Gå til innhold

Hva får man om man velger 40D fremfor 450D,er det verdt prisen?

Anbefalte innlegg

Snakenor, her er du inne på nettop deler av det jeg spør om nemmelig er det verdt prisen ???

Jeg tenker ikke på proffen eller amatøren på "proff nivå" men den vanlige mann som skal begynne med fotografering. 7660 kr er tross alt over 100% økning og nok til et anstendig ojektiv.

Det kommer helt ann på hva som er viktig for deg... Hadde jeg skulle kjøpt dslr som førstegangsbruker idag med samme kunnskap som idag så hadde jeg hoppet over begge og gått rett på D3. Har du ikke råd til et skikkelig objektiv til D300 og kommer heller ikke til å få det i fremtiden, så er det mindre grunn til å kjøpe dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LiveView er kun praktisk i noen spesielle situasjoner, du blir veldig fort vant til å løfte kameraet til øyet, og en skikkelig søker er uansett bedre enn å bruke skjermen.

Jeg ville gått for et pent brukt D200 med en tamron 17-50 F2.8...

Lenke til kommentar
Det må du nesten spørre deg selv om.

Du sier jo selv at Liveview er verdt 4000kr. Hvorfor ellers skulle du vurdert 450D kontra 400D eller 30D? Kan jo ikke være bildekvaliteten (som er det største ankepunktet for en profesjonell fotograf).

Nå er vel prisforskjellen på 400D og 450D kamerahus ca 1300 og for de får man jo mere enn Liveview da .

Lenke til kommentar
LiveView er kun praktisk i noen spesielle situasjoner, du blir veldig fort vant til å løfte kameraet til øyet, og en skikkelig søker er uansett bedre enn å bruke skjermen.

Jeg ville gått for et pent brukt D200 med en tamron 17-50 F2.8...

Joda er klar over dette,men siden funksjonen nåå er tilgjengelig så ønsker jeg å ha den,det er en av grunnene til at mitt tidligere førstevalg (D80) har falt bort, samtidig klamrer jeg meg til håpet om at Nikon slenger ut en D80 erstatter nå i vår selv om det ser svært mørkt ut.

Lenke til kommentar
Si meg, har du egentlig brukt speilrefleks noe særlig?

Jeg hadde lett ofret LiveView i D300 til fordel for enda bedre bildekvalitet

ja ca 15-20 år :cool:

Om det var snakk om å ofre bildekvalitet for dette var saken grei,men her snakker vi om å få begge deler, et 450D har ikke dårligere bildekvalitet enn et D80 selv om det har LiveView og koster litt mindre.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
mange fanboy/girl her av visse merker men ut i fra trådstarten her så er det vel prat omm canon i denna tråden.

hilsen en som ikke vet hva som er best

At jeg snakker mye Canon er fordi jeg har erfaring med dem fra min tid med filmbasert speilrefleks,samtidig som jeg høstet en del erfaringer med Nikon, det blir derfor naturlig at disse ligger mitt hjerte nærmest uten at jeg er fanboy av noen av dem, andre merker har jeg dessverre ikke erfaring med.

Men det må ikke forhindre at andre merker dras frem,for jeg er temmelig overbevist at forskjellene neppe er så store fra merke til merke.

Lenke til kommentar
Good for you!

Du får handle deg no Canon da vettu, siden D80 ikke er bra nok for deg, og du ikke er villig til å handle D200 siden den heller ikke har LiveView...

Per i dag så er det nok Canon som seiler opp som førstevalg,men at det blir det er ikke sikkert, for om Nikon skulle komme med noe nytt så blir det vurdert og jeg skal også se om jeg får mulighet til å få prøvd andre merker som feks K20D

Lenke til kommentar
mange fanboy/girl her av visse merker men ut i fra trådstarten her så er det vel prat omm canon i denna tråden.

hilsen en som ikke vet hva som er best

At jeg snakker mye Canon er fordi jeg har erfaring med dem fra min tid med filmbasert speilrefleks,samtidig som jeg høstet en del erfaringer med Nikon, det blir derfor naturlig at disse ligger mitt hjerte nærmest uten at jeg er fanboy av noen av dem, andre merker har jeg dessverre ikke erfaring med.

Men det må ikke forhindre at andre merker dras frem,for jeg er temmelig overbevist at forskjellene neppe er så store fra merke til merke.

det var ikke meningen med noe negatift om deg du er jo trådstart her

Lenke til kommentar
Hva slags fotografering ser du for deg at du kommer til å drive med der du faktisk har bruk for liveview?

Det kan være ganske nyttig i makrofotografering, spesielt siden man med 450d/40d kan zoome i liveview og overføre bildet til pc-skjermen.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
D300: 1/250 sek blits sync D80: Ikke blits sync: 1/200 sek

Korriger meg om jeg har glemt noe.

Det blir forsåvidt feil å skrive ikke blits sync: 1/200 sek. Jeg vet at du vet hva det betyr, men D300 kan altså synce med blitser på 1/250sek mens D80 ikke syncer på mindre enn 1/200sek.

Lenke til kommentar
D300: 1/250 sek blits sync D80: Ikke blits sync: 1/200 sek

Korriger meg om jeg har glemt noe.

Det blir forsåvidt feil å skrive ikke blits sync: 1/200 sek. Jeg vet at du vet hva det betyr, men D300 kan altså synce med blitser på 1/250sek mens D80 ikke syncer på mindre enn 1/200sek.

Rettet opp :-)

Når det gjelder linser har jeg snust litt på noen bla disse.

Canon EF 17-40mm f/4 USM L

https://prisguiden.no/product.php?product_id=2815

Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS

https://prisguiden.no/product.php?product_id=50468

Tror de kan være brukbare .

Brukbare? Disse to er knallgode, har selv hatt begge to.

Eneste minus er f/4 for byggekvalitet og skarpheten er det ingenting å si på..

Lenke til kommentar
Brukbare? Disse to er knallgode, har selv hatt begge to.

Eneste minus er f/4 for byggekvalitet og skarpheten er det ingenting å si på..

Jepp, 70-200 f/4L IS er kanskje *dét* skarpeste zoomobjektivet til Canon noensinne, er ikke den god nok på skarphet, holder ingenting.

Lysstyrke f/4 er selvfølgelig et aber (særlig for 17-40), og jeg personlig ville kanskje vurdert 17-55 f/2.8IS som normalzoom i stedet. Blender f/4 kan jeg leve med på tele, særlig når IS er på plass.

Lenke til kommentar
Når det gjelder linser har jeg snust litt på noen bla disse.

Canon EF 17-40mm f/4 USM L

https://prisguiden.no/product.php?product_id=2815

Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS

https://prisguiden.no/product.php?product_id=50468

Tror de kan være brukbare .

Har 70-200 uten IS, og det er fine og skarpe greier.

17-40'n ville jeg heller byttet med EF-S 17-55 f2.8 IS USM.

Minst like skarp, bedre lysstyrke, større brennviddeomfang og bildestabilistabilisator.

Du får den som kit med 40D til drøye 16 000.

Om du ikke vil bruke så mye penger med en gang kan du kjøpe Tamron 17-50 f2.8, like skarp, men ikke samme byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...