Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt godkjenning av felger på bil.


KVTL

Anbefalte innlegg

Jeg har pr. dags dato en A4 B5 Avant som je gvil ha nye felger/ dekk til. Valget har da falt på noen kopi felger av typen RS6.

 

Orginalt på denne bilen er 195/65- r15 og ET45. Siden jeg har valgt å gå opp til 18" så har jeg lyst på ET 35 med 225/40- 18.

 

Rulleomkretsen er ikke noe problem, da den er godt innenfor de 5 %, værre er det derimot med inpresset som ikke er innenfor de 7,5 mm/ 15 mm på akslingen.

 

Med andre ord så må dette godkjennes av vegvesenet.

 

Av forhandler så fikk jeg en link til en Rad-/ Reifenkombination som vedkommende mente skulle fungere. Jeg er egentlig litt i tvil om dett vil skje i praksis. Dette fordi det er snakk om papir på Volker Schmidt felger med innpress ET32.

 

Jeg skrev også ut andre papirer som jeg fant (TUV) der det står i klartekst at man kan ha 225/40- 18 på ET35 felg på en A4B5, men disse er selvfølgelig ikke for produsenten av den felgen jeg har tenkt å kjøpe (RS6 kopi felg).

 

Spørsmålet er da om vegvesenet vil godkjenne dette, siden jeg har papirer på at man kan sette 225/40- 18 på bilen med ET35 felger. Det er sikkert også mange andre Audi A4B5 som kjører rundt med dette godkjent, slik at det finnes vel nok av dokumentasjon på dette punktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang TUV, så kan du få problemer om det står en annen felgprodusent/merke på papirene dine.

Uansett mener jeg at dette skal være mulig å skaffe, vi fikk vertfall beskjed om det når vi handla RS4-2 hjul med samma specs til en A4 B5.

 

Det ser uansett bedre ut med 35 på denne bilen, da ligger det jevnere med buen. Prøvde også med ET25, det var hakket vassere, men stakk da litt uttafor. :)

 

Om forhandler har gitt beskjed om at du vil få dette godkjent på din bil, ville jeg lagt press på vedkommende.

Lenke til kommentar

TUV til replica felger er nærmest umulig. Men det går som regel greit å komme med TUV papirer til en annen felg. De som skal godkjenne dette vet som regel ikke hva som er hva uansett. Det er de tekniske spesifikasjonene som er vesentlig her.

 

Så, hvis du har TUV papirer til en felg som har samme dimensjon, bredde og innpress, skal det gå ganske greit (med mindre du skulle treffe på en ekstra vanskelig mann der oppe).

Lenke til kommentar
Det ser uansett bedre ut med 35 på denne bilen, da ligger det jevnere med buen. Prøvde også med ET25, det var hakket vassere, men stakk da litt uttafor. :)

 

Hvordan kan du påstå dette uten å fått opplyst bredde på felgene?

Det er et fryktelig godt spørsmål.

Det har enten gått litt fort i svingene, eller så har jeg basert på det det normale av det som finnes av RS6-kopier med den aktuelle dekkdimmen han nevner..

Lenke til kommentar

Du har nok basert deg på normalen på disse rplica felgene, 8 * 35.

 

Men da satser jeg på å få godkjent med TUV papiret jeg har liggende, og så ser man fort om de vil godta dette. Uansett er det så mange som har fått godkjent dette, så jeg ser ikke hvorfor ikke jeg skulle få det godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...