Gå til innhold

SATA til achi mode

Cryflopp

Anbefalte innlegg

hei , har nettopp satt sammen ny pc. og det første som kom opp når jeg starta maskinen var 2 alternativer ene står det set sata to achi mode ...

og alternativ 2 var no, dont ask this question again. sånn ca slik står det.

jeg har nå installert windows og alt ser ut til å være normalt men det kommer jo opp hver gang jeg starter pcen så har jeg 10 sek eller noe sånt til å svare på ellers starter den bare windows på normal måte.

det jeg lurer på er altså er det lurt å sette sata to achi mode? ( jeg vet ikke hva achi mode er )

eller skal jeg bare ha det slik som det er nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahci er en nyere måte for harddisk å kommunisere med hovedkortets brikkesett på (?). ahci er (teoretisk) bedre enn ide-mode, og gjør det mulig å aktivere native command que (ncq) som øker ytelsen på PC-en.

et lite minus er at du må installere windows med ahci aktivert for å bruke det, prøver du å aktivere det etter at windows er installert, kommer du ikke lenger enn en bsod (bluescreen)

skal være visse omveier å ta for å aktivere det uten å formatere disken, men har ikke prøvd sånt selv. da må du inn i registeret til windows, og da lønner det seg å vite hva man driver med.

Lenke til kommentar

fant en link på wikipedia.org om achi-mode, http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host...oller_Interface

og jeg siterer:

Enabling AHCI in a system BIOS will cause a 0x7B Blue Screen of Death STOP error (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) on installations of Windows XP where AHCI/RAID drivers for that system's chipset are not installed. Switching to AHCI mode requires installing new drivers before changing the BIOS settings.

betyr dette at jeg må installere noen Drivere FØR jeg formaterer og legger inn windows på ny? vil ikke de forsvinne når jeg formaterer da?

edit ; jeg kjører Windows XP Professional x64 Edition

Endret av Cryflopp
Lenke til kommentar
og jeg siterer:
Enabling AHCI in a system BIOS will cause a 0x7B Blue Screen of Death STOP error (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) on installations of Windows XP where AHCI/RAID drivers for that system's chipset are not installed. Switching to AHCI mode requires installing new drivers before changing the BIOS settings.

betyr dette at jeg må installere noen Drivere FØR jeg formaterer og legger inn windows på ny?

Nei, det betyr at du kanskje ikke trenger å formattere i det hele tatt. Det er kanskje nok å installere AHCI-driverne i Windows, restarte maskinen, gå inn i BIOS og enable AHCI, og så restarte.

Virker ikke det, da kan du formattere ...

Men da trenger du kanskje AHCI-drivere på diskett til bruk under installasjonen av Windows.

Lenke til kommentar

takker for alle svar, høres logisk ut det :) prøver nå å installere driverene ( 64bit ) deretter restart så enable achi i bios ( før oppstart av windows )... så får vi se om det funket.

VISST jeg får blåskjerm starter jeg formateringen av windows på ny med driverene klar på en diskett under installasjonen av windows.

Endret av Cryflopp
Lenke til kommentar

gjor det ikke alikevell, trykket nei og dermed maser den ikke lenger om det. Men jeg kan jo gå inn i biosen og skifte på det når jeg vil, men begynte å legge inn programmer og slikt sånn at det blir nok ikke noe achi mode på meg :dontgetit:

får ta det engang jeg skal formatere på ny uansett, klarte ikke la den nye maskinen stå en kveld til uten å få testa noen spill på den :p

vet ikke hvor stor ytelses-forskjell det er på å sette seg over til achi mode jeg da men.. får håpe jeg ikke gjord en tabbe.

men når jeg skulle inn på cden for å sjekke hvilken driver som skulle installeres, så var vell det nærmeste jeg kom raid driveren stemmer det?

var hvertfall ikke noe nevnt med achi inne på cden :p ( men brukte xpress-install slik at den installerte drivere av seg selv)

men tenker på til en annen gang, om jeg må legge EN driver på diskett, hvilken måtte det bli ? raid driveren ? om det ikke er den så har jeg ikke peiling på hvilken driver det kan være.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
ahci er en nyere måte for harddisk å kommunisere med hovedkortets brikkesett på (?). ahci er (teoretisk) bedre enn ide-mode, og gjør det mulig å aktivere native command que (ncq) som øker ytelsen på PC-en.

et lite minus er at du må installere windows med ahci aktivert for å bruke det, prøver du å aktivere det etter at windows er installert, kommer du ikke lenger enn en bsod (bluescreen)

skal være visse omveier å ta for å aktivere det uten å formatere disken, men har ikke prøvd sånt selv. da må du inn i registeret til windows, og da lønner det seg å vite hva man driver med.

Kan bekrefte at man må installere med AHCI aktivert før man installerer, prøvde først å installere uten for så å aktivere det, det gikk heller dårlig.

Så da prøvde jeg på nytt med det Aktivert på mitt Gigabyte GA-MA78GM-S2H, jeg installerte Windows Vista Home Premium 64bit med Sata Dvd rom og det funket fint, trengte ikke noen drivere.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at man må installere med AHCI aktivert før man installerer, prøvde først å installere uten for så å aktivere det, det gikk heller dårlig.

Så da prøvde jeg på nytt med det Aktivert på mitt Gigabyte GA-MA78GM-S2H, jeg installerte Windows Vista Home Premium 64bit med Sata Dvd rom og det funket fint, trengte ikke noen drivere.

dette gjorde jeg og. når jeg aktiverte achi etterpå fikk jeg bluescreen med en gang, både i XP og Vista. men når jeg satte denne funksjonen først, og så installerte vista, ble jeg spurt om jeg ønsket å installere drivere i vista for achi (om ikke jeg husker helt feil?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...