Gå til innhold

Første hund i familien?

Anbefalte innlegg

Hei.

Familien min tenker på å skaffe oss hund. Vi har aldri hatt hund før så jeg trenger tips her. For det første må vi jo velge rase. Vi ønsker oss en koshund da, som skal brukes som selskap og at vi får noe å drive på med. VI er fire stykker i familien, Mamma, Pappa, min bror og jeg. Min bror er 10 år. Mamma og min bror er, vel ikke redd, men litt skapitsk til hunder, tror dere det går bra hvis man blir kjent med hunden og får et bånd til den? (Tror nok det går bra, spør bare for å være sikker). Vi ønsker ikke å bruke så mye tid på pelstell, eller stell generelt. Hunden må ikke ha så store krav til mosjon, det holder med et par gåturer om dagen. Jeg vil ikke ha

Jeg var inne på canis.no og tok den rasevelgeren der, og kom fram til en liste med hunderaser:

Akita
American Akita
Anatolsk gjeterhund
Appenzeller sennenhund		*
Bullmastiff
Chesapeake bay retriever
Collie korthåret
Dalmatiner
Dansk-svensk gårdshund
Golden retriever				*
Grosser schweizer sennenhund	*
Islandsk fårehund
Kooikerhund
Landseer			*
Lapsk vallhund
Leonberger			*
Newfoundlandshund		
Norsk buhund			*
Rhodesian ridgeback
Schäferhund			*
Shiba
Vit herdehund
Vorstehhund langhåret

Har satt en stjerne bak de rasene jeg synes var interessange. Jeg likte sennehundene spesielt godt! Mamma har lyst på en Schäfer og et av pappas søskenbarn driver oppdrett av Schäfer, så det passet veldig godt. Er schäfer en bra nybegynnerhund?

Hadde satt pris på om noen tok seg tid til å svare:) Takk!

Endret av Jann!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt problem med å forstå at rasevelgeren har satt opp disse rasene som raser som ikke krever noe særlig mosjon! De fleste av disse er store hunder med mye pels, røyter mye og krever en god del børsting for å fjerne døde hår! Er ikke sikker på at denne rasevelgeren er spesielt god. Gå på utstilling og titt på forskjellige raser og snakk med eierne, det er masse utstillinger framover, ta en titt på NKK`s sider under utstilling så finner du sikkert en som ligger i nærheten av der du bor. Det er viktig å bruke tid på å velge riktig rase, ikke velg bare etter utseende, men helst etter egenskapene som passer best til din familie og det dere vil bruke hunden til. En hund trenger så mye mer en bare et par rusleturer. De trenger noe å bruke hodet på, kurs, og sosiale aktiviteter med andre hunder. Det er altfor mange hunder som må omplasseres etter en stund fordi man har valgt en rase som ikke passer!

Lenke til kommentar
Leonberger trenger mye pelsstell og røyter en de, trenger nok også gode lange turer

Dette kan jeg bekrefte. Har hatt Leonberger på for.

Du må være veldig nøye med pels-stellet og flink med å gå lange turer. Anbefaler det derfor ikke som en førstehund.

Det er kjempesnille hunder. Ikke tvil om det. Barnevennlige og tålmodige også.

Men de trenger mye aktivisering og man må være veldig nøye med pelsen.

I tillegg er den kanskje litt i sterkeste laget for en 10-åring å gå på tur med alene.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Har diskutert med mine foreldre nå. Vi kom fram til at shiba var den beste rasen for oss, så vi må bare sjekke om det finnes oppdrettere av den rasen her i området,og lese mere om den før vi tar den endelige bestemmelsen.

Lenke til kommentar

Men du må ikke tro på slike canistester. Den viser bare sånn CA hvilken type hund du kan ha til ditt bruk. ;)

Shiba er en utrolig koslig hund. Bor to tre stykker her i byen, og de veldig rolige :) De er ikke WOOOHO når det kommer andre hunder - i motsetning til min som vil leke med alle. :!:

Lenke til kommentar

jeg har lest svarene de andre har gitt deg, og jeg må si meg enig i det meste av det dem sier. For det først var den testen ufattelig dårlig, hvis du satt opp de kriteriene du har nevnt i innlegget ditt. Alle hunder krever mer en et par rusleturer for å trives, og spesielt de hundene du har fått opp der krever mye mer enn dette. Ikke bare turer, men de fleste raser er brukshunder, som trenger å bruke hodet og kroppen sin =) Vil dere ikke "bruke" hunden til noe, bør dere se på "selskapshund".

Når dere skal skaffe dere hund, så må dere virkelig tenke gjennom dette. Hunden blir som et nytt familiemedlem som skal være hos dere i opp til 15 år fremover i tid, så det er viktig for hunden å dere at dere vet sånn ca hva som skjer i tiden fremover :) Livssituasjone blir forandret og et nytt individ må tas hensyn til i blandt annet ferieplanlegging, økonomi og fremtidig livssituasjon osv :)

Selv har jeg hatt hund i snart 10 år, og trives utrolig godt med det. Det beste dere kan gjøre som førstegangseiere er å anskaffe dere en hund som passer til deres behov. Viktig å underesøke hva hunden opprinnelig ble brukt til og hva den brukes til i dag. Eks så ble dalmatineren brukt som løpehunder ved siden av hestene, så den krever mye mosjon for å trives best, det er ikke mange som er klar over da de anskaffer seg rasen. de kan ofte bli rastøs, stresset og "vill" dersom de ikke får nok mosjon og blir brukt som "stuehunder".. Når det gjelder Schafer, ville jeg ikke anbefale den som en "førstegangshund". men med rett veiledning og kurs, er det nydelige rasre å ha med å gjøre om de får rett opplæring, men de krever mosjon, og kan lett bli vanskelig å håndtere om de ikke får rett opplæring. Golden Rettriver, mener jeg er en bra familiehund og den beste du fikk opp på testen. men den å (som de fleste andreraser) krever tur, og når den blir våt, lukter den virkelig hund! :p he he..

Som valp er det utrolig viktig med rett opplæring og trening. Meld dere på inn i en hundeklubb og på hundekurs (valpekurs, videregående kurs, lydighetskurs osv). det gjør både dere å hunden lykkeligere. Med lydig og trent hund,og at dere har kunnskap om hundens kroppspråk og natur, blir komunikasjonen mellom hunden og eiere bedre og den slipper f. eks. å være usikker og dere irritert om den gjør noe dere "oppfatter" er galt.

Jeg vet ikke om dette hjalp deg noe, men jeg ønsker deree lykke til med valg av hund =) Hunden er et fantastisk dyr om den blir behandlet rett=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...