o_telstad Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei igjenn. Har ett spørsmål om en trykkregulator. Holder på å bygge en jetmotor av en gammel turbo. Til bensintilførsel bruker jeg ei bensinpumpe fra bil, og en innsprøytningsdyse fra bil. Er da redd trykket blir for stor både for dysa, og brennkammret. Så da er spørsmålet mitt angående trykk regulator. Er det vikti hvor trykket kommer inn, og hvor bensina skal ut, hva skal til dysa og hva er retur til tank. Hvordan fungerer reguleringa? Leverer den laver trykk ved høyere vakum? Ved 0 vakum regulerer da ikke regulatoren noe? Håper spørsmålet var forståelig. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Trykkregulatoren skal gi en konstant trykkforskjell mellom bensingalleriet og manifolden. Om regulatoren upåvirket gir et trykk på 2,5 bar, skal den ved en halv bar undertrykk i manifolden gi et bensintrykk på 2 bar. Ja, det er avgjørende hvor ting er kobla, men matetrykket til dysa henter du ut hvor som helst mellom pumpa og regulatoren. (regulatoren regulerer med å begrense returen) En kollega av meg har en turbo-turbin drevet av propan. På det meste lada den 1,5 bar, et relativt ufarlig trykk. Jeg ville bygd med gass først, jeg mener det er noe tryggere og enklere enn å overere med varm uantent bensindamp Gå på youtube og søk etter Norwegian gas turbin og Norwegian gas turbine. Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Lettere å lage gassturbin, det er derfor jeg bygger med mensin/diesel. Hadde vert greit om du kunne tegna ei skisse for meg.. Problemet blir jo att jeg ikke har mue vakum for å redusere trykket med... Endret 31. januar 2008 av o_telstad Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvorfor vil du senke trykket? Hvordan vil du trigge dysa/dysene? Har du tenkt ut noen forhåndsregler med tanke på eksplosjonsfaren? Noen spesiell grunn til å ikke starte med gass slik at du vet at brennkammeret fungerer og er avstemt greit nok og at du ev. har riktig restriksjon på kompressoren? Regulatoren er komponent 5. Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Trur trykket som leveres fra pumpa blir for stor, vil få for stor flamme i kammeret. Pluss att det blir hart for dysa å arbeidet med så høyt trykk. Trigge dysene? Setter jo strøm på dem, så åpner dem. Med tanke på eksplosjonsfare må jeg bare vere veldig forsiktig å gjøre ting i riktig rekkefølge... passe på så jeg ikke får lekasjer og lignende. Brennkammret blir helt forskjellig med gass og flytende drivstoff, så det er det ingen vits i. Jeg må bare prøve meg fram med brennkammer og flammeholder design. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Du kobler opp MED regulator, uten vacuumtilkobling på den, ev. så kobler du vacuum inn en plass mellom kompressor og brennkammer. Trigge dysa ja... Har du tenkt å ha kun to innstillinger, full åpning eller ikkeno? Ingen begrenset mengde for oppstart eller noen mulighet til å holde igjen? Hva om det blir aaaalt for mye i oppstarten før kompressore lader nevneverdig? Da fyller du brennkammret og risikerer å lage en gedigen flammekaster om den tenner. Så ev. tenner den, men stopper fordi den magrer ut når kompressoren begynner å lade. Du trenger helt klart en form for trottle-kontroll. Den bensinen som IKKE lekker er den som er farlig. Et halvlunkent brennkammer uten hastighet på kompressoren kan gi en halvgrei smell Brennkammret behøver slettes ikke å være anderledes for brennstoff i flytende eller gassform. Vanlige turbiner startes gjerne på gass, for så å kjøres over på diesel, jetfuel F34 eller hva annet man har for hånd. Jeg har aldri hørt om at turbiner har bli kjørt på bensin forresten. Trolig fordi bensin er et noe ustabilt og farlig drivstoff i den sammenheng. Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Skal ha trottle-kontroll, med å justere trykket til brennstoffet, eventuelt harstighete til pumpa. Åssen tenkte du på opplegget med dysa da? Skal ikke kjøre den på bensin, men diesel. Blir som jeg kjører den igang på propan, for så å gå over til diesel. Og brennkammeret er forskjellig på drivstoff i gassform og flytene, så den motorene som kjører igang på propan har ikke skikkelig virkningsgran før man kjører over på flytende, grunnet freil brennkammer. tenkte jeg skulle legge ved ei lita skisse over motoren. Endret 4. februar 2008 av o_telstad Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Ser ikke så gale ut det der Å styre trykket kan bli litt vrient og forstøvningen blir heller dårlig på lavt trykk, men det kan fungere. Jeg ville fundert litt på å få laga (eller finne) en pulser med variabel dutycycle. Da kunne du pulsa dysa og gjerne justert den trinnløst mellom 0 og 100%. Startlufta trenger ikke være så fancy, en blåsespiss gjør nytta. Et tips til smøringa: Ei bensinpumpe fungerer helt greit der og er enkel å sette opp. Bare sørg for at den ikke klarer å mate for mye trykk, da lekker turboen. Kan hende du må trikse og mikse litt med restriktor på kompressoren og strupe eksosen. Turbinen kollegaen min laga funka best med en restriktor med en åpning litt større enn en 20kr mynt. Arbeidslyden ble finere med å snevre inn eksosen slik at trykket steg litt. Har du en plan for tenninga? Endret 4. februar 2008 av Leo_ Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Synes det hørtest lurere ut med pulseing på dysa ja, noen tips? For øyeblikket tenker jeg på å bruke servopumpe til smøring til turboen, men om mulig jeg endrer det etter hvert. Ble ikke noe fancy starluft, men gjør det sånn att deg kommer til å c litt bedre ut enn blåsespiss, har alle nødvendige deler liggene, så da er det lettvint. Til tenning har jeg tenkt på bruke en tenningsmodul, som gir gnist på en tennplugg. går påå 12 volt, og gir ca 50 pulser i sekundet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Tror ei servopumpe vil levere aaalt for mye olje på aaalt for høyt trykk. Tenninga høres kurant ut. Kanskje det går an å finne noe som kan gi variabel dutycycle til dysa, ut fra samme 50Hz som tenninga. Kommer ikke på noe i farta da. Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Mulig det funker bedre med bensinpumpe til olje smøringa. Jeg bruker en turbo fra en fent traktor, usikker på motorolje trykket på motoren. Men jeg synes å huske att han jeg fikk den av sa turboen måtte ha minst 4.5 bar. Gi lyd om du kommer på noe om regulering av dysa, hørest ut som en god ide! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Minst 4,5 bar?? Vel, nå vet jeg ikke så mye om hva som blir og har blitt brukt på traktorer, men jeg har inntrykk av at turboer helst trives best noe under motorens systemtrykk. Men som sagt, jeg vet ikke noe om akkurat den turboen du skal bruke. Uansett, ei servopumpe er ganske sinte greier. Du bør kanskje snakke med noen som holder på med elektronikk, gjerne tilhørende noe helt annet enn bil. Kanskje ei eller anna skole kan lage deg en pulser med variabel cycle som prosjekt. Kanskje kunne du fått laga noe med forskjellige program også, hadde vært stilig. Dæggern, laga separat styring for flere dyser, kunne laga etterbrenner og greier da Hvor stor er turboen? Er den stor nok kunne du hengt på en turbocompound-enhet og tatt ut akselkraft. Endret 6. februar 2008 av Leo_ Lenke til kommentar
o_telstad Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Synes 4.5 bar er mye jeg og ja. Hadde vert fett med pls styring på hele motoren, automatisk oppstart og greier. Men først trur jeg jeg må få den til å starte. Mulig det hadde vert mulig å få tatt ut krefter til en dynamo eller lignende, men det tar jeg senere. Endret 8. februar 2008 av o_telstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå