Gå til innhold

Den nye PCen vil ikke starte opp: "Testing base memory" [LØST]

Rusma

Anbefalte innlegg

...eller dvs. jeg kan skru den på, slik at CPU-viften, og alle de andre viftene i kabinettet går. men den kommer ikke lengre i oppstarten enn at indikatorlysene på "D-Bracket"-en jeg monterte bakpå (den fulgte med HKet) viser:

rød grønn

rød grønn

,hvilket betyr følgende ifølge bruksanvisningen til hovedkortet:

Testing Base and Extended Memory

Testing base memory from 240K to 640K and extended

memory above 1MB using various patterns

slik kan den stå å dure helt til jeg blir lei av lyden og lysene ikke har flyttet seg et døyt(!).

I maskinen har jeg dette hovedkortet (MSI 975X Platinum PowerUp Ed.) og disse ram-brikkene (KINGSTON 2048MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) NS (KVR667D2N5K2/2G)). de burde jo passe sammen.

Fortalte nettbutikken hvor jeg kjøpte brikkene (Amentio.no) om problemet, og de hadde ingen forslag tilhva jeg kunne gjøre. sendte tilbake de gamle. fikk en ny pakke. satte inn de nye brikkene idag. samme gamle problemet: maskinen står å durer på den samme indikatorlyskombinasjonen.

når jeg satte sammen delene hadde jeg hele tiden på meg antistatisk lenke. en slekning tipset meg om at jeg kunne prøve ulike kombinasjoner med brikkene. det fungerte ikke.

fant en fransk forumside hvor jeg tror noen har hatt samme problem som meg. kan ikke fransk. skjønte bare at de hadde hatt samme lyskombinasjon.

hmm...

Endret av illshit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i manualen. Enten en jumper du flytter på eller en knapp. Tror MSI gjerne har en rød liten knapp. Kobl vekk strøm først!

Går fra strømforsyning til hovedkort. Det er 2 stk seperate kabler som går til hovedkortet fra PSU. En stor 24-Pin og en mindre 4/8-Pin. Også kalt P4 osv se manual!

Lenke til kommentar

Post komplett liste over komponenter. Famler egentlig ganske i blinde her!

Mulig du f.eks har en prosessor som ikke er støttet. Kanskje en 1333 fsb prosessor? Den vil i så fall neppe fungere uten i alle fall en bios oppdatering. MSI 975x kortene er ganske gamle, brikkesettet kom før C2D.

Fikk ikke mye fornuftig ut av den feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Komponenter i PCen:

Akkuratt nå har jeg bare det aller nødvendigste koblet i (PSU, HK med CPU og RAM). Kansje jeg burde ha kjøpt et nytt grafikkkort.

Lenke til kommentar

Prosessoren er ikke støttet før i bios versjon 7.6.

Ville kanskje prøvd med et skjermkort du vet fungerer (PCI-E). Regner med dette er et PCi skjermkort.

Har aldri hatt PCi skjermkort og vet ikke hvordan det vil fungere på det hovedkortet særlig siden skjermkortet er så gammelt.

Slots

• Two PCI Express x16 slot. (supports PCI Express Bus specification v1.0a compliant)

- Supports into 2 x8 slot.

- Supports ATI® Crossfire™ technology.

• Two PCI Express x1 slots. (support PCI Express Bus specification v1.0a compliant)

• Two 32-bit v2.3 master PCI bus slots.

- One orange slot which supports 2 masters for MSI special PCI function card (ex. wireless LAN and bluebooth combo card).

- Support 3.3v/5v PCI bus interface.

Har du prøvd med kun en minnebrikke?

Resette bios kan hjelpe uansett hvor nytt kortet er. Men det er ikke noe magisk, vil bare sette bios tilbake til orginal innstillinger.

Lenke til kommentar

hvordan kan jeg være sikker på at jeg har biosversjon 7.6? egentlig fikk jeg anbefalt en annen prosessor her på forumet før jeg kjøpte den jeg nå har. gjorde jeg et feilkjøp?

jeg begynner å bli litt usikker på hvilke komponenter det egentlig er noe galt med i denne PCen, siden jeg fikk ny ram.

bude jeg kjøpe et nytt grafikkkort til å ha i denne dataen? jeg skal jo høyst sannsynlig bare bruke det når jeg installerer OSet og sånt.

EDIT: Hvordan oppdaterer jeg bios? med en cd? har ikke floppy. det står jo på MSI Hovedkortene at det anbefals å oppdatere bios igjennom deres oppdateringsprogram (som bare funker på Windows).

Endret av illshit
Lenke til kommentar

Er dessverre nesten helt umulig å si hvilke komponenter det er noe feil med om en ikke har tilgang til alternativer.

Det er ikke noe galt med valget av prosessor, den er bare mest sannsynlig ikke støttet i den biosen som fulgte med kortet.

Jeg ville lånt et PCI-E skjermkort hos noen og prøvd med det. Samme med PSU, prosessor, hovedkort osv.

Feilen ligger veldig ofte i hovedkortet, men jeg vil ikke utelukke skjermkortet pga alder osv.

Bios oppdatering blir uansett vanskelig siden du ikke får i gang maskinen.

Lenke til kommentar

jeg har bare satt inn det aller nødvendigste i masinen (dvs. Hovedkort med minne og prosessor), jeg tenkte å drive feilsøking. jeg har ikke plugget inn grafikkkortet. så det må enten være noe galt med hovedkortet, cpuen eller minnet.

egentlig kjenner jeg ingen som har deler å låne ut.

jeg har supportabonement fra DELL på en annen data. tror du de kunne lånt ut et hovedkort?

Lenke til kommentar

Tror ikke Dell er bedriften å spørre. Om du har kjøpt komponentene i en butikk i nærheten av deg er det mulig de har noe liggende. Men du har vel handlet hos komplett.

Hva skjedde uten skjermkort? Samme feilmelding som før? Ingen reaksjon? Har et MSI P35 kort og prøvde det uten skjermkort. Resultatet var boot og 4 grønne lys.

Lenke til kommentar
rød grønn

rød grønn

,hvilket betyr følgende ifølge bruksanvisningen til hovedkortet:

Testing Base and Extended Memory

Testing base memory from 240K to 640K and extended

memory above 1MB using various patterns

fant en fransk forumside hvor jeg tror noen har hatt samme problem som meg. kan ikke fransk. skjønte bare at de hadde hatt samme lyskombinasjon.

hmm...

Kan litt fransk. Men jeg vet ingen ting om MSI hovedkortet. Er det fire lys? Ellerskifter de. Etter det jeg kan skjønne på den franske siden du hadde link til, så er det forskjell om det er rød-grønn-rød-grønn eller grønn-rød-grønn-rød. Det ene har med RAM og det andre er VGA. Prøv med et skjermkort som du vet virker , hvis du har mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte hovedkortet på psdata.no. skal jeg ringe dem å be om et nytt på grunnlag av at en dude fortalte meg at det er noe galt med hovekortet? hmm...

jeg kan jo gå til elkjøp eller siba og spørre om de har noen hovedkort liggende til overs.

Jeg tror jeg ringer til ps imorgen og spøø om de kan sende meg et nytt hovedkort. men det gjør de sikkert ikke, ettersom denne komponenten er ganske dyr.

reaksjonen uten skjermkort var samme reaksjon som før. da jeg reseta bioset tok lysene en liten pause, så forsatte de igjen, tok de ulike kombinasjonsvendingene og stoppet på 0101 som før.

Lenke til kommentar

Du får nesten bestemme selv hva du ønsker å gjøre. Det er ikke enkelt når en ikke har tilgjengelig komponenter.

Du har da 14 dagers angrefrist på kjøp. Kanskje bare benytte deg av den og kjøpe et annet hovedkort.

Jeg ville da tatt kontakt med PS og hørt hva de mente. Forklar situasjonen og evt lenk til denne tråden. Har i alle fall ikke hatt noe problem med servicen der! Kanskje de kan komme med noe konstruktivt.

Et annet hovedkort med integrert grafikk kan vel kanskje fungere. f.eks et Intel G33 kort.

Lenke til kommentar

jeg ringte til PS.no. de sa at det at jeg ikke har skjermkort er at jeg får den feilmeldingen.

han nevne noe om pågående stresstest eller noe.

er det sant? svar fort (>klokken 17)! tror jeg kjøper skjermkort right way idag hvis mulig.

EDIT: Hvilket kort funker til linux/bsd om jeg skal kjøpe nvidia eller ati?

Endret av illshit
Lenke til kommentar

I kommentaren til hovedkortet på prisguiden jeg valgte står det at brukeren hadde kompitabilitetsproblemer med en Core2 Duo E6300:

Hovedkortet hadde også litt problemer i starten med å detektere prosessoren riktig (Core2 Duo E6300), men dette løste seg ved en BIOS-oppdatering.

hvordan har han klart å oppdatere bios når ike cpuen kunne detekteres?

Endret av illshit
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det gikk bra tilsutt. Alt funket når jeg satte inn det billigste grafikkortet på ps.no. Jeg angrer litt nå etterpå på at jeg ikke kjøpte et hovedkort med innebygd grafikkort. Jeg brukte det jo bare når jeg installerte oset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...