Gå til innhold

Nikon d40 VS Nikon d40x

Anbefalte innlegg

Hei!

Fersk i faget som jeg er så lurer jeg på om noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg å velge..

Jeg er nybegynner på speilrefleks, men kresen på bildene og har hatt det som hobby en stund med vanlig digitalt kamera.. men lurer derfor på hvilke kamera av nikon d40 og d40x som jeg skal velge.. med tanke på brukervennlighet og kvalitet....

Skal brukes til å ta alt av bilder; natur, barn (i fart.. hehe)dyr.. osv osv.. Skal også ha god kvalitet i små men også store fremkallinger...

Håper på mange kloke svar :yes:

Endret av Tingeling132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D80 er nok mer for deg som ser ut til å ha ambisjoner om å ta mange bilder. Den har bedre følgefokus (yes, nikonistas?), større søker - og den tar både AF og AF-S-objektiver. Ser du i denne lista så ser du at utvalget av rimelige AF-objektiver er langt bedre enn utvalget for AF-S. Prisforskjellen på AF-S 60mm f/2.8 er så stor at du kan kjøpe AF 50mm f/1.8 + D80 for det samme. Dersom du ønsker fastoptikk, da. Om du ikke ønsker fastoptikk, så er D40(x) helt greie.

Du kan også vurdere å vente litt på Pentax K200D, som ser veldig, veldig lovende ut. Det har innebygget bildestabilsering og tåler litt regn. Pentax K10D er også et knall-kamera - alle eiere virker å være fornøyd med det og klager aldri over noe som helst. Det tåler også en støyt, dersom dyrene i fart blir litt ivrige.

Canon EOS 400D er også fint og er kjent for å ta bra bilder - men da bør du velge det nye bildestabiliserte objektivet istedet for det aller billigste objektivet.

Olympus E-510 er også bra - godt fornøyd med mitt!

Ellers er det en haug med tråder her om D40 og D40x. Det er bare å søke på "D40 D40x", så finner du fort mange diskusjoner!

Lenke til kommentar
Nikon D80 er nok mer for deg som ser ut til å ha ambisjoner om å ta mange bilder. Den har bedre følgefokus (yes, nikonistas?), større søker - og den tar både AF og AF-S-objektiver. Ser du i denne lista så ser du at utvalget av rimelige AF-objektiver er langt bedre enn utvalget for AF-S. Prisforskjellen på AF-S 60mm f/2.8 er så stor at du kan kjøpe AF 50mm f/1.8 + D80 for det samme. Dersom du ønsker fastoptikk, da. Om du ikke ønsker fastoptikk, så er D40(x) helt greie.

Du kan også vurdere å vente litt på Pentax K200D, som ser veldig, veldig lovende ut. Det har innebygget bildestabilsering og tåler litt regn. Pentax K10D er også et knall-kamera - alle eiere virker å være fornøyd med det og klager aldri over noe som helst. Det tåler også en støyt, dersom dyrene i fart blir litt ivrige.

Canon EOS 400D er også fint og er kjent for å ta bra bilder - men da bør du velge det nye bildestabiliserte objektivet istedet for det aller billigste objektivet.

Olympus E-510 er også bra - godt fornøyd med mitt!

Ellers er det en haug med tråder her om D40 og D40x. Det er bare å søke på "D40 D40x", så finner du fort mange diskusjoner!

Tusen hjertlig takk for utfyllende svar med mye bra info:) :D Da skal jeg sette i gang å lese rundt her inne :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...