Gå til innhold

Redigere i ferdige DVDer til særemneframføring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går siste året media på videregående skole, og vi er så heldige at vi har særemne neste uke! Jeg har tatt for meg humor, og hvordan humor formidles i media. Jeg har tenkt til å vise klipp fra forskjellige serier, men jeg vet av erfaring at det går dårlig å skifte DVD for DVD. Finnes det noen måte å legge inn DVDen på PC for å redigere sin egen lille "trailer" å vise på en slik framføring? Håper noen har et lite svar på min forespørsel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du greier å legge inn/rippe filmen inn på PC-en, og du har eit program som du kan kutte opp filmen i som f.eks Adobe Premiere Pro eller bare rett å slett windows Movie Maker så burde det ikke være noe problem!

Det som er det største problemet er å få lagt filmen inn på PC-en.

Lenke til kommentar

Jess! Det å redigere filmen er ikke noe problem, for det gjør jeg ofte og mye... Det som da blir problemet, blir å få rippet denne filmen inn på PCen... Er det noen som har noen gode forslag til denne problemstillingen?

Lenke til kommentar

Dette er på ingen måte brudd av loven... Jeg tror ikke at sensor og lærer på særemne vil være en offentlig visning. Jeg har om humor, og det vil nok ta seg bedre ut å vise klipp fra filmene enn å forklare hva som skjer i klippet. Da er jeg dømt til å få dårlig score...

Takk skal du ha for programtips bobafett! Dette må jeg se nærmere på :)

Endret av STKP
Lenke til kommentar
Dette er på ingen måte brudd av loven... Jeg tror ikke at sensor og lærer på særemne vil være en offentlig visning. Jeg har om humor, og det vil nok ta seg bedre ut å vise klipp fra filmene enn å forklare hva som skjer i klippet. Da er jeg dømt til å få dårlig score...

Takk skal du ha for programtips bobafett! Dette må jeg se nærmere på :)

Hvilket grunnlag har du for å si at dette på ingen måte er brudd av loven?

Du redigerer sammen andres åndsverk til ditt eget verk og viser dette frem i forbindelse med undervisning/foredrag, noe du helt sikkert ikke har kjøpt rettighetene til eller fått godkjennelse til.

Loven er til for å tolkes, og dette kan tolkes som et lovbrudd.

Lenke til kommentar

I sammenheng med undervisning i såpass liten skala som det her er snakk om, bak lukkede dører og ingenting kommersielt, tviler jeg på at dette kvalifiserer til noe lovbrudd. Lover er til for å tolkes, men dette er å regne som flisespikkeri vil jeg tro:P En mer interessant sak er alle som redigerer andres åndsverk og legger det ut på Youtube. Men heller ikke der slår hammeren noe særlig ned, hvertfall ikke i norsk sammenheng. :p

Lenke til kommentar

Du redigerer sammen andres åndsverk til ditt eget verk og viser dette frem i forbindelse med undervisning/foredrag, noe du helt sikkert ikke har kjøpt rettighetene til eller fått godkjennelse til.

Har du overhodet lest loven du refererer til? Jeg formoder det er Lov om opphavsrett til åndsverk, men der er det opptil flere paragrafer som tilsier at det STKP har tenkt å gjøre, er fullt tillatt. Bl.a. § 22: Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. I dette tilfellet er det snakk om en serie sitater fra forskjellige verk.

Lenke til kommentar

Har du overhodet lest loven du refererer til? Jeg formoder det er Lov om opphavsrett til åndsverk, men der er det opptil flere paragrafer som tilsier at det STKP har tenkt å gjøre, er fullt tillatt. Bl.a. § 22: Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. I dette tilfellet er det snakk om en serie sitater fra forskjellige verk.

Er da ikke snakk om sitering her, er bearbeidelse evt endring av åndsverk med dertil hørende fremvisning.

Om han hadde sitert dialogen i de filmklippene han har tenkt å vise og samtidig understreket at dette var sitater, samtidig som han hadde nevnt hvor de var hentet fra, så hadde det vært greit.

Å klippe og lime sammen flere forskjellige filmer til én ny film er noe helt annet.

En mer interessant sak er alle som redigerer andres åndsverk og legger det ut på Youtube. Men heller ikke der slår hammeren noe særlig ned, hvertfall ikke i norsk sammenheng. :p

At man vanligvis slipper unna med det betyr ikke at det er lov.

De fleste slipper over grensa med noen kasser ekstra øl, men det blir ikke mer lov av den grunn (selv om det er et grunnleggende rettsprinsipp at det skal være likhet for loven)

Lenke til kommentar
Er da ikke snakk om sitering her, er bearbeidelse evt endring av åndsverk med dertil hørende fremvisning.

Om han hadde sitert dialogen i de filmklippene han har tenkt å vise og samtidig understreket at dette var sitater, samtidig som han hadde nevnt hvor de var hentet fra, så hadde det vært greit.

Å klippe og lime sammen flere forskjellige filmer til én ny film er noe helt annet.

Får kanskje påpeke at uttrykket sitere ikke bare gjelder ord.

Når det gjelder å klippe sammen forskjellige filmer til én ny film kan vi kanskje referere fra § 4 i Åndsverkloven:

Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Det burde være åpenbart for alle som har satt seg inn i såvel Åndsverkloven som Kinoloven at STKP ikke gjør noe ulovlig ved å ha en lukket visning av korte utdrag (sitater) fra filmer og serier. Dette er mitt siste ord om denne fillesaken. Lykke til med filmen, STKP. Håper de rådene du har fått innimellom lovkveruleringsinnleggene har vært til hjelp.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over at sitering ikke bare gjelder ord.

Om du skal trekke frem paragraf 4, så bør du kanskje sitere HELE paragrafen?

§ 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

I tillegg må det da påpekes at dette nye verket må oppnå verkshøyde, kan altså ikke bare legge på en ny ramme på bildene og kalle det et nytt verk.

Å trekke frem Kinoloven viser jo hvor dårlig du er istand til å tolke lovverket. Regner ikke med at trådstarter skal tjene penger på filmen han viser frem, derfor reguleres heller ikke dette av kinoloven (som regulerer næringsfremvisning)

Videre:

I 1999 ble noen ungdommer dømt i en lavere rettsinstans for å ha vist video for en forsamling uten først å sikre seg de aktuelle rettighetene

Disse ungdommene tok ikke inngangspenger og forsamlingen var lukket.

Altså kan det sammenliknes med den omdiskuterte situasjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...