Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjerring - Negativt eller Positivt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

I dagens samfunn har vi mange kallenavn på folk, noen poitive og noen negative. Det er blant annet mange gutter som kaller alle jenter for Kjerringer. Men hvorfor er det sånn? For min del høres kjerring ut som et negativt ord, ikke noe som smigrer en jente eller gjør henne glad. Hvorfor er det så mange gutter som kaller jenter for Kjerringer, og hvordan reagerer jenter på det? Ville man kalt kjæresten sin for "kjerringa si" ?

Hadde vert koselig om noen "kjerringer" svarte her også.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dialekt.

Er man trønder kan man si

Kjærringa sitt nå heim å syr, sa kallen ....

Men snakker man bokmål blir det nedlatene, selv bruker jeg det bare om damer over 60 år som er djevilske om det er et ord.

Endret av War
Lenke til kommentar
Dialekt.

Er man trønder kan man si

Kjærringa sitt nå heim å syr, sa kallen ....

Men snakker man bokmål blir det nedlatene, selv bruker jeg det bare om damer over 60 år som er djevilske om det er et ord.

Jeg er enig med deg, men ja, jeg tenker på bokmål :)

Lenke til kommentar
Kjerring betyr kjære ( på trøndersk) Sier du kjerring til en dame fra østfold/ vestfold er det et banneord.

:roll:

Feil, feil feil!

Det har aldri betydd hverken kjære eller "bitch".

Opprinnelig, også for foreldregenerasjonen, betyr kjerring enkelt og greit "kvinne som har fått 3 guttebarn etter hverandre", og var således en hedersbetegnelse. Nå om dagen defineres det slik:

kjerring f1 el. m1 (norr kerling, av karl 'kar')

1 gift kvinne, kone ha k- og unger å forsørge / k-a på garden / eldre kvinne det kom to k-er nedover veien / komme som julekvelden på k-a komme brått på / være (som) k-a mot strømmen egensindig, gjenstridig

2 neds: feig, stakkarslig mann

3 i uttr reise k-a komme sterkt igjen etter en dårlig prestasjon

Lenke til kommentar

For meg er kjerring et nedsettende ord, og ikke veldig postivt. Er fra Stavanger, og der er ordet kun brukt i negative sammenhenger. Satt forøvrig på fly med en mann fra nordvestlandet som var bosatt på østlandet, og han omtalte kona som "kjerringa", så det avhenger jo av hvor en kommer fra og hvordan ordet brukes der.

Lenke til kommentar
Kjerring betyr kjære ( på trøndersk) Sier du kjerring til en dame fra østfold/ vestfold er det et banneord.

:roll:

Feil, feil feil!

Det har aldri betydd hverken kjære eller "bitch".

Opprinnelig, også for foreldregenerasjonen, betyr kjerring enkelt og greit "kvinne som har fått 3 guttebarn etter hverandre", og var således en hedersbetegnelse. Nå om dagen defineres det slik:

kjerring f1 el. m1 (norr kerling, av karl 'kar')

1 gift kvinne, kone ha k- og unger å forsørge / k-a på garden / eldre kvinne det kom to k-er nedover veien / komme som julekvelden på k-a komme brått på / være (som) k-a mot strømmen egensindig, gjenstridig

2 neds: feig, stakkarslig mann

3 i uttr reise k-a komme sterkt igjen etter en dårlig prestasjon

Hva er feil din dust, jo du.

Kjerring betyr kjære. Bare glem alt annet svada. Her i trøndelag betyr kjerring (Kjære kone)

Lenke til kommentar

^^ Det har jeg også lært!

Men dessverre har kjerring blitt et negativt ladet ord sånn ca over alt. det høres kanskje ikke negativt når man sier "kjerringa sitt heim å sy" men når det blir "fen forbanna kjerringa er håpløs" da blir det noe annet.

Endret av Hanne:)
Lenke til kommentar

Kommunikasjon er moro. Det fins til syvende og sist ingen fasit. Bare:

1. Det avsenderen legger i det.

2. Tolkning - det mottakeren har grunn til å tro at avsenderen legger i det, utfra konteksten:

- situasjonen

- hvordan man oppfatter avsenderen, utfra hvem han/hun er, kroppsspråk, tonefall osv

- hvordan det er vanlig å bruke ordet (det er bare dette man kan se i en ordbok, men det kan jo variere veldig fra ett miljø til et annet).

3. Det avsenderen har grunn til å forstå at mottakeren VIL tolke det som. Mange skjønner at ord ofte har negative assosiasjoner, men prøver å vri seg unna ved å late som de ikke har skjønt det.

Det stilige er at alt dette tar vi på strak arm, øyeblikkelig. Noen som fremdeles tror på myten om at vi bare bruker 10% av hjernekapasiteten vår? :)

Dette med "kjerring" har både positivt og negativt innhold, det kan brukes på mange forskjellige måter, akkurat som "gubbe" (eller "neger"). Man kan ikke si at det ER et positivt eller negativt ord, for det blir opp til situasjonen og personene.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kjærring er ikke negativt så lenge det blir brukt på rett måte. Ville nok uansett bytta det ut med et anna ord sida det er ganske belasta med negative assosiasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker helst ordet "kjerring" når jeg snakker med venner. Om det er negativt eller positivt kommer helt an på sammenhengen det er satt inn i, men som oftest så bruker jeg ordet "kjerring" (når/hvis det blir brukt) som et synonym til "jente", ovenfor andre gutter.

Er bergenser forresten.

Endret av kaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...