p10 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har den siste tiden testet ut diverse distroer på jobb-laptopen min. Jeg har vær innom Ubuntu (6.06, 7.10 og 8.04), Kubuntu (7.10 og 7.10 KDE4) OpenSuse, Fedora, PCLinuxOS og Mandriva (One og Free), men jeg sliter alltid med å få alle laptopfunksjonene til å fungere. Selvfølgelig vil kompatibiliteten variere alt etter hva slags innmat man har i maskinen sin, men ting som dvale-funksjon, batteribesparende funksjoner og ekstrataster og touchpaden er ting jeg alltid plages med å få til å fungere.... Så langt har jeg vært mest fornøyd med mandriva, men synes at batterikapasiteten er i knappeste laget... Er det andre som har erfaringer med linux på laptop som har noen hete tips?? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Alle distroene du nevner har mer eller mindre samme filosofi når det kommer til kompatibilitet. De forsøker å legge inn mest mulig stash slik at distroen fungerer på mest mulig hardware. Dette fungerer ofte bra, men når du av og til må knote selv blir det ofte unødvendig komplisert og vanskelig. Da kan det kanskje være en ide å prøve andre distroer som har omtrent motsatt filosofi, som f.eks arch slackware eller gentoo. Her er det svært lite som er installert på forhånd, men det meste er lett tilgjengelig og lar deg sette opp akkurat det du trenger. Det krever mer innsats å sette opp, men i lengden får du et mer tilpasset og responsivt system, og det er ofte mye lettere å få trøblete maskinvare til å virke når du legger inn drivere og programvare selv. Selv bruker jeg Archlinux og kommer nok ikke til å bytte med det første Lenke til kommentar
jallajoj Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg personlig har Archlinux på mine laptopper og er meget fornøyd med den. Har også testet ut Gentoo, men når jeg tukler så mye med systemet mitt ble det slitsomt og kompilere pakker på nytt støtt og stadig. For opsett ellers kan det lønne seg og titte innom her med tanke på tastatur oppset osv Lykke til Lenke til kommentar
pulse Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Er det andre som har erfaringer med linux på laptop som har noen hete tips?? Jeg har brukt Ubuntu siden jeg ble introdusert for det på TG05, og så langt har jeg ikke hatt ett eneste driverproblem med unntak av det innebygde webcammet i ubuntu 7.04 på en HP laptop, men dette var veldig lett og fikse Strålede distro, og jeg har nå også valgt å bruke ubuntu på alle maskiner (inkludert webserver, filserver, workstations og multimedia center), med unntak av firewall hvor jeg bruker Smoothwall Lenke til kommentar
p10 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Selv bruker jeg Archlinux og kommer nok ikke til å bytte med det første Er avhengig av norsk oversettelse av OS'et. Er dette noe som er tilgjengelig på Arch? For opsett ellers kan det lønne seg og titte innom her med tanke på tastatur oppset osv Lykke til Takk for tipset... Laptopen min er en Tundra... Ser på undersiden at den er merket med AOpen 1556 Notebook. Finner ikke den i oversikten på siden du linket til, men finner sikkert mange nyttige tips der uansett! Er det andre som har erfaringer med linux på laptop som har noen hete tips?? Jeg har brukt Ubuntu siden jeg ble introdusert for det på TG05, og så langt har jeg ikke hatt ett eneste driverproblem med unntak av det innebygde webcammet i ubuntu 7.04 på en HP laptop, men dette var veldig lett og fikse Strålede distro, og jeg har nå også valgt å bruke ubuntu på alle maskiner (inkludert webserver, filserver, workstations og multimedia center), med unntak av firewall hvor jeg bruker Smoothwall Liker Ubuntu veldig godt, spesielt pga ubuntuforums.org! Kjører 7.10 på desktopen min. Jobbet i ca en uke med å få trådløst nettverk til å vokne etter dvale, men klarte ikke å få det til! Håper at 8.04 skal fikse dette problemet! Kjører for øyeblikket Mandriva 2008 Free som nok er den distroen med best hardwarestøtte for min PC. Problemene er bla laaaaang bootup tid og elendig batterikapasitet! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du må være klar over at etter en installasjon av arch sitter du med kun en kommandolinje, med frihet til å installere den programvaren du ønsker. Både kde og gnome kommer med norsk oversettelse. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Vil nok ikke akkurat kvalifisere Arch som et godt alternativ på laptop. For de som kan Arch og er villig til å fikle, ja. Men ikke for noen som ser etter en erstattning for Ubuntu osv. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Vil nok ikke akkurat kvalifisere Arch som et godt alternativ på laptop. For de som kan Arch og er villig til å fikle, ja. Men ikke for noen som ser etter en erstattning for Ubuntu osv. Enig med deg, så lenge ting mer eller mindre fungerer i ubuntu eller mandriva. Men det blir fort et helvete når du begynner å knote for mye på disse distroene. Aner ikke hvor mange ganger jeg måtte reinstallere mandriva2007 før jeg prøvde meg på arch. Siden det har jeg ikke hatt en eneste reinstalasjon :!: Og det er mye lettere å få litt mer avanserte ting til å fungere når du slipper å ta hensyn til alt "bloatet" som følger med en distro som mandriva. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Du må være klar over at etter en installasjon av arch sitter du med kun en kommandolinje, med frihet til å installere den programvaren du ønsker. Både kde og gnome kommer med norsk oversettelse. Betyr dette at jeg må vite hvilke kommandoer jeg skal bruke for å installere det jeg vil ha? Må jeg også vite eksakt hvilke komponenter PCen min inneholder og hva jeg må installere for at dette skal fungere på linux?? Vil nok ikke akkurat kvalifisere Arch som et godt alternativ på laptop. For de som kan Arch og er villig til å fikle, ja. Men ikke for noen som ser etter en erstattning for Ubuntu osv. Det jeg ser etter er noe som fungerer på laptopen min. Erfaringene med de nevnte distroene er at det alltid er ett eller annet som jeg ikke får til å fungere... Vil nok ikke akkurat kvalifisere Arch som et godt alternativ på laptop. For de som kan Arch og er villig til å fikle, ja. Men ikke for noen som ser etter en erstattning for Ubuntu osv. Enig med deg, så lenge ting mer eller mindre fungerer i ubuntu eller mandriva. Men det blir fort et helvete når du begynner å knote for mye på disse distroene. Aner ikke hvor mange ganger jeg måtte reinstallere mandriva2007 før jeg prøvde meg på arch. Siden det har jeg ikke hatt en eneste reinstalasjon :!: Og det er mye lettere å få litt mer avanserte ting til å fungere når du slipper å ta hensyn til alt "bloatet" som følger med en distro som mandriva. Mener du at dersom du må gjøre for mange tilpasninger går det ut over stabiliteten til distroen fordi den er satt sammen av komponenter som er men å skulle fungere bra sammen? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg mener bare at det er fort gjort å gjøre noe feil når man har så mange ting å ta hensyn til, og det er ikke alltid like lett å rette opp i feilene når man egentlig ikke er spesielt kjent i systemet. Med jevne mellomrom gjorde jeg så store feil at jeg var nødt til å reinstallere og begynne på nytt. Med arch ble jeg tvunget til å sette deg inn i systemet fra begynnelsen av. Man starter med veldig lite og kan sette opp et system som man etter en installasjon er veldig godt kjent med. Det betyr ikke at man må vite en hel masse på forhånd, wikien til archlinux inneholder utrolig mye gode guider. F.eks Beginners Guide som tar for seg instalasjon av et basis-system. Jeg kan ikke garantere at du vil få alt til å fungere med arch, men jeg har personlig fått til mye mer med denne distroen enn mandriva og ubuntu. Jeg kan imidlertid nesten garantere at det meste ikke vil fungere uten videre, men det aller meste er enkelt å sette opp og konfigurere, så lenge du ikke har veldig veldig sær hardware eller meget spesielle behov. Dersom du lurer på hva du har i maskinen er lspci, lsusb, og lshwd gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå