Opelduude Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hva er forskjellen? Takker for svar. Mvh Gryterett Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Slik jeg har forstått det, og bruker det skriftlig, er et med én t ubestemt form, mens ett med to t-er er bestemt. Et tilfeldig egg. Jeg åt ett egg. <- Beskriver antallet egg jeg åt, ikke det faktum at jeg åt et egg. Ugh, dette ble rotete, noen andre får komme med noe skikkelig kunnskap. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 bestemt (ett) og ubestemt (et) her er er et eksempel: du bør installere et antivirus program på maskinen din og du bør bare ha ett antivirusprogram på maskinen din Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Takker for svar Mvh Gryterett Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Artikkel og tallord. Er det ikke en sticky om akkurat dette? -"Ett" brukes for å presisere at et substantiv som er intetkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1 Endret 30. januar 2008 av Lycantrophe Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 "et" er en artikkel og "ett" er et tallord. En bil, bilen, biler, bilene. Én bil (1 bil), to biler (2 biler), tre biler (3 biler) ... Et hus, huset, hus, husene. Ett hus (1 hus), to hus (2 hus), tre hus (3 hus) ... Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Artikkel og tallord. Er det ikke en sticky om akkurat dette? -"Ett" brukes for å presisere at et substantiv som er intetkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1 Jo, det er en klissete om dette, samt mye annet nyttig. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hva er forskjellen? Takker for svar. Mvh Gryterett Det letteste er å spørre deg hva du ville brukt på engelsk. one = ett a = et Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dette går ikke på bestemt/ubestemt form. Ubestemt form er en gutt, mens bestemt form er gutten. Et og en er artikler. "En gutt kom gående" vil si at det kom en vilkårlig gutt gående, "én gutt kom gående" vil si at det kom akkurat én gutt, altså ikke to, tre eller ti gutter. Jeg knuste et egg er ikke det samme som jeg knuste ett egg. I sistnevnte spesifiserer du antallet. Det er også viktig å være bevisst på om du bruker tallordet eller om du bruker artikkelen i en tekst, da de har forskjellig innvirkning på rytmen i språket. 1 Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dette går ikke på bestemt/ubestemt form. Ubestemt form er en gutt, mens bestemt form er gutten. Et og en er artikler. "En gutt kom gående" vil si at det kom en vilkårlig gutt gående, "én gutt kom gående" vil si at det kom akkurat én gutt, altså ikke to, tre eller ti gutter. Jeg knuste et egg er ikke det samme som jeg knuste ett egg. I sistnevnte spesifiserer du antallet. Det er også viktig å være bevisst på om du bruker tallordet eller om du bruker artikkelen i en tekst, da de har forskjellig innvirkning på rytmen i språket. En gutt kom gående = A boy came walking Én gutt kom gående = One boy came walking Jeg knuste et egg = I broke an egg Jeg knuste ett egg = I broke one egg Funker som ku og fitte, dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ja, men det er feil å måtte lære seg morsmålet sitt gjennom et fremmedspråk Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det skal sitte intuitivt. Gjør det ikke det, er det like greit å lære det gjennom engelsk som å pugge grammatikkregler. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Dæven, dette var jeg dårlig på. Takk for oppklaringen folkens Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det verste (alt er relativt) jeg ser, er når noen bruker "ett" gjennom hele artikkelen/innlegget. Også der det skal være "et". Da er det en total kortslutning et...ehm...ett(?) sted. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hva er forskjellen? Takker for svar. Mvh Gryterett Det letteste er å spørre deg hva du ville brukt på engelsk. one = ett a = et Dette funker vel fint, en enklel og grei ting! Skal huske den til senere!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå