Gå til innhold

Kan sort enke overleve i Norden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det ikke en svensk biolog som sa at en sort enke fint kan overleve i det svenske klimaet? Da vil den i såfalll også fint kunne overleve i Norge, i hvertfall lenger sør?

 

Screen shoot or it did not happen!

Høres utrolig rart ut for, men hvis noen har en kilde så skal jeg tro på det.

Lenke til kommentar
Screen shoot or it did not happen!

Høres utrolig rart ut for, men hvis noen har en kilde så skal jeg tro på det.

 

Jeg fant det. Akvarist var han: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2651033.ece

 

"- Det hender ofte at de kommer til Sverige via bil- og reservedelsimport, og de klarer det svenske klimaet helt utmerket, sier John Hontalas, akvarist på Skansen til Svenska Dagbladet."

Lenke til kommentar
Ja, ingenting hadde vært bedre enn om det ikke stemte. Men jeg ble litt beroliget når jeg leser i denne tråden at de ikke er spesielt giftige for mennesker.

Sort enke er da giftig som bare det på mennesker? :ermm:

De sa vel bare at vanlige edderkopper ikke er giftige.

 

fra http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article339395.ece

Effektiv motgift

 

Ifølge Wikipedia skal den sorte enkens gift være 15 ganger kraftigere enn klapperslangens. At et møte med den fryktede edderkoppen gir dødelig utgang, anser Petter Jordan likevel som lite sannsynlig.

 

– For normalt friske mennesker er en giftdose fra en sort enke ikke dødelig. Man regner med at 6 prosent av dem som blir bitt, trenger behandling, sier edderkoppeksperten.

 

Behandlingen er imidlertid effektiv, og statistisk sett regner man med at kun 0,002 prosent kan dø, selv med behandling.

 

– Det går årevis mellom hver gang noen dør av edderkoppbitt i industrialiserte land, sier Petter Jordan.

 

Er nok ikke så veldig mye å bekymre seg over, men bør ikke være uforsiktig for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Kan vel nevne at mange edderkopp arter i norge faktisk er giftige, men de er for små og har ikke nok tenner å bittkraft til å trenge gjennom menneskehud, å viss en norsk giftig edderkopp skulle ha klart å trengt gjennom hadde den ikke hatt nok gift til å drepe noen..

 

Så va det en annen ting sånn offtopic...

 

Den giftigse slangen har nok dødelig gift at 1 gram gift kunne ta livet av 12 000 mennesker, ja du leste riktig...

Lenke til kommentar
Så hvis 1/12000 dels gram av dette stoffet hadde kommet inn i blodet ditt, så hadde du dæva. Høres rart ut. Kilde?

 

Kilden min var i en bok der det stod.. Syns også dette var veldig mye dødsfall for så lite gift, tviler på at boken er feilskrevet.. Det var en ganske så særiøs bok skal jeg huske..

 

 

Mange edderkopp arter i norge er giftig men blir sett på som "ugiftige" pga de ikke er farlig for mennesker..

 

Edit: Her er det snakk om noen arter.. Kanskje ikke mange men det blir feil å si at norge edderkopper ikke er giftige..

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...