Gå til innhold

Kjøpt overprisa kamera i utlandet


Anbefalte innlegg

Ei tante av meg er i Grand Kanaria og har klart å kjøpe eit video kamera (Hitachi DZ-BX35E) til over 10000 kr som koster 3699 kr her i landet. Ho hadde kjøpt dei i liten butikk som heiter photo world trur eg. Ho hadde og fått med 2 batteri som varer i 3 timer og nokon minne brikker på 1GB. Ho fekk heller ikkje noko eske på dette bare ei veske.

 

Kva retter har ho ved kjøp i utlandet? Kan ho gå ned i butikken og kreve pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minner om da jeg kjøpte lommeTV på Playa Del Ingles til 1100.- i 1998 og kom hjem til samme TVen på elkjip til 1095.-

Jeg hadde i tillegg pruta godt før jeg betalte.

De lever nok godt der ende på uvitende turister som skal gjøre seg et "godt" kjøp i ferien.

Men noe angrerett....glem det.

Det var det eg trudde. Må sei eg lo da eg fekk telefonen...

Lenke til kommentar
Ei tante av meg er i Grand Kanaria og har klart å kjøpe eit video kamera (Hitachi DZ-BX35E) til over 10000 kr som koster 3699 kr her i landet. Ho hadde kjøpt dei i liten butikk som heiter photo world trur eg. Ho hadde og fått med 2 batteri som varer i 3 timer og nokon minne brikker på 1GB. Ho fekk heller ikkje noko eske på dette bare ei veske.

 

Kva retter har ho ved kjøp i utlandet? Kan ho gå ned i butikken og kreve pengene tilbake?

 

De pengene ser hun nok aldri igjen dessverre..

Lenke til kommentar
Ei tante av meg er i Grand Kanaria og har klart å kjøpe eit video kamera (Hitachi DZ-BX35E) til over 10000 kr som koster 3699 kr her i landet. Ho hadde kjøpt dei i liten butikk som heiter photo world trur eg. Ho hadde og fått med 2 batteri som varer i 3 timer og nokon minne brikker på 1GB. Ho fekk heller ikkje noko eske på dette bare ei veske.

 

Kva retter har ho ved kjøp i utlandet? Kan ho gå ned i butikken og kreve pengene tilbake?

 

De pengene ser hun nok aldri igjen dessverre..

Ho hadde faktisk brukt 18000,- og ho hadde fått enda meir dill av selgeren da ho var nede og klaga i går... Men no er politiet kobla inn. Får håpe at dei klarer å finne ut noko.

 

Sikkert surt å bli svindla så mykje :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvor er svindelen i å selge et billig produkt drittdyrt?

Kommer nok ingen vei med dette.

Var jo ingen som tvang henne til å kjøpe.

Det er tross alt kundens eget ansvar å sjekke priser selv og ikke selgeren som skal fortelle at de selger kameraet andre steder for 1/5 av prisen.

 

EDIT: Om dette er svindel er i hvertfall dette det.

http://www.woman24.no/kropp_og_helse/artic...amp;forum=start[/url] ']Det er dyrt å drikke flaskevann. Det kan koste mer enn 700 ganger mer enn tappe seg et glass alminnelig vann fra springen, skriver København-avisen Politiken.
Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Tror det eneste hun kan håpe på er at politiet der nede legger press på selger, da politiet der nede slår ganske hardt ned på svindel. Dette siden slik svindel vil stille feriestedet i et dårlig lys.

 

Men så igjen spørs det om politiet er villig til å gjøre dette siden hun faktisk har fått et produkt og ikke direkte blitt svindlet.

 

Dette tilfellet viser vel egentlig hvor naive nordmenn i utlandet kan være. Slike turistplasser florerer over med personer som lever av å utnytte lettlurte turister.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Elektronikk er jo generelt ikke billig i land der øknonmien er ræva..

 

folk kan ha relativt nye biler, nye klær, spise når de er sultne og alt det der, men de sitter alle med en 20" tv med VHS spiller, kanskje DVD, men ikke flatskjermer..

Mobiler er de du ser som selges subsidert til 1 krone her i norge, men der så koster dem fort en månedslønn, og de mange personer har ikke telefon med fargeskjerm enda..

Lenke til kommentar
Tror det eneste hun kan håpe på er at politiet der nede legger press på selger, da politiet der nede slår ganske hardt ned på svindel. Dette siden slik svindel vil stille feriestedet i et dårlig lys.

 

Men så igjen spørs det om politiet er villig til å gjøre dette siden hun faktisk har fått et produkt og ikke direkte blitt svindlet.

 

Dette tilfellet viser vel egentlig hvor naive nordmenn i utlandet kan være. Slike turistplasser florerer over med personer som lever av å utnytte lettlurte turister.

Naivt, Trodde vi normenn hadde fått med oss at det er lite å tjene på elektronikk i utlandet da det er grise billig i norge. Spesielt med verdens eneste 5 år reklamasjons rett land. :)

 

Latterlig .

Lenke til kommentar

Jeg har lest rundt på engelske sider i dag, og så og si samtlige forbrukersteder anbefaler at man FØRST sjekker garantien sin, og hva den dekker osv.

 

Det gir meg ikke akkurat gode følelser ang engelsk forbrukerkjøpslov, og hva den dekker :).

 

Det her feks, er ikke akkurat trivelig lesning:

 

http://www.consumerdirect.gov.uk/after_you...rights/mobiles/

 

Ellers må jeg si at norges lovdata er en genial side..vrient å finne tilsvarende i utlandet.

Lenke til kommentar

Hvordan går det i det hele tatt an å kjøpe et videokamera til 10,000+ kr? De eneste videokameraene man finner til den prisen nå til dags er kamera for profesjonelle. Selv ikke HD-kameraene koster over 10,000kr.

 

Utrolig naivt å kjøpe et kamera en slik plass er det og. Det har jo vært på nyhetene og i diverse TV-programmer UTALLIGE ganger at man ikke får garanti og heller ikke særlig billigere priser slike plasser. Siden hun ikke har fått med seg noen eske med kameraet kan hun se langt etter alt som heter garanti.

Lenke til kommentar
Jeg har lest rundt på engelske sider i dag, og så og si samtlige forbrukersteder anbefaler at man FØRST sjekker garantien sin, og hva den dekker osv.

 

Det gir meg ikke akkurat gode følelser ang engelsk forbrukerkjøpslov, og hva den dekker :).

 

Det her feks, er ikke akkurat trivelig lesning:

 

http://www.consumerdirect.gov.uk/after_you...rights/mobiles/

 

Ellers må jeg si at norges lovdata er en genial side..vrient å finne tilsvarende i utlandet.

 

Uhm, jeg kan ikke se hva som var så ille der? Så vidt jeg kunne se minnet mye av det som stod der om tilstanden i Norge.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt mange som dessverre tror at absolutt alt er billigere i utlandet - og står standhaftig fast ved det. Untaket er Singapore, Japan o.l. hvor du kan få en del artig elektronikk som du enten ikke finner hjemme eller til en faktisk hyggeligere pris. Ellers er det ikke noe billigere, i alle fall ikke om du går utenfor de rikeste landa i Europa.

 

Som andre også påpeker, er dette dessverre ikke svindel så lenge hun har kjøpt og fått alt i hht. til produktbeskrivelsen. Det er bare et sabla dårlig kjøp.

 

(Personlig kjøper jeg kun elektronikk i utlandet hvis jeg veit det er vesentlig billigere enn i Norge eller hvis det er noe jeg ikke får tak i her i det hele tatt. Har gjort et godt kjøp, og det var MD-spilleren jeg kjøpte i '98 i Belgia for ca 2.600,-. Her hjemme fant jeg den på tilbud til 3.600,-....)

Lenke til kommentar

Vel; fotoutstyr, datautstyr osv kan du faktisk få billigere via utlandet enn i Norge.

 

Jeg har selv hentet inn en UMPC hvor tilsvarende kostet 14 000 i Norge, mot 5000 for meg, og en tablet som var listet til 30 000 inkl alt jeg fikk, mot jeg som betalte 8000 for samme vare i samme kvalitet.

 

Det samme gjelder fotoutstyr også, men det hele beror på at en kjenner prisene hjemme og kan sammenlikne.

 

Merkeklær er også vesentlig billigere i utlandet enn i Norge, hvor til og med Berlin er er bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...