tOmma- Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Der jeg vokste opp, var kjerring ikke noe negativt å si. Og når jeg en sjelden gang er hos familien min på vestlandet, er det ordet en ivrig gjenganger. Konklusjon: positivt, så lenge man ikke bruker det i negative sammenhenger som "jævla kjærring" etc. Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Før i tiden var vel kjerring mer et ord som "kjære". I våre dager har det mer eller mindre utviklet seg til å bli et skjellsord. Det første jeg tenker er at det kan ha blitt litt som med ordet "neger". Om jeg omtaler noen som neger, mener jeg absolutt ingenting negativt med det (man er jo svart på samme måte som man er hvit, og dame på samme måte som mann), men jeg bruker heller andre ord fordi jeg vet at mange assossierer neger med noe negativt. Omtrent noe likt kan man vel si om kjerring. Selv om det opprinnelig ikke var noe negativt i ordet, har det blitt det nå. Jeg har faktisk aldri hørt kjerring bli sagt i en positiv sammenheng. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Kjerring betyr kjære. Bare glem alt annet svada. Her i trøndelag betyr kjerring (Kjære kone) Itj på Verdal'n.. Her betyr det enkelt og greit "hun jeg er gift med", ikke noe "kjære" eller sånt.. Det er dog et helt nøytralt ord, helt til man slenger det fra seg med negativt tonefall eller sammen med andre nedsettende ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå