Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dystymi - noen erfaringer?

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Er det noen som kan fortelle meg litt mer om denne sykdommen? Vet bare det lille jeg har lest på nettet (wikipedia, bla.) Er der noen som har erfaringer som de har lyst å dele?

Kjente meg veldig igjen i det jeg leste på nettet...

Sitter og vurderer om jeg skal oppsøke lege og spør etter noe antidepressiva...

http://en.wikipedia.org/wiki/Dysthymia

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Har hatt det mesteparten av livet. Det er vel ikke så mye å fortelle om det? Ingen interesse eller virkelig glede av noe som helst. Ingen drømmer, ingen ønsker. En verden som virker som en dårlig teater-tragedie. Konstant lavt energi-nivå, søvn 12-15 timer i døgnet. etc. Hvis du føler noe lignende så kan du jo snakke med en lege, kanskje anti-depressiva funker, kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Å tro eller være sikker på at "dette feiler meg" er ofte belastende i seg selv. Sliter du så gå gjerne til lege, men vær veldig forsiktig med å stille egne diagnoser basert på hva du leser, på nett eller andre steder.

Case in point:

Ingen interesse eller virkelig glede av noe som helst. Ingen drømmer, ingen ønsker. En verden som virker som en dårlig teater-tragedie. Konstant lavt energi-nivå, søvn 12-15 timer i døgnet.
Mange av disse symptomene kunne (hypotetisk, jeg stiller heller ingen diagnose her) stamme fra en mangelsykdom.
Lenke til kommentar
Å tro eller være sikker på at "dette feiler meg" er ofte belastende i seg selv. Sliter du så gå gjerne til lege, men vær veldig forsiktig med å stille egne diagnoser basert på hva du leser, på nett eller andre steder.

Case in point:

Ingen interesse eller virkelig glede av noe som helst. Ingen drømmer, ingen ønsker. En verden som virker som en dårlig teater-tragedie. Konstant lavt energi-nivå, søvn 12-15 timer i døgnet.
Mange av disse symptomene kunne (hypotetisk, jeg stiller heller ingen diagnose her) stamme fra en mangelsykdom.

Sier meg enig i at man ikke bør diagnostisere seg selv, men at diagnoser er bare noe man finner ut av ved å kontakte lege. Hva man enn kaller det er heller ikke viktig, om det er "dystymi" eller bare "depresjon" e.l. er jo likegyldig, det viktige er å skaffe hjelp om man føler seg dårlig.

Har ingen mangelsykdom Cyberfrog :)

Lenke til kommentar

Dystymi er en mildere humørlidelser som ikke er kraftige eller langvarige nok til å bli diagnostisert som depresjon. Ofte vil en som har diagnosen dystymi fungere greit på mange områder som jobb eller skole, selv om en sliter med humør og selvbilde.

Medikamentell behandling er ikke førstevalget ved dystymi. En bør prøve psykoterapi, og kun hvis dette ikke virker godt nok, kan en prøve antidepressiva.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Undrer_*

En ting jeg lurer litt på ang. Dystymi; har lest at deprimert stemningleie MÅ være til stede for at denne diagnosen skal kunne stilles... så viss jeg har flere symptomer men ikke dep. stemningleie, så får jeg ikke denne diagnosen?? :hmm:

Ved "vanlig" depresjon generelt TRENGER ikke dep. stemningleie nødvendigvis være til stede, eller?

Lenke til kommentar

Dystymi er en diagnose der det kreves at personen har vært nedfor flere dager enn ikke, de siste to årene. I tillegg er det visse tilleggsplager som personen må ha.

Jeg vet ikke hva du sikter til når du skriver "vanlig" depresjon. Men man må ikke oppleve seg derimert for å få diagnosen "derpesjon", det holder å ha mistet interessen for gjøremål som tidligere ga glede, samt at det er visse tilleggsplager som man må ha.

Lenke til kommentar

Du går til legen, lister opp symptomene dine og SÅ får du en diagnose og eventuelt behandling. Er en dårlig plan å "bestemme seg" på forhånd hvilken diagnose du vil ha, spesielt når det gjelder depresjon og lignende (da mange ting har samme symptomer).

Lenke til kommentar
Gjest Buktaleren
Er det noen som kan fortelle meg litt mer om denne sykdommen? Vet bare det lille jeg har lest på nettet (wikipedia, bla.) Er der noen som har erfaringer som de har lyst å dele?

Har du fått diagnose Dystymi ? Å leve med dystymi uten behandling som virker, blir som en stor illusjon. Selv om en har kontakt med virkeligheten, så lever en ikke helt i den, på en måte. Hvis ikke en skal isolere seg, så blir det mye late som, spille deg igjennom forskjellige situasjoner. Det er ikke så lett for andre å se at jeg er deprimert, derfor sier en ikke så mye heller. en stemningslidelse som tærer på deg og dine omgivelser. Få behandling som hjelper før du blir uførtrygdet.

Lenke til kommentar
Dystymi er en mildere humørlidelser som ikke er kraftige eller langvarige nok til å bli diagnostisert som depresjon. Ofte vil en som har diagnosen dystymi fungere greit på mange områder som jobb eller skole, selv om en sliter med humør og selvbilde.

Medikamentell behandling er ikke førstevalget ved dystymi. En bør prøve psykoterapi, og kun hvis dette ikke virker godt nok, kan en prøve antidepressiva.

Psykoterapi er som regel bortkasta. Medesiner må til

Tull! Dette er veldig individuelt og ikke noe man kan lage en regel på. Hadde ikke psykoterapi fungert, så ville det ikke eksistert. Vær snill å ikke kom med utsagn som kan påvirke folk til å ty til kun tabletter fremfor "hjelp til selvhjelp".

F.eks. angstlidelser som "kureres" med kun Valium og ikke angsttrening, er ofte tilbakekommende. Depressive tanker og følelser forsvinner sjelden med tabletter alene. Man trenger ofte også å endre holdning og tankegang.

Tabletter er et hjelpemiddel, men sjelden ene og alene en kur.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har man ikke noe bedre å gjøre enn å småkrangle om irrelevante ting, så bør man kanskje finne seg et mer passende sted å poste enn Helse-forumet. Om man ikke føler behov for å hjelpe trådstarter, men heller krangle, så kan man finne seg tråder hvor en trådstarter ikke ber om hjelp.

Samtidig minner jeg om reglementet for gjesteposting.

En mengde poster har forsvunnet.

Evt. tilsvar på denne posten tas på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_teo_*

Case in point:

de stemmer godt overens med en depresjon.har det selv,så de samme symptonene går igjen der.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest mxr90

Hei! lurer på om noen vet noe ang. dystymi og nav og hvilke rettighetet man har her?

skal til lege snart og tror og håper jeg får bekreftet diagnosen...

vil jeg da i såfall ha rett på noe støtte fra dem?? noen som vet?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg har etter 5 år med depresjon fått denne diagnosen. Det kan vel beskrives som en form for kronisk depressjon. Du må ha vært deprimert kontirnuelig i minst 2 år for å få diagnosen. Her er litt info:

"Dystymikere har ofte mangelfull selvtillitt og evne til selvhevdelse, slik at fokus i begynnelsen av terapien ofte blir å bygge denne opp igjen via støtteorientert terapi, fokus på atferdsendring, samt et større fokus på her-og-nå

situasjonen i individets liv framfor å grave alt for mye i fortiden.

Hvis dystymi forblir ubehandlet kan det ofte dessverre vare livet ut. Dette kan også føre til flere uheldige konsekvenser som uproduktivitet og mangel på konsentrasjon både på jobb og i studier. Og igjen ofte føre til at dystymikere presterer dårligere enn andre, noe som igjen fører til at de sliter med å lykkes i arbeidslivet eller å finne seg en livsledsager.

Noen mennesker vokser opp så vant til å være deprimerte at de tror at det er en del av dem, snarere enn at de tror at det er en sykdom som kan kureres. Ettersom symptomene ved dystymi ikke er så alvorlige som ved klinisk depresjon, er mennesker som lider av dystymi bedre egnet til å fungere i det korte løp. Mens i det lange løp, ettersom symptomene hvis de går ubehandlet kan ha en tendens til å forbli kroniske, sliter disse menneskene mye med sine relasjoner og arbeidsevne."

Lenke til kommentar
Gjest mxr90

vet ikke hva det støtte-greiene på nav kalles, egeltlig, så det kan jeg ikke svare på...:p

men og jeg føler meg for dårlig til å jobbe, har jeg da rett på noen form for pengestøtte fra nav?? og regnes dystymi som "alvorlig" nok til at jeg ikke kan jobbe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...