romankovich Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Hei. Jeg har et problem med en helt ny Plextor 48/24/48A IDE brenner. Det tar 5 minutter å brenne en plate, og det skjer alt for ofte at brenningen ender med feilbrenning. De gangene jeg faktisk klarer å brenne en CD og hvor Nero sier at brenningen gikk bra, klarer ikke verken DVD spilleren eller brenneren å lese platen. Det er ingen feilmeldinger i systemet noe sted. Brenneren står som master på IDE kanal 2, og under advanced settings flagget under properties for 2. IDE kanal står det at brenneren bruker Multi-Word DMA Mode 2. Er det noe som vet hva dette er for noe? Er det vanlig med brennere? Under oppstarten hvor forskjellige komponenter i PCen blir listet opp, står det N/A under UDMA innstillingen på brenneren. Dette har jeg prøvd for å løse problemet: reinstallere XP installere IDE kontrollerne på nytt prøvd forskjellige brenneprogram prøvd forskjellige CD-plater brukt ulike aspi versjoner flashet BIOS flashet brenneren med siste firmware Sysemet mitt består ellers av: Operating System : XP Professional 5.1.2600 SP1 CPU Type : AMD Athlon XP, 1533 MHz (5.75 x 267) 1800+ Motherboard Name : MSI K7T266 Pro2 (MS-6380 v2.0) Motherboard Chipset : VIA VT8366A Apollo KT266A System Memory : 1024 MB DDR TwinMos Video Adapter : ATI RADEON 8500 64MB Audio Adapter : Creative Labs SB PCI128 IDE 1: master WD120GB - slave Pioneer 106s DVD-ROM IDE 2: master Plextor 48/24/48A - slave WD100GB På forhånd takk for hjelpen! RK Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 DMA Multi-word Mode 2 = 16.6MB/sec. Ville satt begge harddiskene på en ide kabel og dvd/brenner på den andre ide kabelen. Ville satt brenner som master og dvd som slave. Bare for å teste om du vil, for å se om det blir bedre. Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 ...og her er resultatene: Byttet om slik du foreslo, men fortsatt samme resultat. Kjørte brenneren på 2 ide kanal alene som slave, og har prøvd med både 80 og 40 ide-kabel uten at det hjalp. Er det hovedkortet som er defekt? Jeg begynner å gå tom for løsninger nå.... rk Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Problemet ditt er at du må sikker fikse DMA, Du må minst ha UDMA2 som er 33KB/s nå har du bare 16.6KB/s. Control panel - System - Hardware - Device Manager - Ide Ata/Atapi controllers - Primary/secondary - Advanced Settings. Vet ikke om du kjenner til dette, derfor tok eg det med. Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Joda, jeg kjenner til det. DMA er aktivert på alle stasjonene. Etter at jeg satt brenneren som slave på 2. IDE kanal, fikk jeg den opp med udma2 og ikke multi-word varianten. Men problemet er fortsatt at jeg ikke klarer å brenne lesbare cder. Alt virker, men det virker ikke...hvis du skjønner hva jeg mener :o Alle tips mottas med takk! Føler jeg har prøvd alle logiske og ulogiske feilkilder nå. Kanskje jeg rett og slett må prøve brenneren i en annen maskin? rk Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Det skal være en liten jumper bak på brenneren (i tillegg til master/slave/cable), har noe med DMA instillinger... les bakpå brenneren. Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Takk for tipset. Joda, jeg har sett DMA jumper settingen bak på brenneren og har prøvd med og uten. Det hjalp dessverre ikke heller. rk Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Lukker du cd platen etter at du er ferdig å brenne den? Slik at du ikke kan brenne mere på platen. En ting til, det kan være at brenneren din er kresen på platene og hvor raskt du brenner dem på. Har du prøvd nero sin siste versjon 5.5.10.7b + patch? Og om du har mangen brenne programmer på samme pc kan og lage mye problemer for deg. Lenke til kommentar
Bruker_PK Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Kan være en hardware feil på brenneren din. Det er ikke garantert at alle maskinvare produkter vi kjøper er 100% i orden. Jeg tipper iallefall på maskinvarefeil, etter at jeg har lest alle svarene du har fått. Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg lukker platen når jeg er ferdig ja. Ellers kjører jeg Nero 5.5.10.7 som eneste brenneprogram på maskinen. Har også prøvd CDMate, men formatert etter det. Når det gjelder cd plater har jeg prøvd både ProStore og Smartbuy plater. Smartbuy platene er godkjent for 48x, Prostore vet jeg ikke...det står bare multispeed på dem. Skal prøve å finne den patchen hos Nero du nevner. Kanskje det løser saken? rk optimist til det siste:) Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Bruker_PK: Skulle ønske det var så lett, og jeg skal ikke si at tanken ikke har slått meg. Problemet er at dette problemet begynte med min gamle 24x Plextor. Der hadde jeg akkurat samme problemet. Jeg tenkte at dette måtte være en hardware feil i brenneren, så jeg kjøpte den nye Plextoren uten at det hjalp noe særlig. Så problemet er ikke bare knyttet til den nye brenneren...likevel hadde jeg jo et vagt håp om at ting skulle bli bedre:) Nå sitter jeg og lurer fælt på hva dette kan være. Har aldri vært ute for noe liknende! Har skummet diverse forum og hardware sider uten å ha kommet over en løsning som funker. rk <liten edit> Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Har du fremdeles blandet cdbrenneren og wd120GIB på en kabel og det samme på dvd og wd 100GIB. Så bruker du ATA66 kabel på dette. Om du har mulighet for å bruke ata33 kabel på brenneren og dvd ville eg prøvd dette, har lest mangen artikkler at du bør unngå å blande hd'er og dvd/brenner sammen. Grunnen er at en hd er mye raskere en dvd/brenner, det skulle i følge artikklene senke system ytelsen en del. Sånt ville eg gjort: Begge diskene på en ATA66 40pin ide 80leders kabel, og brenner/dvd på ATA33 40pin ide 40leders kabel. Prøv og se om det hjelper? Og så er det ikke alle brenner og dvd'er som liker/støtter ATA66. Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Nå kjører jeg de 2 diskene på IDE 1 og brenneren og DVD-rom på IDE2. For øyeblikket kjører jeg 80 leders kabel på begge kanalene. Prøvde med den IDE kabelen som fulgte med brenneren sånn for sikkerhets skyld, uten at det hjalp heller. Skal se om jeg finner noen kabler som passer spesifikasjonene du oppgit. Men det får bli imorgen. Takk for tipsene alle sammen! rk med et digert fjell av feilbrente plater ved siden av seg <edit> PS: oppdaterte Nero også, men det første ikke til at brenningen ordnet seg. </edit> Lenke til kommentar
consilium Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Har du sjekket om det er noen evt. drivere eller patcher fra VIA? Har aldri jobbet med VIA brikkesett før, så prøv det ut... Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Har også prøvd med de siste VIA driverne ja...uten at de ser ut til å gjøre så mye av seg. rk Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Har du sett etter om det er noen hjelp å få om problemet ditt hos plextor og nero sine help sider? Lenke til kommentar
romankovich Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg har sjekket hos både Plextor og Nero, samt hovedkort produsenten MSI. Oppgradert alt som er mulig... Får prøve brenneren på en annen maskin og se hva som skjer; tror det er eneste løsningen nå. Merkelig dette her... rk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå