Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med chkdsk

Anbefalte innlegg

Hei. Mulig dette er svært enkelt, men ikke for meg så da benytter jeg meg av forumets kompetanse. Tenkte jeg skulle kjøre chkdsk på maskinen min - operativsystemet er Vista home premium. Fikk da opp følgende melding:

post-145258-1201710241_thumb.jpg

Håper bildet ble tydelig nok - men uansett - nederst står det: Feil funnet: CHKDSK kan ikke fortsette i skrivebeskyttet modus.

Spørsmålet mitt er da: Er det noen måte jeg kan få kjørt en full chkdsk på uansett, det er jo tydeligvis et problem her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å sette opp at disken skal sjekkes for feil før windows er oppe å går. Regnes med at det blir det samme i vista som i xp, nemlig å høyreklikke på en disk i utforsker og velge å teste den for feil.

I XP vil man da få spørsmål om checkdisk skal kjøre en sjekk ved neste oppstart av windows.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Hei. Mulig dette er svært enkelt, men ikke for meg så da benytter jeg meg av forumets kompetanse. Tenkte jeg skulle kjøre chkdsk på maskinen min - operativsystemet er Vista home premium. Fikk da opp følgende melding:

post-145258-1201710241_thumb.jpg

Håper bildet ble tydelig nok - men uansett - nederst står det: Feil funnet: CHKDSK kan ikke fortsette i skrivebeskyttet modus.

Spørsmålet mitt er da: Er det noen måte jeg kan få kjørt en full chkdsk på uansett, det er jo tydeligvis et problem her.

Boot opp fra en xp plate og velg reparer! Kjør chkdsk /f /r derfra, eller du kan trykke F8 etter å ha starta maskinen og velge command modus og kjøre samme kommando.

Grunnen til at du ikke får kjørt den i et dos vindu i Vista er vel at systemdisken er låst/ i bruk. Håper dette hjelper. Lykke til.

Endret av OldDuke
Lenke til kommentar

Supert - da har jeg fått kjørt chkdsk.

Nå har jeg et nytt spørsmål:

Fant ut at en av filene til civilization IV complete var skadet og bestemte meg derfor for å avinstalere spillet. Nå får jeg ikke fjernet dette - feilmeldingen som kommer opp lyder som følger:

File error: The following error occured on the file 'C:\program files\2k games\firaxis games\Sid Meier's Civilization 4 complete\warlords\cvgamecoredll\boost-1.32.0\include\boost\mpl\set\aux\preprocessed\plain\set50_c.hpp

Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses.

(0x570)

Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan få avinstallert spillet - for prosessen avbrytes og spillet blir ikke fjernet.

Hvis det er av betydning bruker jeg Norton 360 som antivirus.

Endret av apaco
Lenke til kommentar
Supert - da har jeg fått kjørt chkdsk.

Nå har jeg et nytt spørsmål:

Fant ut at en av filene til civilization IV complete var skadet og bestemte meg derfor for å avinstalere spillet. Nå får jeg ikke fjernet dette - feilmeldingen som kommer opp lyder som følger:

File error: The following error occured on the file 'C:\program files\2k games\firaxis games\Sid Meier's Civilization 4 complete\warlords\cvgamecoredll\boost-1.32.0\include\boost\mpl\set\aux\preprocessed\plain\set50_c.hpp

Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses.

(0x570)

Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan få avinstallert spillet - for prosessen avbrytes og spillet blir ikke fjernet.

Hvis det er av betydning bruker jeg Norton 360 som antivirus.

Flott at du fikk kjørt chkdsk, når det gjelder Civ så er det bare å slette mappen der det er inst. og reinstallere spillet.

Lenke til kommentar

Har prøvd å slette mappen - men det går ikke. Får vite at en uventet feil hindrer operasjonen: Feil 0x80070091 Mappen er ikke tom. Har prøvd å tømme mapper fra innsiden, men det tar utrolig lang tid, og kom også til et par mapper som faktisk er tomme men som ikke kan slettes...hehe, ikke rart en stakkar blir forvirra

Lenke til kommentar

Jeg tror at enten så er disken seriøst på god vei til å ta kvelden for godt eller så er det noe annet som fører til at filene du skriver til disk blir ugyldig.

Hvis sistnevnte er tilfelle, så er det grunn til å anta feil med ram (eller strømforsyning/cpu). Dette kan testes ut med Memtest86+. Hvis det likevel ser ut til å funke etter noen timer med memtest, så er det nok ikke ram eller cpu som har feilen.

Da kjører du opp windows og så stresser du maskinen din litt med 3Dmark. Ble maskinen din friskmeldt av Memtest mens du får feil med 3Dmark, så kan det skyldes for dårlig kjøling av hardware eller at strømforsyninga di begynner å bli dårlig, noe som kan gi utslag på logikken i hardwaren (les korupte filer og andre tilfeldige problemer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...