nAD Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 VLite er et program som kan brukes til å fjerne uønskede komponenter i Windows Vista. Nå er versjon 1.1 klar med en rekke nyheter. Den fulle oversikten over nyhetene finner du på denne siden. Programmet kan brukes til å fjerne tunge programmer før Vista installeres. Videre skal det være mulig å lage en bildefil ("image") som kan brennes på en CD/DVD og denne kan så brukes til å installere en lettere versjon av Vista. VLite kan også brukes til å integrere eventuelle oppdateringer i bildefilen, drivere, språkpakker, og den har også en såkalt "unattended"-installasjonsfunksjon, som gjør det mulig å installere Vista på flere enn én PC. Last ned Programmet kan lastes ned fra vlite.net. Ifølge utviklerne er vLite rettet mot brukere med gode tekniske kunnskaper. Du bruker uansett programmet på eget ansvar. Det kan nevnes at programmet også finnes i norsk språkversjon, som eventuelt kan slås på via menyvalget Language, Norwegian. vLite 1.1 Final Polished and updated. Added a few components even though I shouldn't in the RC stage but I already forgave myself.The image will be smaller again, this time because of the boot.wim cleanups. Also be careful with the Storage Controller removals, if you remove the driver for your particular hard disk controller it will not be able to see the drives on the bootup. But as a precaution, or even a better alternative, put a new hard disk controller driver in the subfolder inside the folder from which the ISO will be made and then you can even remove all the drivers and provide it with that folder once it asks for a driver on first boot. You can also use an USB flash for that just in case it doesn't see the DVD drive from which it booted from, if such thing is even possible any more, saw it in the early VMWare versions. I noticed that my ICH9R controller is loaded even if I remove the Intel driver, probably because my SATA is set in BIOS to IDE mode. Driver integration still does not support the textmode drivers, the ones like these hard disk controllers for bootup. Waited to remove them first, well since that happened next thing in todo is textmode driver integration, at least folder copy to the ISO for manual load if the full integration is not possible without the MS tools. Installer - 1.56MB Mirror - 1 Mirror - 2 Mirror - 3 Mirror - 4 Selfextracting archive - 1.43MB Mirror - 1 Mirror - 2 Mirror - 3 Mirror - 4 Changelog Lenke til kommentar
nAD Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Noen som har prøvd seg på denne? Tenkte jeg skulle fikse meg en .iso fil med Home Premium, skal beholde fildeling, ytelses tingen, aero osv. Noen som har en config liggende? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Har brukt vlite en del ganger og nlite for den saks skyld. IKKE bruk andre sin konfig fil, denne er best å lage fra bunn av selv. Har brukt til å fjerne ting før, men ender stort sett opp med å fjerne for mye, slik at det oppstår problemer. Det aller siste forsøket mitt, la jeg kun inn alle oppdateringer, og endrer ellers manuelt det meste etter at vista er installert. Mvh Meg. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har brukt nlite og vlite i evigheter. Har nå trimmet min Vista x64 ned til en 950 MB ISO med SP1 integrert. Massiv ytelsesforbedring og føles bedre enn XP Pro x86 i alle ledd. Herlig OS! Min XP pro ISO er på 140 MB btw Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Det er vel ingenting i veien for at jeg lager en dualboot med vanlig vista og en V/Nlite versjon? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Ser ikke noe problem med dette. atlef. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Merkelig at denne tråden ikke blir brukt mer? Ingen som lager custom iso'r til vista? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 er det mulig å slipstreame norsk vista med sp1? tenker først og fremst på x86.. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg har lagd meg en iso og gjør det en gang i blandt, bare for å teste og se om jeg finner nok til å gjøre vista brukelig, enda ikke skjedd,strippa ned sånn at Vista sp1 isoen tar 663mb, skulle enda ønske det tok mindre plass installert men. Største problemet jeg har med vista er file explorer'n, skjønner ikke hvorfor de måtte ødelegge den helt fra XP :\ Lenke til kommentar
atlef Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 er det mulig å slipstreame norsk vista med sp1? tenker først og fremst på x86.. Skal gå helt fint det, sålenge begge deler er norsk. Og pass på å KUN integrere SP1, ikke gjør noen endringer ellers. Når VistaSP1 Isofilen er ferdig, kan du starte vlite på nytt for fjerning/endring. Lykke til. atlef. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) hmm, sitter å tukler med vLite nå. Jeg ble bedt om å velge hvilken versjon, valgte jo da HOMEPREMIUM, men er det kun den som får integrert SP1 da? ville jo egentlig ha SP1 for alle versjonene. Også valgte jeg bootable, det er vel i orden? noen andre tips jeg burde vite om? tenkte selv at dersom jeg ikke får det inn på en dvd-5, så kan jeg f.eks. fjerne home basic.. EDIT: Enda en ting jeg tenkte på, bruker en multilanguage SP1 pakke, men det går vel greit? får ingen feilmeldinger.. Endret 21. april 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Blæh, når jeg skal slipstream'e SP1 til Vista ultimate så kommer det bare " Error,Aborted." Lasta ned SP1 fila fra microsoft. :s Edit: lol så ikke før nå at SP1 slipstreaming ikke funker Endret 22. april 2008 av Freak627 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 jeg klarte da å slipstreame, riktignok home premium da. har ikke testet den, men operasjoen gikk "smertefritt". en ting jeg lurer på er etter jeg har gjennomført prosessen, så lagfrer vLitre imaget mitt, deretter får jeg et alternativ om å apply settings. så kan jeg velge om jeg vil ha alle vista versjonene, eller bare home premium i imaget, for deretter å rebuilde imaget. syntes det var litt bakvendt. men må jeg gå igjennom hele prosessen for hver versjon for å få alle slipstreamet med sp1? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Blæh, når jeg skal slipstream'e SP1 til Vista ultimate så kommer det bare " Error,Aborted." Lasta ned SP1 fila fra microsoft. :s Edit: lol så ikke før nå at SP1 slipstreaming ikke funker Støtter integrering, så det kan være noe annet som er feil. Sjekk forumet her, eventuelt gi litt mer info om hva feilen sier utover "Error,Aborted" og hvilke andre endringer du gjorde. atlef. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 gjør det noe om jeg fjerner hele starter versjonen? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Finnes det lignende program for de som ikke har lyst til å installere vista på nytt. Er jo dusinvis av programmer jeg ikke trenger som jeg gjerne kunne ha fjernet. Ser jo blant annet at movie maker tar over 100MB, synd at vista har fjernet muligheten for å fjerne slike programmer. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hver gang jeg åpner vLite får jeg beskjed om at jeg må installere WIM Filter og linker til "WAIK download". Jeg lastet ned denne og mountet den med Daemon Tools. Men hva i huleste skal jeg installere? Har prøvd det meste, og får bare opp feilmeldinger e.l. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Edit: Fant igrunnen ut av det (leste på Vlite-forumet). Man må ikke velge noen av de andre valgmulightene før man slipstreamer. Høres igrunnen logisk ut. Så da prøver jeg igjen. Nå har jeg ikke endret på noe, men det har kanskje ikke noe å si alikevel. Sukk. Får problemer med Vlite jeg også gidt. Saken er den. Har innstallert Vlite, og alt det der er fint. Har fått lagret en kopi av Vista-filene på harddisken (som Vlite gjør automatisk), og valgt riktig Vista-versjon. Problemet oppstår midlertid når jeg prøver å slipstreame Service Pack 1 64 bits All languages. Jeg har 64 bits Vista (Home Premium), og er ganske sikker på at jeg har lastet ned riktig Service Pack1-innstallasjonsfil. Når jeg begynner å slipstreame virker alt greit. Men så ser statusbaren ut til å stoppe mellom 3/4 og 4/5 et sted. Jeg har latt den stå på lenge første gangen (omtrent to og en halv time tror jeg), og det skal være lenger enn maksgrensen som står oppgitt (120 min). Prøver nå en gang til, men ser ut til å ha stoppet på samme sted. Har ikke fått noen feilmeldinger, og alt av virus og brannmur er slått av! Noen som har opplevd noe lignende. Og kan noen henvise meg til den riktige Service Pack 1-innstallfilen. Har norsk Vista Home Permium 64 bits. Endret 25. oktober 2008 av Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå