Lurer jeg på noe, så spør jeg. Men for jeg ikke et tilfredstillende svar, tar jeg bare en telefon til noen andre bare for og avklare. Evt så kjøper jeg en lærebok og leser i den selv.

Et annet eksempel. En Lege må ofte slå opp en bok de har med oversikt over alle medisiner, for og velge den rette medisinen. Jeg foretrekker heller at de slår opp i denne boka, i stedet for han skal prøve å huske hva han lærte for 6 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...