Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet brukt dynamo og no skriker viftereima/dynamo, kva kan vere feil?

balder

Anbefalte innlegg

Eg har ein Peugeot 406 97 mod.Eg fekk for 1 veke siden problemer med dynamoen. Den sluttet å virke. Eg fekk tak i ein ny som hadde stått på ein kolisjonsskadd peugeot 406 samme modell og motor(gått 88.000). Fekk satt den i av ein mekanikker. Etter dette så lager dynamoen/viftereima skrikelyd.Slik som eg har høyrt på andre biler. Han mekanikker seier at denne dynamoen har kanskje stått på ei hylle og trenger å kjøyrast inn igjen. Trur dere noko på dette? Kor lenge må eg kjøyre før ulyden roer seg? Er det nokon andre som har opplevd det samme? Trenger tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har ein Peugeot 406 97 mod.Eg fekk for 1 veke siden problemer med dynamoen. Den sluttet å virke. Eg fekk tak i ein ny som hadde stått på ein kolisjonsskadd peugeot 406 samme modell og motor(gått 88.000). Fekk satt den i av ein mekanikker. Etter dette så lager dynamoen/viftereima skrikelyd.Slik som eg har høyrt på andre biler. Han mekanikker seier at denne dynamoen har kanskje stått på ei hylle og trenger å kjøyrast inn igjen. Trur dere noko på dette? Kor lenge må eg kjøyre før ulyden roer seg? Er det nokon andre som har opplevd det samme? Trenger tips!

Hei.

Hvis det er skrikelyd i viftereima betyr det at den er slakk.

Bare å stramme den så er problemet ute av verden:)

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis det er skrikelyd i viftereima betyr det at den er slakk.

Bare å stramme den så er problemet ute av verden:)

Kanskje det, men dynamoen vart byttet i går. Han hadde pusset hjulet på dynamoen og smurt. Regner med at mekanikkeren kan sakene sine. Må viftereimen kjøres inn igjen på ein annan dynamo?

Lenke til kommentar

Lad batteriet! Hvis du har byttet dynamo er jo det selvfølgelig på grunn av at den gamle ladet dårlig. Det kan, over tid, skade batteriet slik at det også må skiftes. Når batteriet har lite strøm, vil reima møte mye motstand hos dynamoen (siden den lader mye) og derfor kan mye hyling oppstå. Dette skal gi seg etterhvert når batteriet er fullt oppladet, men hvis batteriet er dårlig, vil denne hylingen vedvare (spesielt ved oppstart).

Begynn derfor med å sjekke strammingen på reima. Hvis den er i orden, så lader du batteriet. Hvis hylingen vedvarer, så er det lurt å måle batteriet/ladespenningen for å finne ut om du trenger et nytt batteri.

P.s: Hvis du har smurt noe, så kan det også hende at det er kommet litt smøremiddel på reimhjulet på dynamoen. Bare en tanke...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Lad batteriet! Hvis du har byttet dynamo er jo det selvfølgelig på grunn av at den gamle ladet dårlig. Det kan, over tid, skade batteriet slik at det også må skiftes. Når batteriet har lite strøm, vil reima møte mye motstand hos dynamoen (siden den lader mye) og derfor kan mye hyling oppstå. Dette skal gi seg etterhvert når batteriet er fullt oppladet, men hvis batteriet er dårlig, vil denne hylingen vedvare (spesielt ved oppstart).

Begynn derfor med å sjekke strammingen på reima. Hvis den er i orden, så lader du batteriet. Hvis hylingen vedvarer, så er det lurt å måle batteriet/ladespenningen for å finne ut om du trenger et nytt batteri.

P.s: Hvis du har smurt noe, så kan det også hende at det er kommet litt smøremiddel på reimhjulet på dynamoen. Bare en tanke...

Mekanikkeren tør ikkje stramme meir så det er nok ikke dette. Eg får kjøre litt og sjå utviklingen.

Lenke til kommentar
Som LiamH nevner, så kan en oppladning hjelpe.

Men hvor smurte han mekanikeren?

Skal ikke være behov for å smøre noe ved bytte av dynamo. Jobber med peugeot, og vi smører aldri noe når det blir byttet dynamo.

Veit ikkje om han smurte noko, men sjølve julet som reima skulle på var det litt rust. Han reingjorde dette. Han meinte kanskje at eg burde bytte reim også og sjå om dette virket. No er denne reima som står på ca 7 mnd gammel. Kan vere at den har forandret seg på den andre og julene på dynamoene er forskjellig slitt.

Lenke til kommentar

Skal ikke være behov for å smøre noe ved bytte av dynamo. Jobber med peugeot, og vi smører aldri noe når det blir byttet dynamo.

Du som jobber med Peugeot. Korleis strammer eg viftereima? Kva for skruer skal eg oppne og er det noko eg kan gjøre feil? Har Peugeot 406 STB 1.8 97 modell.

Lenke til kommentar

Du som jobber med Peugeot. Korleis strammer eg viftereima? Kva for skruer skal eg oppne og er det noko eg kan gjøre feil? Har Peugeot 406 STB 1.8 97 modell.

Hmm. Hva slags motor?

Lenke til kommentar

Hmm. Hva slags motor?

1.8 16 ventilert

Lenke til kommentar

Hmm. Hva slags motor?

1.8 16 ventilert

Ja med er det en EW motor, eller en TP motor... Det må du finne ut;)

Lenke til kommentar

Hmm. Hva slags motor?

1.8 16 ventilert

Ja med er det en EW motor, eller en TP motor... Det må du finne ut;)

Korleis finner eg ut dette? Her har du eit bilde. Snakket med delelageret og dei sa at alle Peugeot dynamoer var heilt like på 406 97 modell 1.8

post-5478-1201887157_thumb.jpg

Endret av balder
Lenke til kommentar

Ta å dra i reima, så ser du ned på alle hjula samtidig, da ser du hvilket som er strammehjulet( det vill bevege på seg når du drar). Husker ikke helt ossen den er, om det kun er den ene 13 mm du må dra for å få av reima- så er den automatisk stram når du får på reima og slipper opp den igjen.

Lenke til kommentar
Ta å dra i reima, så ser du ned på alle hjula samtidig, da ser du hvilket som er strammehjulet( det vill bevege på seg når du drar). Husker ikke helt ossen den er, om det kun er den ene 13 mm du må dra for å få av reima- så er den automatisk stram når du får på reima og slipper opp den igjen.

Eg har prøvd å finne ut av det, men eg kan ikkje sjå noko strammehjul. Er dette på alle biler?

Lenke til kommentar

Eg har prøvd å finne ut av det, men eg kan ikkje sjå noko strammehjul. Er dette på alle biler?

Ja må jo være en form for stramming på alle biler.

Om du ser etter så ser du det, Garantert.

Lenke til kommentar

Du må løsne senter bolten på et av løpehjula. Så må du stramme på en bolt som sitter oppunder fra undersiden hvis jeg ikke husker helt feil. Du skjønner det når du ser det. Bruk speil eller legg deg under bilen.

Prøv og stram reima først. Så ville jeg guffa på noe drit jeg har liggenede hvis det ikke hjalp. rustløser etc. se hvor lenge det går. Tilslutt ville jeg gått over reimhjulet på dynamoen og bytta reima samtidig når du først har det oppe.

Da burde det bli stille....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...