Gå til innhold

Filosofi: Menneskets frie vilje, en illusjon?

Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Jeg er ikke ute etter å diskutere hvorvidt dette stemmer, men heller å høre andre folks meninger angående dette omstridte emnet.

Selv er jeg av oppfatningen om at menneskets frie vilje er en sammensetning av instinkter som har bygget seg opp til å bli som en slags illusjon av fri vilje.. Vi tror vi bestemmer alle handlinger, men egentlig så er de kanskje bestemt i underbevistheten, noen få nanosekunder før vi utfører handlingen.

Ta f.eks aper som blir lært opp til å gjennkjenne tegn. Belønninger i form av mat er alltid inkludert i slike forsøk med dyr. Mat er en nødvendighet og kanskje er det overlevelsesinstinktet som forteller at dersom man klarer å gjennkjenne firkanten på skjermen, så får man mat. Hukommelse sitter i alle hjerner og dersom man husker på firkanten, så er det mat å få...

Deretter er det på en måte blitt som et slags overlevelsesinstinkt å huske på hva man skal gjøre når den bestemte gjenstanden blir vist opp på skjermen og i sammensetninger med forskjellige objekter som f.eks bokstaver som former et ord.

Beklager dersom det blir litt rotete her, men nå vil jeg høre hva andre tenker om dette?

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg synes hvertfall ikkje eg har fri vilje, eg blir stadeg vekk tvingen til å gjere ting eg ikkje vil gjere

Betyr fortsatt at du har fri vilje! Du kan nekte å utføre det du blir bedt om å gjøre, uansett om du blir straffet for det. Da har du fri vilje til å selv bestemme om du vil eller ikkje.

Lenke til kommentar

Vel. Sett at det var en illusjon og at den frie vilje eksisterte som et resultat av forhåndsbestemte handlinger kanskje grunnet avanserte matematiske beregninger ville vi fortsatt ha illusjonen om at vi hadde fri vilje, og så lenge vi beholder illusjonen om å ha fri vilje, hva så om det er "programmert" eller ikke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fri vilje må vel innebære at du kan gjøre et valg det ikke er noen grunn til å velge? Et valg som ikke er positivt for deg på noen som helst måte, hvis dette er mulig viser det jo at hjernen ikke er innblandet. Slik jeg ser det har vi ingen fri vilje, vi gjør de valgene som kommer best ut for oss, eller valg vi tror kommer best ut for oss.

Lenke til kommentar

Fri vilje har vel egentlig ikke med at vi kan operere uavhengig av instinkter o.l. men det kontrasteres mot determinisme. I alle fall var det slik før at man vurderte om menneskene hadde fri vilje eller om Gud styrte oss. (Heldigvis ble fri vilje en del av kristen doktrine.)

På den annen side, i dag er det nok en del mennesker som er det man kan kalle genetiske determinister, altså at genene bestemmer hva vi skal foreta oss. Det er en overdrivelse synes jeg, men det er en langt mildere determinisme enn at Gud eller Skjebnen bestemmer alt.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det har vi ingen fri vilje, vi gjør de valgene som kommer best ut for oss, eller valg vi tror kommer best ut for oss.

Jeg er uenig. Hvis en person sitter på en fest, har aldri tidligere prøvd noen form for narkotika, men finner heller hyggen i et par pils. Han blir spurt om å prøve 1 gram av hva det nå måtte være (i form av narkotika).

Personen vet det er galt. Personen vet at det ikke vil komme noe godt ut av det, men føler simpelthen bare presset til å prøve?

Valgte personen da det som gjorde at han/hun kom best ut?

En annen ting som egentlig er ganske relavant, er definisjonen på "valgene vi kommer best ut av". Personen kom kanskje best ut av presset som var til stedet der og da, men sett i sin helhet gjorde han/hun vel ganske enkelt det motsatte?

(Veldig banalt og enkelt ekempel, men håper du er med på tankegangen)

illusjon

Endret av illusjon
Lenke til kommentar

Ja, vi lever jo i øyeblikket :p Derfor det er så vanskelig å slanke seg, den sjokoladen ser jævelig god ut nå, men den fører ikke så mye godt med seg senere.

Fri vilje har vel egentlig ikke med at vi kan operere uavhengig av instinkter o.l. men det kontrasteres mot determinisme.

Hvis vi hele tiden tar valg som vi finner best, så er jo det bare et resultat av kjemiske reaksjoner i hjernen, det VI vil, eller det VI syns er best. Hvordan skal man egentlig kunne skille fri vilje framfor materialistisk "fri vilje"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...